en känsla jag fått när jag diskuterat frågan med rätt många yrkesfotografer. Väldligt många inom detta skrå tenderar till att vara ytterst konservativa. Många är sena att ta tills sig nyheter och fortsätter som de alltid har gjort. KAN det vara så att vissa inte ens har gett de nya möjligheterna en chans och istället fortsatt som de alltid har gjort? Tex med AF och all intelligens som numera på gott och ont faktiskt finns....
Det är mer regel än undantag. Senast idag fick jag ge telefonsupport på 5D Mark II åt en yrkesfotograf.
Med andra brukar jag sitta ner och ställa in CF-funktionerna på deras kameror.
Och när jag är ute och intervjuar yrkesfotografer är det många som vill få sina kameror förklarade.
En fotograf på Svenskan vägrade använda blixt eftersom hon inte förstod sig på den.
Sportfotografer är generellt mer teknikintresserade eftersom att kunna tekniken kan ge konkurrensfördelar.
Inte ens Bill Frakes på Sports Illustrated som gör reklam för Nikon D3s och som är väldigt tekniskt driven kommer ifrån sin konservatism. När jag var med honom och fotograferade bandy körde han manuell fokus. Han tyckte inte autofokusen var tillräckligt snabb. Och dessutom klarar ju kameran att hålla full hastighet med manuell fokus....