Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Det är väl ingen som sagt något annat än att många fotografer bytt (tillbaka) till Nikon... so what? Canon hade bättre pro-produkter inom digitalt några år, nu är det jämnare igen. Som tur är, konkurrens är bra.
 
Holy Christ!!!

1DMkIV är en bra kamera, Nikon D3s är en bra kamera. Det finns fler märken som också tillverkar bra kameror. Det gemensamma för dem är att det går att greppa dessa verktyg och ta bra bilder med dem.

NB: Vissa av kamerorna är lite bättre i en del avseenden men samtidigt svagare i andra. Någonstans jämnar det ut sig om det inte är klåpare som befinner sig bakom kameran.

Om nu någon till äventyrs sitter o pinkar i brallorna för att det syns lite mer svarta gluggar vid ett evenemang så finns en lämplig firmwareuppgradering som råder bot på detta.

Uppsök närmaste färghandel och begär firmware code halvmatt svart färg samt en pensel för att täcka den gråvita färgen på de längre EF-objektiven.

Mig veterligen har inte Mikael på något vis "svartmålat" 1DMkIV i denna tråd. Han har påvisat skillnader vid lågljussituationer mellan D3s och MkIV.
 
Holy Christ!!!Uppsök närmaste färghandel och begär firmware code halvmatt svart färg samt en pensel för att täcka den gråvita färgen på de längre EF-objektiven.
.

Jösses

Glöm inte guldfärgen. För dessa talibaner tycks den vita färgen OCH den röda ringen vara viktig och vill du vara lika häftig så måste du även måla en guldring på gluggen.....för att skryta med Nikons motsvarighet till röda ringen allt¨så
 
Det folk borde fråga sig när dom sitter i TV-soffan och räknar objektiv är inte "hur många vita objektiv är det?" eller "hur många svarta objektiv är det?"... utan "varför är inte jag där och fotar?"
 
FREDRIK
Ge dig nu
Vad är det för skit du skriver.
Visa genast vad du hittar att jag har skrivit att 1dmk4 är värdelös, att inte en enda 1dmk4 kan säljas osv.
Vad du inte tål är att när du skriver direkta felaktigheter så har jag bemött dessa, ge vänligen fan i att hitta på saker.

Haha jaa det låter kanske lite fel att säga så om dig Mikael, men faktum är att du ofta sitter o kraxar om hur kass Canon är jämfört med Nikon. Jag har ofta skrattat rätt gott åt dina inlägg i den här frågan genom åren. Ibland ställer jag mig till och med frågan om du står på Nikons lönelista.
Men det är nog mindre troligt.
 
Canon 24/1,4 mk2, 35/1,4, 24-105,85/1,2mk2, 100/2,8 is mcro, 70-200 2.8is , 300/2,8is 2st 5dmk2

Nikon 3 kamerahus + ett stort antal gluggar

Hasselblad + 4 gluggar

Linhoff 9x12 18x24 + 8 gluggar

Leica + ett antal gluggar.

Om jag kraxar över att något för att det till synes inte är så bra så har det gällt samtliga verktyg jag har till mitt förfogande, inkluderat ett antal scannrar. Detta i jämförelse med något som är bättre

Att några av er märkesfånar inte kan ta något negativ kritik angående just er valda utrustning är lika välkänt som att jag kommer att kraxa vidare när någon av märkesfånar påstår rena felaktigheterna , och det finns många märkesfjollor i detta forum vars enda syfte är att höja sitt eget valda mäke till skyarna utan något som helst kritik och utan att ha gjort någon som helst jämförelse att kunna presentera.
 
Ibland ställer jag mig till och med frågan om du står på Nikons lönelista.
.

Säkert jättepoppis i så fall bland cheferna hos Nikon när Mikael bytte från Nikon till Canon för några år sedan.....

Undrar om samtalet såg ut så här: Hej käre chef. Jag tänker börja börja arbeta hos vår värsta konkurrent men det är väl ok om jag behåller min lön från er? Jovisst kära du. Det är helt i sin ordning....

Nej du. Partisk är han inte. I alla fall inte enligt min åsikt. Språkbruk och graden av smidighet har väl kanske gått att diskutera i någon tråd men definitivt inte någon eventuell bias eller partiskhet..... Det finns några fler av samma sort (opartiska alltså) här på FS.
 
Säkert jättepoppis i så fall bland cheferna hos Nikon när Mikael bytte från Nikon till Canon för några år sedan.....

Undrar om samtalet såg ut så här: Hej käre chef. Jag tänker börja börja arbeta hos vår värsta konkurrent men det är väl ok om jag behåller min lön från er? Jovisst kära du. Det är helt i sin ordning....

Nej du. Partisk är han inte. I alla fall inte enligt min åsikt. Språkbruk och graden av smidighet har väl kanske gått att diskutera i någon tråd men definitivt inte någon eventuell bias eller partiskhet..... Det finns några fler av samma sort (opartiska alltså) här på FS.

jag har faktiskt inte bytt till Canon, men de tre senaste åren har jag investerat mer pengar i Canon än i Nikon, dvs i Canonsaker som jag tycker håller bra klass och för det jag fotograferar, exv 2st 5dmk2 , 300/2.8is 85/1,2mk2, 24/1,4mk2, 100mm macro is och ett välkorrigerat 35/1,4 som tom uppvisar låg CA i jämförelse med tre andra. Just 5dmk2 anser jag vara det vettigaste hus med tanke på resultat (rawfiler) och prestanda för pengarna till det jag fotograferar.
Senaste inköp av Nikon var nyligen en d90 med nya objektiv, en trevlig och bra resekombination till paddling, skidåkning i Alperna etc och som såldes mycket billigt innan jul.
 
Sitter just nu och försöker få den nya
MkIV:an att balansera på en Steadicam Merlin.

Mikael, kan du inte testa av kombinationen
med diverse optik och redovisa rätta mått
och värde? :)

Jerry
 
KAN INGENTING OM DET STATIVET, men du kan komma hit , skruva och se hockey i natt, efter en dunk Rooderberg så har vi nog svaret på hur bra Foppa är, ev huvudvärk/migrän och om stativet fungerar vid vingliga rörelser.
Mao har ingen erfarenhet av stativet.
 
Vilken trevlig trio, jag har lång koaxialkabel och mycket vin.

Att canonfotografen Risedal inte använder Nikon under tisdagen kan ses i dagens sydsvenska, trots 57års ålder så är Risedal fortfarande snabb som en hind och tar sig lätt fram över snö och is för att dokumentera det viktiga som händer i universitetsstaden Lund.
Kameran Risedal använder är 5dmk2 med batterigrepp och objektivet är 35/1,4.
En utmärkt bra kombination för exv reportagefotografi, fotografering i dunkla miljöer utan blixt säger Risedal till Risedal efter att ha testat all slags fotografisk utrustning sedan 1978 dock ej axelsstativ.
Att Risedal skulle vara köpt av Nikon säger Risedal till Risedal - Att detta är rena nyset men att Risedal kan förstå att det kan finnas ett antal snarstukna fjortisar häckande på fotosidan som inte kan hantera att läsa att just deras eget val av utrustning inte alltid är den bästa vid en jämförelse, skaran av hemmablinda märkesfjollor utan någon erfarenhet av andra kameramärken och deras egenskaper är ganska stor, en av dessa kan passa på att skaffa ett svenskt tangentbord vid besök i Sverige så iaf Risedal förstår vad han skriver..
 

Bilagor

  • Risedalliten.jpg
    Risedalliten.jpg
    55.1 KB · Visningar: 272
Jag kan komma dit och springa runt med TV'n i rummet så att ni får ett lite mer trovärdigt mål att följa.

DET skulle jag vilja dokumentera. Väntar bara på invitation samt en from förhoppning att Mikaels TV är av det tyngre slaget.

Givetvis delar vi på arvodet, men jag vill behålla copyrighten enl gängse regler.

Om invitation sker undrar jag vilken klädsel som är påbjuden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.