Anders Östberg
Guest
Jag tror det är en bra idé att köra med rätt långsamma kamerarörelser oavsett detta, det blir lite åksjukevarning på en del filmer där det går för fort.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ca hälften så stort som i 5D2. Förhoppningsvis kommer det ALDRIG försvinna helt. Enda sättet att få det att försvinna helt innebär sensorprinciper som jämställer kamerorna med RED-kamerorna. Detta är inget bra...
Tänk bas-ISO-prestanda som en Canon 350D-400D, på ett ungefär. Detta är helt fantastiskt för en filmkamera, men inte speciellt imponerande för en stillbildskamera.
Ergonomin är nog den största enskilda skillnaden mellan systemen...
Vad jag förstår finns nästan ingen videokamera under ren proffsklass som kan ge så kort skärpedjup som en DSLR kan, och det verkar vara en het effekt hos videomakare just nu.
Jo men du har förmodligen inte en speciellt stor sensor i den kameran, så lika kort skärpedjup får du kanske inte.
Nu tror jag förvisso att det kräver en hel del för att filma med superkort skärpedjup, det är inget för att filma vare sig action eller barnen på stranden med t.ex, det är väldigt svårt att kontrollera om inte motivet är rätt stilla. Dom allra flesta har nog mer framgång med en traditionell videokamera eller kompaktkamera med video än med en DSLR.
Komplettering med 5DMkII låter inte alls fel. Hade 1DMkIII, men kör numera 5DMkII och 7D. Den senare för att den är rappare än 5DMkII, men FF-sensorn och ganska stor brusfrihet kompenserar för min del 5DMkII:s 3,9 bps. Fast vill du bara ha EN kamera som är allround och behöver hög sekvens samt känner dig nöjd så är det bara du själv som kan avgöra.
Har nu provat en 1DMkIV och "står över".
Jag har både mk IV, 5dmkII och 7D (och lämnat iväg min mkIII) och i det sammanhanget så stannar 5D hemma. mkIV är definitivt min vardagskamera. Jämfört med mkIII så har den bättre möjlighet att skräddarsy kamerans funktionaliet.
Några exempel är:
Auto ISO är en intressant funktion som, rätt använd och vid rätt tillfälle, tillsamman med att begränsa max/min ISO och tid kan ge mig mer möjlighet att ägna mig åt "bilden".
Mycket bättre skärm för att bedömma bilder - skillnaden är enorm. Bättre ISO prestanda.
Bättre möjlighet att skräddarsy kameran.
7D är intressant med flera nya funktioner och så ger den mig också länge tele. Det är min andra kamera för snabba motiv.
Sammantaget så är det i det lilla som mk IV förbättrats på många funktioner = bättre prestanda. Huset är samma så första intrycket är lite ljumt men den växer verkligen med tiden.
Jag är mycket nöjd.