Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag precis som du har en mk3 som jag är nöjd med till fullo och valde en 7D som ett andra hus. Ett aktivt val från min sida.

Jag stod i kö som en av de första till att kunna köpa en mk4 men avstod när priset stod klart. Jag hade givetvis inte sagt nej till de förbättringar som mk4 besitter men har fått känslan att de räcker inte till för min del med tanke på priset. Mina kunder skiter fullständigt i vad jag använder så länge de känner sig nöjda och tror de hade haft liten förståelse om jag känt mig tvungen att höja min timpeng på grund av införskaffande av en mk4 när mk3 gör sitt jobb.

Det blev som sagt en 7D istället och den är en mycket bra kamera som kompletterar min mk3 suveränt och detta till ett tredjedels pris jämfört med en mk4. Jag behöver inte höja min timlön pga detta (c:

Jag har också precis som du lekt med tanken att skaffa mig en 5Dmk2 men den faller på sin hastighet vid sekvenstagning och som jag förstår det lite mindre rapp autofokus. Jag behöver inte mer i kamerahus nu utan inväntar nästa generationer av dem och under tiden blir det kanske ett 300/2,8 istället?

Mina tankar.

//R
 
5D mkII är långsammare och mindre flexibel.
Den saknar inställningar för att konfigureras för snabb fotografering.
Ex. ha två knappar för AF där den ena är spotfokus och den andra är valbart inställbar för upp till 45 fokuspunkter, båda knapparna samtidigt. Det gör att man kan välja metod genom att flytta tummen från af-on till ae-lås. Mkt smidigt.
Detta saknas även på mkIII men finns på mkIIn.

Säkerhetsförskjutning med ISO-inställning som är mkt bättre än att kameran justerar enbart Av/Tv. Fotograferar man rörligt med ex. 1/500 och ljuset försämras så kommer Av/Tv att sänka tiden = rörelseoskärpa medan iso-förskjutning höjer iso så att 1/500 behålls. Används detta rätt så ger det bättre kontroll.

Orienteringslänkad AF-punkt som innebär att när du fotograferar på höjden så förskjuter kameran afpunkten uppåt. Ofta passar det också bättre - givetvis valbart. Det var några förbättringar.

Eftersom bildkvaliten sen inte är avgörande stor i skillnad så är mk IV en mycket bättre allroundkamera genom sin större flexibilitet. Då blir det den som används mest. Jag har 5D mkII mest som studiokamera.

Sammantaget tycker jag att mkIV ger fler möjligheter vilket är viktigt för mig. Men eftersom vi själva måste avgöra när vi ska trycka på avtryckaren så får var och en får avgöra om kostnaden uppväger fördelarna. Bildernas 'innehåll' avgörs ju oftast av andra omständigheter.
 
Senast ändrad:
Auto ISO är en intressant funktion som, rätt använd och vid rätt tillfälle, tillsamman med att begränsa max/min ISO och tid kan ge mig mer möjlighet att ägna mig åt "bilden". .

För oss som har haft en "riktigt" autoiso länge så är det förvånansvärt att ni andra har klarat er utan en så pass genialisk funktion och att ni har en så pass avvaktande iställning till den,

Min autoiso är påslagen som standard. I och med att det går att styra i detalj hur den skall fungera så träder den endast in när den behövs och då gör det inget att den alltid är påslagen eller hur! Den påverkar alltså inte alls bilden om gränsvärdena inte överskridits.

Det enda tillfället när jag slår av autoiso är när kameran sitter på stativ och jag inte behöver en specifik slutartid. Innan jag kom på knepet så slog jag även av den vid panoreringar men inte nu längre.

Men den är inte perfekt. Några små förändringar skulle jag gärna se:
- Först vill jag ha den mer åtkomlig. Gärna som Pentax har med ett läge på programratten. Nu finns det ingen programratt på min kamera men den kunde då istället finnas under isoknappen. Inget jätteproblem då jag i princip alltså aldrig stänger av funktionen. Jag har istället skapat en genväg som jag kallat för stativ där en mängd funktioner är justerade för just stativfoto och där auotiso stängs av
- Skulle vilja kunna välja mellan längsta tillåtna slutartid eller 1/brännvidd (egentligen 0,5/brännvidd). Idag finns det igen koppling till brännvidden i min kamera. Det råkar turligt nog också vara bäst för mitt vanligaste motiv men hade givetvis lika gärna kunnat vara tvärtom.

Ex: Vid sportfoto (för mig) är det bäst med längsta tillåtna slutartid som jag alltså har idag. Ex så använder jag oftast 1/320s när jag plåtar motorcross och vill INTE ha någon koppling till brännvidden. Har ingen som helst nytta av att längsta tillåtna slutartid förändras när jag zoomar....medan till vardagsfoto vore det bättre med 1/brännvidd för att undvika skakoskärpa när brännvidden förändras och motivet tillåter längre slutartider.
 
Senast ändrad:
För oss som har haft en "riktigt" autoiso länge så är det förvånansvärt att ni andra har klarat er utan en så pass genialisk funktion och att ni har en så pass avvaktande iställning till den

vad är riktig auto-iso för dig?
Har 5D2 det?

Jag vill ha en auto-iso som när jag exv har 1/320 på inte smackar på med största bländare så fort ljuset blir lite sämre..
 
Hur står sig MKIV mot en semi pro videokamera som Canon XH A1s ?//photographer

Bara som parantes så har jag i helgen filmat lokalrevy med en lånad Canon XL H1. I mitt tycke ligger den bildkvalitetsmässigt långt från min 7D. XL H1'an har naturligtvis en massa andra fördelar, t.ex. kontiunerlig autofokus och att man kan filma längre än 12 minuter. I praktiken skulle jag inte kunnat använda 7D till detta.
 
Bara som parantes så har jag i helgen filmat lokalrevy med en lånad Canon XL H1. I mitt tycke ligger den bildkvalitetsmässigt långt från min 7D. XL H1'an har naturligtvis en massa andra fördelar, t.ex. kontiunerlig autofokus och att man kan filma längre än 12 minuter. I praktiken skulle jag inte kunnat använda 7D till detta.

En del sidor på nätet säger att maxlängden på en video med EOS 7D är 12 minuter, medan andra säger 30 minuter.

Ni som har 7D: vilket är rätt?

Vad gäller för EOS-1DIV?

Tilägg: Jag tror att båda är rätt. En annan begränsning är max 4GB per videosekvens och det motsvarar ungefär 12 minuter i full HD.
 
Skillnaden i kvalitet/användbarhet är ju olika inom olika områden. För t.ex teater/reportage är ju en DSLR ganska överlägsen i bildkvalitet just för att de har större bildsensor. Här gör ju ljuskänslighet och därmed brus en betydligt större skillnad för "bildkvaliten" än följsamhet och bildrutefrysning.
Ju mindre ljus som finns tillgängligt, desto bättre för DSLR. Rolling shutter-effekten dämpas en del i synlighet, och mindre freeze-frame-effekt (längre integreringstid) ger en "lugnare" återgivning av rörelser i sämre ljus...

Som allround-verktyg inom filmning har ju dock dedikerade filmkameror andra fördelar.
 
Begränsningen för video med 7D är 4 GB stor fil eller 30 minuter, vilket som kommer först. Med 1080p och 720p är det 4 GB som sätter stopp efter 12 minuter. Kör man VGA (640*480), är det 30 minuter som blir gränsen.
 
vad är riktig auto-iso för dig?
Har 5D2 det?

Jag vill ha en auto-iso som när jag exv har 1/320 på inte smackar på med största bländare så fort ljuset blir lite sämre..
Nu heter jag inte Magnus, men kan svara ändå.

Nej, 5D2 har inte det. Där finns(som du vet) bara Auto ISO läge utan några inställningsmöjligheter, fast inställd på att jobba mellan ISO 100-3200 och med slutartiden 1/brännvidden. Med Nikon väljer du själv min och max ISO men även slutartiden som då är helt oberoende av brännvidden.

Håller med dig Magnus att skulle vara bra om Auto-ISO inställningarna var mer lätt tillgänglig iaf som man kan ha den i "Min Meny". Skulle också vara bra att kunna välja mellan 0,25/brännvidden till kanske 2/brännvidden, men som du skrev är det viktigare att kunna ha slutartiden oberoende av brännvidden.
 
5D mkII är långsammare och mindre flexibel.
Den saknar inställningar för att konfigureras för snabb fotografering.
Ex. ha två knappar för AF där den ena är spotfokus och den andra är valbart inställbar för upp till 45 fokuspunkter, båda knapparna samtidigt. Det gör att man kan välja metod genom att flytta tummen från af-on till ae-lås. Mkt smidigt.
Detta saknas även på mkIII men finns på mkIIn.

Vet inte om jag missförstår dig, men på 5D (Mk1 och Mk2) kan du använda pilknapparna (Canons term för joysticken) för att välja fokuspunkt direkt, tryck mitt på ger centrumpunkt. I detta läge ger knappen för AF-punktval alla fokuspunkter, det är således ganska enkelt att växla mellan en (spotfokus) och alla punkter. Motsvarande funktion finns på 1D Mk3 efter en firmwareuppdatering.
 
Vet inte om jag missförstår dig,...

Jo, du missförstår Göran.
Bland oss som plåtar sport så är det vanligt att aktivera AF med tummen istället för att aktivera AF på det "vanliga sättet" med avtryckaren.

1D mkII, 1D mkIV (men inte 1D mkIII) och vad jag kan förstå även 7D, så kan du använda två olika knappar på baksidan för att aktivera AF med tummen.
Med rätt c.fn. inställningar så aktiverar den ena knappen enbart mittpunkten, och den andra knappen alla AF-punkter, detta samtidigt som du aktiverar AF med tummen istället för med avtryckaren.
 
vad är riktig auto-iso för dig?
Har 5D2 det?

Jag vill ha en auto-iso som när jag exv har 1/320 på inte smackar på med största bländare så fort ljuset blir lite sämre..

En riktigt implementerad funktion är en som hjälper mig i mitt arbete utan att införa begränsningar eller extra arbete. Så fungerar faktiskt autoiso i Nikons version i de allra flesta fallen.

Jag är inte helt kunnig på Canons implementation så den får andra berätta om men jag kan i alla fall berätta hur Nikons fungerar.

Först och främst så fungerar den i alla lägen, dvs PSAM. Jag kan definiera min och maxvärde för valbar iso. Jag kan sätta in längsta tillåtna slutartid, exv 1/320s. Om inget av gränsvärderna överskrids så händer ingenting. Dvs exponeringsvärdena påverkas inte alls utan kameran fungerar precis som om autoiso vore avstängt. Detta betyder att jag kan tex bestämma både slutartid och bländare i M läget och kameran sköter exponeringen genom att justera iso. Vill jag sätta en given bländare så väljer jag den i A läget. I menyn för autoiso väljer jag sedan längsta tillåtna slutartid och kameran justerar först slutartiden och sedan isot om slutartiden inte räcker till.

Vill jag göra tvärtom, dvs bestämma slutartiden vid tex sportfoto där i alla fall jag ofta vill ha en given för att få en speciellt känsla så väljer jag S läget och låter sedan kameran justera bländaren och sedan iso när bländaren inte räcker till längre. Här finns faktiskt en svaghet då jag inte kan sätta största tillåtna bländare. Jag vill inte alltid köra med min 70-200 fullt öppen på f2,8 men det går inte i S-läget. M blir då mitt val.

Som tidigare nämnt så finns det en och annan brist i denna implementation även om den i stort fungerar kalas. Vill ha funktionen mer lättåtkomlig. Vill ha alternativet att längsta tillåtna slutartid skall variera med brännvidden och till sist vill jag även att gränser för bländarvärden skall gå att ställa in i S läget.

Men det som är allra bäst är att funktionen bara fungerar. Den påverkar inte alls kameran när den inte behövs och träder in och hjälper till när den behövs.

I tester står det rätt ofta att iso på 40D-7D går att ändra utan att ta ögat från kameran vilket inte går med Nikon. Det går faktiskt att utföra men det är knöligt. Saken är den att med sättet autoiso är implementerat så behöver jag inte göra det manuellt. Kameran sköter det galant åt mig och visar tydligt i sökaren att autoiso har kickat in och även vilket isovärde som är inställt. Varför skall jag göra det manuellt när kameran gör det så pass bra och dessutom snabbare än vad jag kan göra det manuellt.

Enda gången jag gör det manuellt är vid blixtfotografering och jag vet att jag behöver ett givet iso. Här finns ytterligare en fallgrop med Nikons implemetion. Autoiso fungerar även vid blixtfoto och på ett sätt som inte alltid är så enkelt att förstå sig på.
 
Canon mkIV hanterar autoiso likadant.
Praktiskt att välja M och autoiso. (mkIV går inte högre än iso 12800)

Detta är en av funktionerna där mkIV är bättre än 5D mkII.
 
Precis vad jag skulle säga! Underbara nyheter. RGs nyheter kommer med lite flyt göra att alla nya ägare kränger loss sina mark-4or till vrakpriser och att Canon får överfulla lager. Då kanske jag skulle kunna motivera priset. 38 000 kunde jag tänka mig, men 54 som de kostar i dagsläget är inte ok.

Ser fram emot en spännande vår :) Behöver du en vänlig själ som för din kamera till återvinningen så är jag frivillig! Jag kan ta hand om skrotet åt dig ;)

Även om det är lite skämtsam ton i inlägget så är jag allvarlig. Canon har inte träffat rätt med priset denna gång och då väntar jag snällt tills jag får en produkt som matchar vad jag tycker den är värd.

mvh,
Edvard
 
Tänk att det ska behövas så lite för att det ska börja klia i huvud och häck så att folk börjar oroa sig över en kameras prestanda. Duger den för det personliga behovet så duger den.

Det är väl ni som ska plåta med MkIV:an, inte Rob? Folk har ofta en lustig benägenhet att glömma allt positivt som sägs om en produkt, men genast dra öronen åt sig för minsta lilla test som anger att någon annan produkt är bättre i något avseende.

Läser man mellan raderna lite grann är det inga jättedramatiska skillnader som anges. Påpekas också faktorn vana från fotografen att hålla ett rörligt objekt inom rächåll för rätt fokuspunkter.

So what? EN testare har kommit fram till att EN kamera hanterar AF bättre i vissa situationer. Och om så är fallet är det väl ingen större katastrof att äga eller vilja ha den näst bästa. Ingen av AF-testerna var förresten statiska till sin karaktär.

Därmed inte sagt att prisbilden på MkIV är speciellt lockande. Redan från början slog jag MkIV:an ur hågen p g a priset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.