Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Det handlar inte om videoinspelning. Det handlar om att använda Live View för fokusering i svagt ljus. Vilket alltså inte går med D800.
 
Att säga att "det inte går" att fota med LV är ungefär lika överdrivet som att säga att det inte går att fotografera med en 5D3 på ISO lägre än 800 eftersom det bara blir skit av alltihop.

Men viss tycker jag det är störigt, framför allt i studiosituationer. Det är inte alls lika störande utomhus eller om man fotar landskap, och det märks inte alls när man inte använder LV... :)
 
Det handlar ju om när ljuset är svagt. Det tycks inte vara några problem i bra ljus.

Men det är ju illa nog. Vad kan det bero på? Är det något som Nikon kan programmera runt?

(Kvälls- och nattfoto är de tillfällen då jag använder Live View mest.)
 
Det handlar inte om videoinspelning. Det handlar om att använda Live View för fokusering i svagt ljus. Vilket alltså inte går med D800.

Sanning eller påstående? Jag hävdar att det går utmärkt eftersom jag provat. Däremot ska man helst i menyn begränsa förstoringsgraden på LV (alternativt inte trycka upp de sista 2 hacken för då överrider man displayens upplösning). Lite grann samma "fel" som Canon 40D led av.

//Lennart
 
Att säga att "det inte går" att fota med LV är ungefär lika överdrivet som att säga att det inte går att fotografera med en 5D3 på ISO lägre än 800 eftersom det bara blir skit av alltihop.
Dammit Joakim, jag tycker att mina bilder med 5D3 på iso 100-800 blir skitbra ju =) men jag kanske inte underexponerar en bild 4 steg för att sen klippa ut en pytteliten svart bit för att sen fylla i med fyllnadsljus a la 100 för att sen förstora i 400% =) du som är kunnig, jag har grymt mycket respekt för dig, varför skriver du nåt så dumt? Videon visar ju att D800 LV:n har stora problem i mörker. Tycker du att 5D3 filerna på lågiso ser dåliga ut?
 
Dammit Joakim, jag tycker att mina bilder med 5D3 på iso 100-800 blir skitbra ju =) men jag kanske inte underexponerar en bild 4 steg för att sen klippa ut en pytteliten svart bit för att sen fylla i med fyllnadsljus a la 100 för att sen förstora i 400% =) du som är kunnig, jag har grymt mycket respekt för dig, varför skriver du nåt så dumt? Videon visar ju att D800 LV:n har stora problem i mörker. Tycker du att 5D3 filerna på lågiso ser dåliga ut?

Du menar att du gärna blåser högdagrarna för att få med lågdagrarna?

/Karl
 
Dammit Joakim, jag tycker att mina bilder med 5D3 på iso 100-800 blir skitbra ju =) men jag kanske inte underexponerar en bild 4 steg för att sen klippa ut en pytteliten svart bit för att sen fylla i med fyllnadsljus a la 100 för att sen förstora i 400% =) du som är kunnig, jag har grymt mycket respekt för dig, varför skriver du nåt så dumt? Videon visar ju att D800 LV:n har stora problem i mörker. Tycker du att 5D3 filerna på lågiso ser dåliga ut?

Läs vad jag skriver i stället... :)

Det är lika befängt att skriva att LV "inte är användbart" i en D800 som det är att skriva att "ISO under 800 är meningslöst på en 5D3". Är detta på något sätt otydligt?

Jag har kört LV i studio med båda. Har du?
 
Det kommer säkert en firmwareupdatering på detta.

Det som ingen har testat än är D800:as rosade mattskiva som gör att man kan fokusera riktigt bra på hederligt vis med D800:an. Hur är 5Dmk3:s mattskiva i detta fallet?

/Karl

Intressant fråga :) har bestämt mig för att köpa samyangs 35/1.4. Ska bli kul att ha en seriös manuell glugg för första gången. Vill inte lägga på 10 000:- för att bara få autofokus. För bättre prestanda optiskt får man inte med canons och nikons monsterdyra 35mm af gluggar enligt lenstips test.
 
Läs vad jag skriver i stället... :)

Det är lika befängt att skriva att LV "inte är användbart" i en D800 som det är att skriva att "ISO under 800 är meningslöst på en 5D3". Är detta på något sätt otydligt?

Jag har kört LV i studio med båda. Har du?

Nu är det så att en vän till mig har fått sin D800 och jag ska testa lv:n i mörker och se om killen i videon ljuger eller har gjort nåt med videon för att live viewn på D800:an ska se sådär illa ut. Men studio har jag ingen tillgång till. Återkommer när jag har testat själv. Löööööv you :)
 
Sanning eller påstående? Jag hävdar att det går utmärkt eftersom jag provat. Däremot ska man helst i menyn begränsa förstoringsgraden på LV (alternativt inte trycka upp de sista 2 hacken för då överrider man displayens upplösning). Lite grann samma "fel" som Canon 40D led av.

//Lennart

Jo visst påminner "problemet" om de man såg i 40D och kan lösas på ungefär samma sätt genom att unvika att zooma in mer än till 100%. Jag tror att seattlefotografen zoomade till 400%. Inte så konstigt att det ser ut som skit då!

här kommer en länk till en lite mer sansad syn på det hela
http://www.youtube.com/watch?v=HSALyicAdj4

Hittad på drps forum
 
Kom då ihåg (till skillnad från killen i videon) att full förstoring i Nikon-kameran är 200% förstoring, vilket jämfört med 5D3-bilden i LV är som att använda en 145MP kamera på 1:1...

Men att LV'n är sämre i D800 är det inget snack om. Det är den. Men på ISO lägre än 12800, och i situationer utanför studion ser jag inte det som ett allvarligt problem. Det är knappast så att det har påverkat bildkvaliten jag kan få ut av kameran - men det är störigt som f-n.

[edit]
tvåa på bollen. :)
 
Du menar att du gärna blåser högdagrarna för att få med lågdagrarna?

/Karl

Jaha på så vis :) here we go... Jag skulle ju hålla mig borta från den här tråden. Och jag ska banne mig göra det också. En liten hemlighet om mig är att jag kan ha lite aggressionsproblem, då det inte ligger i min natur att göra illa andra eller bruka våld som jag är emot så går det ut över mitt tangentbord. Det händer att jag ibland tar upp den och tuggar i den som om det vore en hamburgare, får både ont i tänderna och förstör tangentbordet på köpet. Det här pratet om klippa lågdagrar,högragrar är för mig så sjukt patetiskt så att jag ser svart när jag läser om sånt. Folk har fotat i hundratals år och tjänat miljarder på sina bilder utan D800, jag hade en D7000, inte en enda gång hade jag nytta av dess DR. Dom dyraste bilderna är bröllpsbilder där man blåser ut alla högdagrar flera ggr om för att få en romantisk och sagolik stämning i bilden. Det gick att ta prisbelönta bilder innan D800 fanns. Nu håller jag mig borta från den här tråden. Bäst både för mina tänder och mitt tangentbord.
 
Det handlar inte om videoinspelning. Det handlar om att använda Live View för fokusering i svagt ljus. Vilket alltså inte går med D800.

Gäller det både MF och AF?
Det jag noterade när jag hade min gamla Sony A55:a (med EVF) var att den funkade bäst med AF i mörker om man bara körde med centrumfokuspunkten aktiv. Har har fokus varit ställt? Det skulle ju kunna vara en "felkälla" även i Nikon-kameran. Har man testat detta?
 
Jo visst påminner "problemet" om de man såg i 40D och kan lösas på ungefär samma sätt genom att unvika att zooma in mer än till 100%. Jag tror att seattlefotografen zoomade till 400%. Inte så konstigt att det ser ut som skit då!

här kommer en länk till en lite mer sansad syn på det hela
http://www.youtube.com/watch?v=HSALyicAdj4

Hittad på drps forum

Visst! När jag testade D800 fanns i menyn möjligheten att kolla den exponerade bilden via confirmknappen i 100% via endast en knapptryckning istf att använda +- "förstoringsglas-knapparna". Överred man 100% var det svårt att avgöra skärpan. Samma sak på 40D, men den tålde konstigt nog att fokusera bättre med större förstoringsgrad via LV än att kolla skärpan på tagen bild.

I min fotografering ser jag detta som ett icke-problem. OVF på D800 tyckte jag först var lite mörk jämfört med Sony A900, men den har en kontrast som gjorde att jag kunde ställa skärpan med ett manuellt Zeiss Distagon 35/2 utan större problem och utan att använda fokusconfirm. Så den optiska sökaren är faktiskt riktigt bra, men LV hade gärna fått vara lite bättre i tagningsläge. Men håller man sig till 100% med LV vid mörkare motiv så upplevde jag inga problem alls. Varken med kontrassökande AF eller MF.

//Lennart
 
Sanning eller påstående? Jag hävdar att det går utmärkt eftersom jag provat.
I hur svagt ljus?
Däremot ska man helst i menyn begränsa förstoringsgraden på LV (alternativt inte trycka upp de sista 2 hacken för då överrider man displayens upplösning). Lite grann samma "fel" som Canon 40D led av.

I fallet D800 handlar det snarare om för mycket brus. Tittade du på videon i länken?
 
Det är lika befängt att skriva att LV "inte är användbart" i en D800 som det är att skriva att "ISO under 800 är meningslöst på en 5D3".

Men har någon skrivit att LV inte är användbart i en D800? Jag skrev att det inte är användbart i svagt ljus, baserat på vad jag såg i Ron Martinsens blogg. Det är inte samma sak som att påstå att LV inte är användbart överhuvudtaget.

Eftersom jag inte har någon D800 själv så vore det intressant höra om andra har samma erfarenhet som Martinsen, eller om andra har andra erfarenheter i liknande omständigheter.
 
Jo visst påminner "problemet" om de man såg i 40D och kan lösas på ungefär samma sätt genom att unvika att zooma in mer än till 100%. Jag tror att seattlefotografen zoomade till 400%. Inte så konstigt att det ser ut som skit då!

Varför ser det inte ut som skit på EOS 5DIII, som han jämförde med?
 
Gäller det både MF och AF?
Det jag noterade när jag hade min gamla Sony A55:a (med EVF) var att den funkade bäst med AF i mörker om man bara körde med centrumfokuspunkten aktiv. Har har fokus varit ställt? Det skulle ju kunna vara en "felkälla" även i Nikon-kameran. Har man testat detta?

Titta på Martinsens blog som länken gick till! Svaren på dina frågor finns där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.