Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

De är inte jämförbara.

D800 är den ultimata studiokameran. 5D Mark III är den perfekta bröllopskameran. Två helt kameror för två helt olika syften. Jag skulle kalla dem "lika bra".
 
De är inte jämförbara.

D800 är den ultimata studiokameran. 5D Mark III är den perfekta bröllopskameran. Två helt kameror för två helt olika syften. Jag skulle kalla dem "lika bra".

Och skillnaden skulle alltså vara? Konstigt att 5dmk2 har funkat bra för många bröllopsfotografer om det är fps du menar...
 
Mahdad, 5DIII är fullt tillräcklig för mig. Antagligen alldeles onödigt bra, så jag skulle säkert bli lycklig med en 5DII istället.

Problemet för mig är alltså inte att 5DIII är en dålig kamera, för det är den inte. Problemet är att det finns ett billigare, minst lika bra, alternativ. När D800 är så pass mycket billigare så betyder det inte jättemycket för mig att jag har 17 Canon-objektiv sen förut. Jag har några Nikon-objektiv också (men ingen Nikon digitalkamera) så det blir alldeles utmärkt med en D800 för mig om inte 5DIII sjunker rejält i pris inom ett halvår.
 
Och skillnaden skulle alltså vara? Konstigt att 5dmk2 har funkat bra för många bröllopsfotografer om det är fps du menar...
Självklart. 5D Mark II var "the" bröllopskamera, medan Mark III har fixat ungefär alla klagomål med den – den har nu ett autofokussystem, och är lite mer proffsbyggd.

Klart 5D Mark II (eller 5D Classic för den delen) duger än idag.

Om du på något sätt läste ur mitt inlägg att det inte skulle gå att fotografera bröllop med en D800 ber jag dig ta en kurs i diskret matematik. Att a är bra på x och b är bra på y innebär inte att b skulle vara dålig på x.

Hade man köpt en kamera för hur sensorn presterade hade alla Canon-proffs som kör crop suttit med 550D's, som har samma sensor som 7D. Om du tror att man skulle ta sämre bilder för att man har 0,4 färre bitar färgdjup i bilder än en motsvarande konkurrentkamera tror jag att du har missförstått vad fotografi handlar om.
 
Nja, det är nog en viss överdrift i detta. 30D och 40D fick konkurrera med D200 men bruset hos Canon var faktiskt lägre än Nikon och Canon bjöd på en glasprismasökare medan, tro det eller ej hade D200
en pentaspegelsökare. Så även om D200 var en bra kamera (ägde en själv) så snålade faktiskt Nikon lite här. Däremot var 50D en mindre uppgradering som däremot var så mycket billigare än D300 att den faktisk prismässigt konkurrerade med D90 och då bjöd Canon på ett hus i metall och mer avancerad AF än D90. Så 50D var nog högst prisvärd. Nej, Canon tog nog prestandamässigt mest stryk på proffssidan - D3/s hade större sensor och mindre brus än 1DIII & IV - f u ens att nämna AF problemen med III och det initialt nonchalanta bemötandet av kritik om detta.
Om jag inte är helt felinformerad så håller inte köparna med dig. Eller höll med dig är väl bäst att säga. Nikon sålde drivor (nåja) av D200-D300 medan framgångarna för 40-50D var lite mindre.

Kan inte säga att jag bryr mig speciellt om pentaprisma eller speglar så länge som kameran fungerar. En D200/D300 känns mycket mer än en XXD model från Canon. Känslan och funktionerna skiljer rätt stort. Brusnivåer till trots. En D300 känns i princip som en D3 medan 40D inte gör det. Först med 7D har Canon förstått hur dessa krävande köpare vill ha det. Att 40-50D sedan är brillianta kameror är en annan sak. Speciellt som de dessutom var rätt så mycket billigare än D200/D300 och kanske mer konkurrerade med D90. Nu var det tyvär inte så som media och marknad såg på saken. Inte heller gemeneman här på FS
 

Ett mycket genomtänkt inlägg, har andra tillverkare fått nedslag på förfrågan om uppdatering av maskinpark och anställning av nya ingenjörer(och ideér) dom närmsta 10 åren?
 
De är inte jämförbara.

D800 är den ultimata studiokameran. 5D Mark III är den perfekta bröllopskameran. Två helt kameror för två helt olika syften. Jag skulle kalla dem "lika bra".

Jo, två helt olika kategorier av kameror där 5DIII, som allroundkamera, tydligen skapar ett enormt mycke större intresse än den "smalare specialkameran" D800.

Kollade just in de artiklar som FS skrivit då nyheterna om D800 respektive 5DIII släpptes. På en månad så har nyheten om D800 samlat på sej 137 kommentarer. På fyra dagar så har nyheten om 5DIII samlat på sej 194 kommentarer... ;-)
 
Om du på något sätt läste ur mitt inlägg att det inte skulle gå att fotografera bröllop med en D800 ber jag dig ta en kurs i diskret matematik. Att a är bra på x och b är bra på y innebär inte att b skulle vara dålig på x.
Hade man köpt en kamera för hur sensorn presterade hade alla Canon-proffs som kör crop suttit med 550D's, som har samma sensor som 7D. Om du tror att man skulle ta sämre bilder för att man har 0,4 färre bitar färgdjup i bilder än en motsvarande konkurrentkamera tror jag att du har missförstått vad fotografi handlar om.
Du borde ta en diskret kurs i att lära dig att uttrycka dig bättre.
Jasså det handlar om 0,4 bitar färre färgdjup. Om du ser mönstret så handlar det om att Nikons sensorer=bildkvalité är bättre. Sen att nikon är kända för att ha en klart bättre af är väl inte heller ett minus om man inte är en förblindad canonist som lever i landet förnekelse.
 
Jo, två helt olika kategorier av kameror där 5DIII, som allroundkamera, tydligen skapar ett enormt mycke större intresse än den "smalare specialkameran" D800.

Kollade just in de artiklar som FS skrivit då nyheterna om D800 respektive 5DIII släpptes. På en månad så har nyheten om D800 samlat på sej 137 kommentarer. På fyra dagar så har nyheten om 5DIII samlat på sej 194 kommentarer... ;-)
Jajjamen D800 137 positiva kommentarer, 5DIII 190 negativa kommentarer där dom flesta skrattar åt den =D bra att du tog upp det, slapp jag göra det.
 
Detta är inget debattinlägg.
Har bara roat mig med att räkna ihop redovisade kameror på FS:

Tack för sammanställningen!

Jag tycker mig se en trend i att ju längre tillbaka i tiden man går, desto mer överlägsna är Canons siffror. 350D och 400D står för en stor andel. Tar man de senare modellerna så är det mera jämnt matchat.

En parantes, det känns som om J1/V1 kan bli en flopp, borde det inte vara fler sålda nu? Som aktieägare i Nikon oroar det mig, jag tror den kameran är betydligt viktigare för företagets ekonomiska framgång än vad D4 och D800 är. Men det kanske är så att 1-serien köps av kunder som inte är med fotosidan. Som vanligt är det lätt att överskatta Internet-världens betydelse. :)
 
Ser man på antal läsningar per dygn så har nyheten om 5DIII dragit ca 6000. Motsvarande för D800 är knappt 1000.... ;-)
 
Att 40-50D sedan är brillianta kameror är en annan sak. Speciellt som de dessutom var rätt så mycket billigare än D200/D300 och kanske mer konkurrerade med D90. Nu var det tyvär inte så som media och marknad såg på saken. Inte heller gemeneman här på FS

40D var en jättebra kamera, med vissa förbehåll. JPEG direkt ur kamera var oftast skräp. Skärmen var kass. RAW-filer från 40D kunde man dock göra riktigt bra bilder av.

50D kändes däremot som en panikåtgärd från Canon för att snabbt möta konkurrensen från D300. Den var nog bra, men kändes lite grå.

Om ni inte har räknat ut det än så äger jag en 40D men ingen 50D. :)
 
Senast ändrad:
Jo, två helt olika kategorier av kameror där 5DIII, som allroundkamera, tydligen skapar ett enormt mycke större intresse än den "smalare specialkameran" D800.

Kollade just in de artiklar som FS skrivit då nyheterna om D800 respektive 5DIII släpptes. På en månad så har nyheten om D800 samlat på sej 137 kommentarer. På fyra dagar så har nyheten om 5DIII samlat på sej 194 kommentarer... ;-)

Ja, det är väl som det brukar vara. Konnässörer är alltid i minoritet. :)
 
Om jag inte är helt felinformerad så håller inte köparna med dig. Eller höll med dig är väl bäst att säga. Nikon sålde drivor (nåja) av D200-D300 medan framgångarna för 40-50D var lite mindre.

Kan inte säga att jag bryr mig speciellt om pentaprisma eller speglar så länge som kameran fungerar. En D200/D300 känns mycket mer än en XXD model från Canon. Känslan och funktionerna skiljer rätt stort. Brusnivåer till trots. En D300 känns i princip som en D3 medan 40D inte gör det. Först med 7D har Canon förstått hur dessa krävande köpare vill ha det. Att 40-50D sedan är brillianta kameror är en annan sak. Speciellt som de dessutom var rätt så mycket billigare än D200/D300 och kanske mer konkurrerade med D90. Nu var det tyvär inte så som media och marknad såg på saken. Inte heller gemeneman här på FS

Argumentet var att Canon hållit igen med 30D, 40D och 50D medan Nikon inte gjorde det och Canon straffades för det. Jag tycker jag motbevisade i sak att så konsekvent var fallet. Att köparna på FS reagerade annorlunda är en helt annan fråga. Det finns många som är felinformerade. Jag har fått emotsäga inlägg där det finns de som tror att AF i D90 är mer avancerad än den i 40D och 50D (så är inte fallet - en korsformad i D90 mot 11 i 40D/50D). Många förespråkare av D90 mot 40D/50D har heller inte koll på att Canons kameror har ett hus i AlMg legering. Om denna misinformation är/var utbredd så är det inte konstigt att Canon uppfattats som snåla. Vad hjälper det då om man erbjuder bra kvalitet till ett relativt lågt pris? Är det egentligen ett argument FÖR att ha ett högre pris så att ens produkter uppfattas som mer exklusiva? Vore olyckligt om så vore fallet.

Sedan personligen föredrar jag Nikons gränssnitt och förstår inte prissättning av 5DIII. Jag kör flera system, däribland Canon och Nikon och ser för- och nackdelar med alla.
 
Sen att nikon är kända för att ha en klart bättre af är väl inte heller ett minus om man inte är en förblindad canonist som lever i landet förnekelse.

Det där är jag inte riktigt säker på att det stämmer. Övertyga mig gärna om att det är så!
 
Det där är jag inte riktigt säker på att det stämmer. Övertyga mig gärna om att det är så!

Lätt =) Canon kameror med bra af... 7D,1dmk4? Nikon D3,D700,D3s,D300,D300s D7000 har hyfsad af. Lite modernare kameror syftar jag på nu, vet inte hur det var för några år sen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.