** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Kollisionskursen som uppstår mellan kombatanterna blir olycklig endast då många rent tekniskt undrar varför Canon inte får till DR-lyft vid basiso, jag kan hålla med att vid mera normal fotografering upplevs ingen skillnad, att skillnaden jämnas ut redan vid lite högre iso gör ju inte nu D800 sämre på något sätt, D800 ägare kanske inte anser att det övertag MKIII får vid Iso 6400 vad gäller DR inte har så stor betydelse likväl som övertaget vid basiso.

Vore väl inte fel om MkIII hade jämbörde DR vid basiso varför skulle Canonägare tacka nej till det.

DR-kurvan vill vi väl alla ha så hög som möjligt på alla iso, men vad gäller DR mellan D800 och 5D mk3 på iso 6400 så är väl ändå sklillnaden nästan försumbar. Kan det vara 1/5 steg eller nåt?

Dock är bättre DR på höga iso önskvärt. Kanske blir det något makalöst på D900 : )

/K

Skriv aldrig mera obrukbar snälla Ingju, sådana desperata ordformuleringar leder tveklöst till galna feltolkningar, skriver man så ger det indikationer på att man väldigt irriterad och stött för att någon dristar sig till att kritisera den dyra ögonstenen man just köpt.

........................

Ta det inte så alvarligt, min överdrift var bara för att jag nog tycker det överdrivs med att vi Canonägare inte skulle vara medvetna om att canon inte är bäst på allt. DR (på basISO o lite till) har Nikon varit bättre på fr.o.m. D90 o D3x, det var ,tror jag, med Sonysensorer, sen kom ju Sonys 16, 24 o 36MP sensorer. Det här är väl känt och Canon finge gärna vara lika bra eller bättre, men det är väl bara att avvakta vad Canon kommer med framöver. Vilka egenskaper som är viktiga(st) skiljer mellan olika användare, för egen del vore bättre högisoegenskaper viktigare, och det finns ju mot min 7D men pengarna saknas. När jag köpte min första DSLR, en 400D (Canons då billigaste) hade den högre DXObetyg än Nikons dyraste, ändå slängde många bort tiotusentals kronor på en D2x, men det fanns kanske andra egenskaper som de värderade högra.

DR-kurvan vill vi väl alla ha så hög som möjligt på alla iso, men vad gäller DR mellan D800 och 5D mk3 på iso 6400 så är väl ändå sklillnaden nästan försumbar. Kan det vara 1/5 steg eller nåt?

Dock är bättre DR på höga iso önskvärt. Kanske blir det något makalöst på D900 : )

/K

Tror jag inte med dagens utveckling...

Just nu har vi evolution, knappast "steg" i utvecklingen. Nästa "steg" som kommer vara klart märkbart är när någon lyckas tillverka en flerlagers-sensor (typ Foveon, men med fungerande färgåtergivning och 10ggr lägre brus...). Då kommer vi se nästa stora hopp i utvecklingen.

Över ISO800 skulle jag vilja säga att skillnaden mellan D800 och 5D3 är ganska liten. Den skillnad som finns i DR begränsas ju då av ljusmängden, som är 8ggr lägre än vid bas-ISO. Då börjar det kvitta att Canon har 8ggr mer grundbrus i elektroniken, och bandningsbruset är nertryckt med 8ggr också...

Linjärt DR över 14-15Ev är inte värt speciellt mycket i en vanlig bild, om bilden ska utnyttjas i "vanliga" sammanhang. Den tekniska definitionen på DR är ju vitpunkt dividerat med elektronikbrus, och även om elektronikbruset skulle sänkas till ett teoretiskt perfekt noll (och DR alltså skull bli "oändligt") innehåller ju ljuset i sig självt felmarginaler, brus, i skuggorna. Detta går inte att komma runt.

Det jag sett på sistone har pekat snarare mot att tillverkarna som ligger kängst fram i framkanten på utvecklingen har börjat släppa små sensorer för t.ex övervakningskameror, kameramoduler till back-kameror i bilar osv, som klarar att klippa mjukt uppåt i stället. En normal sensor klipper ju tvärhårt, när man nått "vitt" är det inget mer att diskutera. Informationsmängden är "noll" oavsett vad som händer, du har en vit platt yta.

Kan man göra detta med 2Ev läggs detta ju till DR automatiskt. Det ökar inte ljuskänsligheten på något sätt, så bruset i en bild minskar inte. Men högdagrarna ingår ju faktiskt i "DR".

Just nu har vi evolution, knappast "steg" i utvecklingen. Nästa "steg" som kommer vara klart märkbart är när någon lyckas tillverka en flerlagers-sensor (typ Foveon, men med fungerande färgåtergivning och 10ggr lägre brus...). Då kommer vi se nästa stora hopp i utvecklingen.

Över ISO800 skulle jag vilja säga att skillnaden mellan D800 och 5D3 är ganska liten. Den skillnad som finns i DR begränsas ju då av ljusmängden, som är 8ggr lägre än vid bas-ISO. Då börjar det kvitta att Canon har 8ggr mer grundbrus i elektroniken, och bandningsbruset är nertryckt med 8ggr också...

Linjärt DR över 14-15Ev är inte värt speciellt mycket i en vanlig bild, om bilden ska utnyttjas i "vanliga" sammanhang. Den tekniska definitionen på DR är ju vitpunkt dividerat med elektronikbrus, och även om elektronikbruset skulle sänkas till ett teoretiskt perfekt noll (och DR alltså skull bli "oändligt") innehåller ju ljuset i sig självt felmarginaler, brus, i skuggorna. Detta går inte att komma runt.

Det jag sett på sistone har pekat snarare mot att tillverkarna som ligger kängst fram i framkanten på utvecklingen har börjat släppa små sensorer för t.ex övervakningskameror, kameramoduler till back-kameror i bilar osv, som klarar att klippa mjukt uppåt i stället. En normal sensor klipper ju tvärhårt, när man nått "vitt" är det inget mer att diskutera. Informationsmängden är "noll" oavsett vad som händer, du har en vit platt yta.

Kan man göra detta med 2Ev läggs detta ju till DR automatiskt. Det ökar inte ljuskänsligheten på något sätt, så bruset i en bild minskar inte. Men högdagrarna ingår ju faktiskt i "DR".

Joakim du är fantastisk och jag förundras vad du fått all denna gedigna kunskap och att allt sitter som i en minnesbank utan syntax error.
Är du utbildad på Massachusetts Institute of Technology ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund

När Bronson ( Risedal ) inte kan besöka oss längre, verkar DR-fenomenets betydelse att långsamt rinna bort i fjärran, det kanske slutar med att lägre DR på basiso är en fördel, för att tappet blir mindre vid högre iso.

Jag har sett att det finns ett antal olika patent på detta, men tror du att det är realistiskt att vi ser något sådant inom snar framtid?

Det jag sett på sistone har pekat snarare mot att tillverkarna som ligger kängst fram i framkanten på utvecklingen har börjat släppa små sensorer för t.ex övervakningskameror, kameramoduler till back-kameror i bilar osv, som klarar att klippa mjukt uppåt i stället.
Hur gör de det?

Större konding och stora steg på höga värden?

/Karl

Nja, det hade varit exakt som att bara öka FWC, vilket tyvärr också påverkar hög-ISO-egenskaperna. Ju större kapacitans du har, desto lägre spänning i cellen per infångad elektron > man behöver mer spänningsförstärkning > mer brus.

Den vanligaste lösningen (förutom de jätteavancerade som involverar två kapacitanser, en stor och en liten...) är att man "hackar" exponeringen i antingen en-kort-en-lång eller i flera korta. Principen är då att om den första exponeringen av cellen blir mättad (utbränd) töms den ut till jord, och då går man bara på den kortare av läsningarna.

När Bronson ( Risedal ) inte kan besöka oss längre, verkar DR-fenomenets betydelse att långsamt rinna bort i fjärran, det kanske slutar med att lägre DR på basiso är en fördel, för att tappet blir mindre vid högre iso.

De står inte i motsatsförhållande, DR-begränsningen i t.ex Canon-sensorer beror på att ETT av förstärkarstegen brusar ganska mycket. Detta förstärkarsteg ligger ganska sent i kedjan, så på högre ISO gör bruset inte mycket skada - bilden är då så brusig i sig självt att elektronikbruset är svagare än ljusets inneboende brus. Man ser alltså bara detta elektronikbrus på låga ISO när signalen (bilden) är ganska ren.

Den vanligaste lösningen (förutom de jätteavancerade som involverar två kapacitanser, en stor och en liten...) är att man "hackar" exponeringen i antingen en-kort-en-lång eller i flera korta. Principen är då att om den första exponeringen av cellen blir mättad (utbränd) töms den ut till jord, och då går man bara på den kortare av läsningarna.

Per pixel?

Jag har sett att det finns ett antal olika patent på detta, men tror du att det är realistiskt att vi ser något sådant inom snar framtid?

Hur gör de det?

Det finns redan till försäljning kommersiellt (men som sagt bara i små sensorer).

Det är inte omöjligt att vi har det i lite dyrare kompaktkameror om ett år > det kommer ta 3-4 år til innan det är tillgängligt i större sensorer.

Ja, varje pixel har en egen "flagga" för hög känslighet / låg känslighet så att utläsningen vet vilket som har använts. Den andra varianten (som är långsammare, fungerar bara i filmkameror t.ex - de har mycket längre "kortaste slutartid") är att man läser bilden med elektronisk slutare. Men då blir slutartiden begränsad till ett minimum på ca 1/1000s, vilket är lite för långa tider i vissa sammanhang.

Principen är då att om den första exponeringen av cellen blir mättad (utbränd) töms den ut till jord, och då går man bara på den kortare av läsningarna.

Det hade varit praktiskt med en auto-HDR på DSLR också, om någon ljussensor slår i botten så tar kameran automatiskt en bild med kortare slutartid och slår ihop det hela. Borde inte vara så svårt att göra. Tänk vad mycket coola funktioner vi kommer få i våra kameror när kameratillverkarna öppnar upp för "appar".

/Karl

Det hade varit praktiskt med en auto-HDR på DSLR också, om någon ljussensor slår i botten så tar kameran automatiskt en bild med kortare slutartid och slår ihop det hela. Borde inte vara så svårt att göra. Tänk vad mycket coola funktioner vi kommer få i våra kameror när kameratillverkarna öppnar upp för "appar".

/Karl

Japp va e en app ?
Ja framtiden ligger hos kameran i en mobiltelefon hehe.
Mvh./LEE

Japp va e en app ?
Ja framtiden ligger hos kameran i en mobiltelefon hehe.
Mvh./LEE

En app är ett tredjepartsprogram som körs på kameran, så om jag vill ha en automatisk HDR-funktion så laddar jag ner en eller skriver en egen sådan funktion till kameran. 1-2 år efter att någon kameratillverkare har släppt möjligheten för sådant kommer vi ha fått funktioner till våra kameror som vi inte ens kan drömma om idag. Det skulle också förmodligen vara en guldgruva rent monetärt för kameratillverkarna eftersom dom håller i app-affären.

/Karl

En app är ett tredjepartsprogram som körs på kameran, så om jag vill ha en automatisk HDR-funktion så laddar jag ner en eller skriver en egen sådan funktion till kameran. 1-2 år efter att någon kameratillverkare har släppt möjligheten för sådant kommer vi ha fått funktioner till våra kameror som vi inte ens kan drömma om idag. Det skulle också förmodligen vara en guldgruva rent monetärt för kameratillverkarna eftersom dom håller i app-affären.

/Karl

Ahha så du är en sån där tredjepart allså okey och öppen källkod finns efter 2 år fint som snus och du blir rik som ett troll.
Får man beställa en app som ger autotracking med AF, tilt, pan, och zoom så jag kan följa motivet utan att röra kameran ?

Appen ska få rum på en bios 64 KB. Hur många kosta ?

Mvh. /LEE

Ahha så du är en sån där tredjepart allså okey och öppen källkod finns efter 2 år fint som snus och du blir rik som ett troll.
Får man beställa en app som ger autotracking med AF, tilt, pan, och zoom så jag kan följa motivet utan att röra kameran ?

Appen ska få rum på en bios 64 KB. Hur många kosta ?

Mvh. /LEE
Konica hade ju en analog kompakt på 90-talet som hade lite av det du efterlyser. Konica Kampai. Den tog kort när folk skrattade eller skålade.

Lite off topic, men varför försvann Canons patenterade ögonstyrda af. Skulle ju vara guld med af-tracking

Borde inte vara så svårt att göra. Tänk vad mycket coola funktioner vi kommer få i våra kameror när kameratillverkarna öppnar upp för "appar".

/Karl

Jag frågade en av de som ansvarar för utvecklingsarbetet om detta, och svaret var att det skulle de aldrig tillåta, eftersom de inte skulle kunna garantera att det blev Nikon-kvalitet då. Så jag tvivlar på att Nikon eller Canon skulle öppna upp sina kameror. Sony, Panasonic och Samsung kanske ligger närmare till.

Jag frågade en av de som ansvarar för utvecklingsarbetet om detta, och svaret var att det skulle de aldrig tillåta, eftersom de inte skulle kunna garantera att det blev Nikon-kvalitet då. Så jag tvivlar på att Nikon eller Canon skulle öppna upp sina kameror. Sony, Panasonic och Samsung kanske ligger närmare till.

Menar du att Sony skulle vara mindre seriösa?

Min nyinköpta NEX har "smile shutter" och är en systemkamera (om än ganska liten). Jag har inte testat det ännu ...

Den har också ansiktsprioritering, vilket innebär att jag i förväg kan ta en bild av min son, min chef eller andra (upp till åtta ansikten tror jag) och ställa in prioritet för dem. Rätt kul funktion som jag inte heller har testat och knappast kommer använda - däremot ska jag testa det bara för skojs skull genom att lägga in åtta ansikten (eller hur många det nu var) och ställa dem på en diagonal :)

Tror inte tevetillverkarna var så pigga på appar heller, men det kommer mer och mer där. Lär nog komma till systemkameror också så småningom. Här om sistens var jag på kundbesök där de hade en kaffemaskin som körde appar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar