Annons

Canon EOS 1D MkIV

Man styr sina val utifrån behov, är det en sportkamera man behöver så är säkerligen 1dmk4 bra. Det finns antagligen en lycklig ägare till en beg 5dmk2 nu och till ett vettigt pris
Bildmässigt och nu talar jag om ren bildkvalitet ser fortfarande "gamla 5dmk2 " svårslagen ut vad det gäller canons kameror, även i högre iso.

här diskuteras nu för fullt 1dmk4 bildkvallitet utifrån de länkar som bla Omar gav.Test och jämförelse http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1D-Mark-IV-Digital-SLR-Camera-Review.aspx 5dmk2, 1dmk3 1dmk4 7d
Diskussion/kommentarer http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=34195251

själv skall jag ge 7d en chans igen eftersom jag vill ha en rappare kamera till viss fotografering, det är också en viss skilnad mellan 15500:- och 54000:-
 
Senast ändrad:
själv skall jag ge 7d en chans igen eftersom jag vill ha en rappare kamera till viss fotografering, det är också en viss skilnad mellan 15500:- och 54000:-

Nånsin hör uttrycket "bränt barn skyr elden" ? :)

Allvarlig talat: Det kanske är rätt tänkt. Printarna från 7D ser avsevärt bättre ut än de brutna linjer och "krackeleringar" man ser på skärmen vid 100%.

Den värsta nackdelen är ju egentligen inte 7D:s fel utan att den och ACR inte är bästa vänner. Vågar man hoppas på en fix, månntro?
 
Är CR mer anpassad till Nikon? Det tror jag inte.
Joakim, bollen är din

Lite komiskt men för något år sedan var tongångarna de motsatta. Dvs de allra flesta inklusive mig själv var av den uppfattningen att Adobe hade anpassat CR efter Canons produkter. CR gav ett mycket bättre resultat med filer fån Canon än Nikon.

Kanske mer berodde på Nikons uselhet än att Adobe använde branschstandard, dvs Canon
 
Nånsin hör uttrycket "bränt barn skyr elden" ? :)

Allvarlig talat: Det kanske är rätt tänkt. Printarna från 7D ser avsevärt bättre ut än de brutna linjer och "krackeleringar" man ser på skärmen vid 100%.

Den värsta nackdelen är ju egentligen inte 7D:s fel utan att den och ACR inte är bästa vänner. Vågar man hoppas på en fix, månntro?

Lightroom 3 verkar ju lovande vad gäller bildkvalitet, och man får väl tro att samma förbättringar som för 1D Mark IV spiller över på 7D också, och även från LR till ACR.
 
LR3-motorn komer sitta i ACR6 också, så det är ganska naturligt. Bandningen i 1D4 är dock väldigt lik den i 5D2, så "problemet" är ganska litet med 1D4/LR-ACR i dagsläget. LR3 är dessutom bättre optimerad mot högupplösta sensorer än den tidigare motorn, som försökte så hårt med att ta fram färgdetaljering att det ofta blev instabilt. Det storblommiga färgbruset kommer mycket härifrån.

Att den passade bättre till Canon "förr i tiden" -(oj vad fel det låter, det var väl tre år sedan nu...) beror snarare på att Canon förändrat sitt färgmönster f.o.m 450D/50D/5D2, samtidigt som Adobe förändrat sin optimering lite mer åt "mittenhållet" av filterbrantheter.

Tittar man på det rent ur synvinkeln "optimalt" så ligger nog LR2.x-motorn någonstans mitt imellan nu, Nikon är lite vassare filtrerade, och Canon lite bredare (än genomsnittet).

Kommentar om "the-digital-picture"-jämförelsen:
Den jämför ju egentligen bara maxkontrast - svart-vitt! Här följer 7D med bra... Men ge målet lite lägre kontrast så vinner 1D4 genast på bättre detaljsammanhållning. I ett "normalmål" så skulle jag nog vilja säga att 1D4'as 16MP är/innehåller MER än 7D's 18MP.
 
vad det gäller 5dmk2 12800iso rawfil så ser jag inga som helst skilnader mellan Camera raw och LR3 beta interpolering av samma fil. samma förfarande från båda , dvs vitbalans mot samma punkt,exponeringskorrigering och med default värde vad det gäller brusreducering.
Om LR3 har en förfinad brusreducering jämfört med CR och vid manuell brusreducering har jag inte haft tid att testa.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    28.8 KB · Visningar: 361
samma sak med 25600iso filerna, jag får ett väldigt likt resultat avasett jag kör LR eller CR.med default värde vad det gäller brusreducering från de två
 

Bilagor

  • Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    37.7 KB · Visningar: 351
Utan att frångå default brusreducering så får jag med DPP ett tillkletat resultat, det blotchiga färgbruset är reducerat i jämförele med CR (eller LR).
Detaljåtergivningen är luddigare med DPP,men med lite uppskärpning kan jag med DPP filen få bättre återgivning vad det gäller detaljer än tidigare men det blotchiga färgbruset är fortfarande mindre synligt. se ytorna i det vita

OBS jag har inte kollat ännu vad som kan göras med LR brusreducering, men det är svårt att få till samma resultat med CR och manuell brusreducering som DPP resultatet och 5dmk2 rawfil 25600iso.
 

Bilagor

  • Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    30.2 KB · Visningar: 343
Senast ändrad:
Utan att frångå default brusreducering så får jag med DPP ett tillkletat resultat, det blotchiga färgbruset är reducerat i jämförele med CR (eller LR).
Detaljåtergivningen är luddigare med DPP,men med lite uppskärpning kan jag med DPP filen få bättre återgivning vad det gäller detaljer än tidigare men det blotchiga färgbruset är fortfarande mindre synligt. se ytorna i det vita

OBS jag har inte kollat ännu vad som kan göras med LR brusreducering, men det är svårt att få till samma resultat med CR och manuell brusreducering som DPP resultatet och 5dmk2 rawfil 25600iso.

Förvånad att du inte ser en skillnad mellan LR 3 Beta och ACR. Du har upptäckt och använt den lilla triangeln över histogrammet hoppas jag.
Annars använder LR 3.0 Beta den gamla renderingen från LR 2.5.
Resultatet du får med sina färgprickar tycker jag tyder på den gamla renderingen.
 
Förvånad att du inte ser en skillnad mellan LR 3 Beta och ACR. Du har upptäckt och använt den lilla triangeln över histogrammet hoppas jag.
Annars använder LR 3.0 Beta den gamla renderingen från LR 2.5.
Resultatet du får med sina färgprickar tycker jag tyder på den gamla renderingen.

som jag sa tidigare LR är inte min styrka, har tagit ner det för några dagar sedan,
är det den vita triangeln till höger ovan histogrammet du menar så är det högdagervarning aktivt eller ej likaså den svarta för skugga /svartpunkt , vilken triangel menar du ?????
 

Bilagor

  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    17.2 KB · Visningar: 608
Senast ändrad:
Hur kan det vara så stor prisskillnad på EOS 1D MKIV från ca 47.400:- hos El Giganten , webbhallen med flera jämfört Med Scandinavian Foto , Cyber Foto som tar ca 55.000:- ??

Hur kan man motivera en merkostnad på 7500:-

Var köper ni era MkIV or ;-)


//Photographer
 
Hur kan det vara så stor prisskillnad på EOS 1D MKIV från ca 47.400:- hos El Giganten , webbhallen med flera jämfört Med Scandinavian Foto , Cyber Foto som tar ca 55.000:- ??

Hur kan man motivera en merkostnad på 7500:-

Var köper ni era MkIV or ;-)

El Giganten säljer kanske till inköpspris? Jag betalar 49.000 kr plus leasingkostnader vilket ger ett totalpris på 54.000 kr. Det är ok för mig.
 
Historien visar ju att när kameror börjar finns tillgängliga för direktleverans från flera försäljare så börjar priserna att sjunka ordentligt. För 1DIV ligger nog priset under 50.000:- om ett par månader, kanske ända ner mot ElGigantens...
 
elgiganten har inga MK4 kameror överhuvudtaget, lätt att sätta ut ett pris för att komma högt på sökmotorerna, själva skakar den personal jag talade med på huvudet och undrade över uppsåtet med denna annons.
37000: + moms gör priset rimligare i mina ögon, nästan köpvärt.
Men vi har inget att leverera var budskapet och de kundre inte heller på sina datorer se när några kameror skulle kunna tänkas komma in.
 
Hur kan det vara så stor prisskillnad på EOS 1D MKIV från ca 47.400:- hos El Giganten , webbhallen med flera jämfört Med Scandinavian Foto , Cyber Foto som tar ca 55.000:- ??

Hur kan man motivera en merkostnad på 7500:-

Var köper ni era MkIV or ;-)


//Photographer

Har köpt min av Scandinavianphoto. Kanske de har ett högre pris än webhallen, elgiganten och så vidare. Spelar mindre roll tycker jag då jag har förtroende för dem som handlare vilket är viktigare för mig än att spara nån tusenlapp.
 
Jag frågade en telefonsäljare på Elgiganten om priset också, och han sa i princip att det inte fanns någon garanti för att det skulle gälla, det var bara en platshållare tills dom får in kameror.

Sedan är dom ju en av dom som har ett lägre pris på Internetköp, man får lägga på ett antal tusenlappar för butikspriset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.