Annons

Canon EOS 1D MkIV

Enligt prisjakt.se så finns den i lager hos Fotokungen, Rajala och Kungsholms Foto, men det stämmer förstås inte alltid. Ring och kolla.
 
Varför ska du beställa från Canon, när den redan finns hemma på lager hos flera återförsäljare? Eller du kanske är återförsäljare?

Nej vad jag mena var att de jag snackat med sa att de uppgifter de hade från Canon var att inte ens Canon (Svenska antar jag då) hade koll på när de får mer MkIV levererade till Sverige.
 
Om inte Canon vet (och det stämmer nog, dom verkar ha dålig information om leveranser generellt) varför skulle någon här på FS veta mer än dom?
 
Jag har fått samma svar tidigare, Canon Sverige har dålig info om hur mycket dom får och när dom får leveranser och därför vet inte butikerna heller, dom vet i princip först när fraktfirman knackar på dörren... konstigt sätt att jobba tycker jag.
 
Kan konstatera att idag sålde jag bilder tack vare att mina bilder blev bättre med 1D4 på högiso i snöstormen en andra fotografer bredvid mig med äldre Canonkameror.....
 
Money rules!

Angående det där med spot AF i mörker, så har jag testat motsvarande idé med min 7D, men där gjorde det ingen skillnad. Det gick inte med något av alternativen. Men 7D har ju inbyggd blixt, så jag utnyttjade AF assist från den, och då gick det.
 
Kan konstatera att idag sålde jag bilder tack vare att mina bilder blev bättre med 1D4 på högiso i snöstormen en andra fotografer bredvid mig med äldre Canonkameror.....

Är du säker - det kanske var bättre innehåll och action i bilderna snarare än bra teknisk kvalitet som sålde?

Inte för att jag vill underskatta tekniken, jag hoppas också att jag får sälja mer bilder mha Mark IV:a. :)
 
Japp. Så är det.

Synd att dom inte skickade med en duktig videoproducent också. :)
 
Så vitt jag vet krävs det en så kallad RED kamera för runt 200.000:- för att få samma kvalitet som MKIV kan åstadkomma.

Det som skiljer sig gör MKIV överlägsen 5 och 7D och är något som stavas "rolling shutter"


//photographer
 
Mja, rolling shutter är ett problem som alla DSLRs med CMOS-sensor har, pga av att man läser ut datat rad för rad så blir det konstiga perspektivförskjutningar när man panorerar fort. Hus lutar och svajar som gummibitar. Problemet är visst mindre med Mark IV, men det finns där.
 
Det är ca hälften så stort som i 5D2. Förhoppningsvis kommer det ALDRIG försvinna helt. Enda sättet att få det att försvinna helt innebär sensorprinciper som jämställer kamerorna med RED-kamerorna. Detta är inget bra...

Tänk bas-ISO-prestanda som en Canon 350D-400D, på ett ungefär. Detta är helt fantastiskt för en filmkamera, men inte speciellt imponerande för en stillbildskamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.