Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Jo, två helt olika kategorier av kameror där 5DIII, som allroundkamera, tydligen skapar ett enormt mycke större intresse än den "smalare specialkameran" D800.

Kollade just in de artiklar som FS skrivit då nyheterna om D800 respektive 5DIII släpptes. På en månad så har nyheten om D800 samlat på sej 137 kommentarer. På fyra dagar så har nyheten om 5DIII samlat på sej 194 kommentarer... ;-)

D800 är lika mycket specialkamera som MK II var när den kom för 3,5 år sedan... Alltså inte alls!

Nikonkameran kommer att betraktas som en utmärkt allroundkamera av både entusiaster och proffs framöver, men naturligtvis sätter 4 b/sek (5 b/sek vid 1,2 crop och 25 Mpix) vissa gränser som sportkamera, där är Canonkameran mer lämplig. i övrigt kan jag inte se begränsningarna.

/K
 
Jajjamen D800 137 positiva kommentarer, 5DIII 190 negativa kommentarer där dom flesta skrattar åt den =D bra att du tog upp det, slapp jag göra det.

Är det inte bara löjligt att hålla det på denna nivån?
Canon 5D MkIII är en utmärkt kamera, det kan jag säga utan att ha testat den.
Den stora frågeställningen är vad som gör Canons kamera dyrare, och varför man ska välja Canon framför Nikon i det här fallet. Det är rätt så uppenbart att Canon tror sig kunna ta mer betalt och tjäna mer pengar på det, men varför ska vi göra av med mer pengar?
 
Lätt =) Canon kameror med bra af... 7D,1dmk4? Nikon D3,D700,D3s,D300,D300s D7000 har hyfsad af. Lite modernare kameror syftar jag på nu, vet inte hur det var för några år sen.

Från en pålitligare källa...

"I've got Nikon service manuals, and their AF alignment standards aren't that impressive. If Canon were any better, we'd hear people talking about how they "out class" Nikon in AF. Same if Nikon were any better. They're competitive on price, and they achieve this by being competitive in design and assembly."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=33116571

;-)
 
Senast ändrad:
Självklart. 5D Mark II var "the" bröllopskamera, medan Mark III har fixat ungefär alla klagomål med den – den har nu ett autofokussystem, och är lite mer proffsbyggd.

Klart 5D Mark II (eller 5D Classic för den delen) duger än idag.

Om du på något sätt läste ur mitt inlägg att det inte skulle gå att fotografera bröllop med en D800 ber jag dig ta en kurs i diskret matematik. Att a är bra på x och b är bra på y innebär inte att b skulle vara dålig på x.


Hade man köpt en kamera för hur sensorn presterade hade alla Canon-proffs som kör crop suttit med 550D's, som har samma sensor som 7D. Om du tror att man skulle ta sämre bilder för att man har 0,4 färre bitar färgdjup i bilder än en motsvarande konkurrentkamera tror jag att du har missförstått vad fotografi handlar om.

Och hade du läst vad jag skrev hade du svarat på min fråga, vilket du inte gjort. Vad är det alltså som gör 5dmk3 till bättre bröllopskamera än d800 - fps?
 
Är det inte bara löjligt att hålla det på denna nivån?
Canon 5D MkIII är en utmärkt kamera, det kan jag säga utan att ha testat den.
Den stora frågeställningen är vad som gör Canons kamera dyrare, och varför man ska välja Canon framför Nikon i det här fallet. Det är rätt så uppenbart att Canon tror sig kunna ta mer betalt och tjäna mer pengar på det, men varför ska vi göra av med mer pengar?

Jo du har absolut rätt. Ska skärpa mig =) på riktigt.
 
Tack för sammanställningen!

Jag tycker mig se en trend i att ju längre tillbaka i tiden man går, desto mer överlägsna är Canons siffror. 350D och 400D står för en stor andel. Tar man de senare modellerna så är det mera jämnt matchat.

En parantes, det känns som om J1/V1 kan bli en flopp, borde det inte vara fler sålda nu? Som aktieägare i Nikon oroar det mig, jag tror den kameran är betydligt viktigare för företagets ekonomiska framgång än vad D4 och D800 är. Men det kanske är så att 1-serien köps av kunder som inte är med fotosidan. Som vanligt är det lätt att överskatta Internet-världens betydelse. :)

Tyvärr är det lite många som mörkar sina innehav. Sedan är det många som bara debatterar. Ibland undrar man om de äger kamera?

Efter lite tanke:
Är Du säker på att Du kan läsa ut detta? För många osäkra faktorer enligt min mening. T.ex. Fler Nikon användare som känt behov av uppgradering.
 
Senast ändrad:
Nikon är ju smarta på så vis att de tar (priser från Scandinavianphoto) 4000 för batteripacket och för att komma upp i 6bps, och då bara i DX, så ska det in ett batteri från D4 för 1700... då är det ett par hundralappar kvar till en 5d3... ja och man får ett kilo extra vikt...
 
Nikon är ju smarta på så vis att de tar (priser från Scandinavianphoto) 4000 för batteripacket och för att komma upp i 6bps, och då bara i DX, så ska det in ett batteri från D4 för 1700... då är det ett par hundralappar kvar till en 5d3... ja och man får ett kilo extra vikt...

Och på D800-sidan handlar debatten just nu hur man ska kunna hantera filer på 40-60 MB lika snabbt och smidigt som filer från D700...

Jag skulle tro att de flesta som går från D700 till D800 även får lägga upp 10-15000:- på ny dator oxå.

De verkar bli en dyr historia att skaffa sej en D800 :))
 
Jo, två helt olika kategorier av kameror där 5DIII, som allroundkamera, tydligen skapar ett enormt mycke större intresse än den "smalare specialkameran" D800.

Kollade just in de artiklar som FS skrivit då nyheterna om D800 respektive 5DIII släpptes. På en månad så har nyheten om D800 samlat på sej 137 kommentarer. På fyra dagar så har nyheten om 5DIII samlat på sej 194 kommentarer... ;-)

är väl bara en konsekvens av den utbredda negativismen. Det skrivs mer klagomål än hyllningar, därför mer om Canon än Nikon.

D800 är väl mer mångsidig än 5Dmk3. Tack vare den högre upplösningen får den fler användningsområde plus blixt osv.

/Mats
 
Och på D800-sidan handlar debatten just nu hur man ska kunna hantera filer på 40-60 MB lika snabbt och smidigt som filer från D700...

Jag skulle tro att de flesta som går från D700 till D800 även får lägga upp 10-15000:- på ny dator oxå.

De verkar bli en dyr historia att skaffa sej en D800 :))

Fortsätter du att upprepa de där felaktigheterna om dator? Det har vi ju redan rett ut.

Det enda negiva med D800 är att de kompromissat och stannat vid 36 megapixel istället för att göra nåt vettigt och gå upp till 50 på en gång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.