Nej, DNG-formatet är inte bara ett skal...! ;-)
I formatet ingår ett antal specifikationer som "ska" anges i exif vid sidan av - bla annat hur hög nivå "minstabruset" - dvs svartbruset - ligger på varje ISO osv. Sådana saker gör det avsevärt mycket lättare för en interpoleringsmotor. Lägger man denna tröskel för lågt får man färgbladder-brus som i t.ex ACR5.x och Canon-kamerorna, lägger man den för högt tappar man omedelbart detaljering i skuggorna. Det finns massor med såna här "småsaker" som i avsevärd grad påverkar slutresultatet i en bild.
Adobe gör så gott dom kan, vilket minsann inte dåligt efter förutsättningarna. En tillverkares "egna" interpoleringsmotor är förhoppningsvis utvecklad av en grupp människor som har direkt tillgång till hårdvarumänniskornas "tänk", och de kan anpassa algoritmernas känslighet efter detta. Dessutom så brukar tillverkare hålla sig till en och samma "karaktär" av färgfilter inom hela sin produktlinje, vilket gör arbetet med optimering lättare också. Adobe måste arbeta med sensorer som kan vara så vitt skilda som D3x och Olympus EP1 - och denna skillnad är inte liten, på väldigt många olika sätt.
Canon och Nikon har lite olika inställning till låt oss kalla det "rampen" i en kamera, Nikons kameror är hyperkänsliga för småvariationer i färg på bas-ISO (iaf runt primärfärgerna RGB i kameran), vilket gör att "bra, behaglig färg" kräver ganska skarp korrigering här. Samma sak gör att färgutskiljningen blir väldigt mycket lättare för interpoleringsmotorn, både i områden långt ner mot svart på bas-ISO samt på väldigt höga ISO - därav Nikon lägre färgbrus. Faktum är att "färgstyrkan" direkt UT från sensorn är betydligt starkare i Nikon - vilket KAN vara svårhanterligt på höga signalnivåer.
Canon däremot är lite "jämnare" - de har inte samma extrema urskiljning av färgtoner på lägre ISO, och de är alltså inte lika känsliga för mindre variationer i kameraprofilen eller ljusförutsättningarna. Men eftersom färgtonsurskiljning minskar i svårighetsgrad linjärt med exponering så kan ni ju tänka er hur stor skillnad detta gör på mörka områden/höga ISO... Mörkgrått mot svart är ofta 1000-2000 ggr lägre i signalnivå jmf vitt. Detta orsakar som man ganska lätt kan se stora problem för interpoleringsmotorn om inte brusnivåerna är välkända... Du har bara en av färgerna [RGB] och ska lista ut de andra två. Hur mycket kan du lita på att värdet du faktiskt har stämmer, och hur stor är felmarginalen? Är avvikelsen en färgvariation, eller beror den på att målet blivit mörkare/ljusare?
Jag hoppas mycket på luma-brusreduceringen i LR3, men jag kan inte uttala mig om den just nu... LR2.x/ACR5.x är inte direkt optimala till Canon-kamerorna. De är inte "dåliga", men de klämmer heller inte ut det sista lilla tillgängliga av kameran...
Därför är det ju tur för många att Canon skärpt till sig med jpg-omvandlingen i kamera. Synd de inte vågat lägga med en profil för "nogrann färg" i kameran också... Det tror jag nog användarna klarat av att hantera.