Anders Östberg
Guest
Där har du en produktidé som kan göra dig till miljonär via Internetförsäljningar. En självhäftande tygbit man kan klistra på näsan. Kan göras i Canon Röd och Nikon Gul
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lite OT: Hur är det egentligen med kvalitetsnivån som behövs/accepteras av tidningar? Jag ser en hel del bilder från mörka sport- och ishallar som jag misstänker är tagna med mindre bra (hög-ISO-) kameror, som t.ex. 1D Mark II (har stött på fotografer i sporthallen som har den fortfarande), och kvaliteten är i mitt tycke minst sagt usel. Om det är den standard man behöver upp till så spelar det mindre roll vad man använder för kamera. Dom bilder jag tar hamnar inte i tidningar, däremot vill man kanske göra t.ex. en tavla att ge till sin son eller dotter, gärna A3 eller större, och då blir det lite andra krav på bildkvaliteten, en nivå jag själv tycker jag har svårt att komma upp till. Hur ser ni på det?
Det gäller att ha perspektiv. 1D Mark IV kostar ju en rejäl slant och 1D Mark III är idag en prisvärd sportkamera för den som inte tjänar en massa pengar på sina bilder.
Igår var jag ute och testade 2 st Mark IVr med en kompis som är fotograf på en tidning i Skåne. På jobbet har de Mark IIr. I sin egen frima har han en Mark III. Han tycker att det steget som Mark III:an är bättre än Mark II är tillräckligt för att klara alla de situationer han råkar ut för, vilket innebär många små lokala sporthallar. Naturligtvis tyckte han Mark IV var trevlig, men inte nödvändigt på något sätt?
...
Jag vet flera pensionerade pressfotografer med Canon Eos 10D som tidningarna ibland skickar ut. Då blir det som det blir...
anledningen till att sportfotografer gick från canon till nikon var väl i första hand AF och fler skarpa bilder vid jämförelse och dessa bilder kom från Nikon. Bättre jpg bilder ut från kameran, mindre arbete + några andra punkter som har med handhavandet att göra.
Detta är Canon fullt medvetna om därför en 1dmk4 med enligt dom själva bättre AF samt en förbättrad kamera överhuvudtaget.
Lite OT: Hur är det egentligen med kvalitetsnivån som behövs/accepteras av tidningar? Jag ser en hel del bilder från mörka sport- och ishallar som jag misstänker är tagna med mindre bra (hög-ISO-) kameror, som t.ex. 1D Mark II (har stött på fotografer i sporthallen som har den fortfarande), och kvaliteten är i mitt tycke minst sagt usel. Om det är den standard man behöver upp till så spelar det mindre roll vad man använder för kamera. Dom bilder jag tar hamnar inte i tidningar, däremot vill man kanske göra t.ex. en tavla att ge till sin son eller dotter, gärna A3 eller större, och då blir det lite andra krav på bildkvaliteten, en nivå jag själv tycker jag har svårt att komma upp till. Hur ser ni på det?
Varför har ingen tagit upp det här problemet. Skärmen som är av härdat glas blir så jäkla kall att näsan fryser fast. Med plastglas som i andra Eos-modeller borde det inte bli lika kallt för näsan...
Nu 5dmk2 och det som motsvarar 25600iso och d3s . 5dmk2 konverterad med DPP och uppskärpning samt d3s interpolerad till samma bildfilsstorlek som 5dmk2 och konverterad med camera raw.
Resultet ganska lika varandra, går man ner i nivåerna så ökar bruset för Canon.
En annan detalj är att oavsett om jag använder DPP eller Camera raw så interpoleras påsen fram med felaktig färgnyans från 5dmk2, detta kan justeras i nyans/mättnad och enskild färg blå så att den överstämmer med verkligheten.
5dmk2 till vänster med DPP , D3s + Camera raw till höger och interpolerad upp till samma storlek som 5dmk2 bildfil
Om jag fick önska mig en kamera så skulle den baseras på 5dmk2 sensor eller bättre, snabbare seriebildstagning exv 6 bilder/sek och en bättre tillförlitligare AF.
Mikael,
Har du gjort ett försök med LR 3.0 Beta? Den är ju också en beta över Camera raw motorn som förmodligen kommer i vår. Den är givetvis inte färdig men jag tycker den redan nu ger ett mycket bättre resultat än "gamla" LR. Själv har jag aldrig varit över 6400 i ISO så hur den fungerar i 25600 har jag ingen aning om. Tror du kommer närmare DPP eller kanske överträffar den med LR 3.0 Beta,
Hoppas att Adobe får möjlighet att fixa till ACR så att det passar Canon bättre.
Här önskade jag att jag hade kunskaper tillräckligt, men är det inte canon som möjligen skulle se till att deras rawfiler liknar nikons i så fall och kan därmed räknas fram med samma bra resultat som CR kan med Nikonrawfilen , varför skall adobe anpassa sin programvara till canon ? Är CR mer anpassad till Nikon? Det tror jag inte.
Det enklaste hade väl varit om Canon och Nikon mfl inte var så hemliga gentemot Adobe och samarbetade mer. Man kan ju ändå inte komma ifrån att Photoshop är en "de facto standard".
Jag pratade med Adobes vice vd för ett drygt år sedan och han sa att problemet var att Nikon håller på sitt för att kunna ta betalt för sitt program och Canon vill väl ha möjligheten att göra en kommersiell variant av DPP.
Han sa dock att det blivit lite bättre. Förr fick Adobe gå och köpa kameror för att utvecka råkonvertering för. Nu får de de nya kamerorna lite innan de blir offentliga.
Det enklaste hade väl varit om Canon och Nikon mfl inte var så hemliga gentemot Adobe och samarbetade mer. Man kan ju ändå inte komma ifrån att Photoshop är en "de facto standard".
Jag pratade med Adobes vice vd för ett drygt år sedan och han sa att problemet var att Nikon håller på sitt för att kunna ta betalt för sitt program och Canon vill väl ha möjligheten att göra en kommersiell variant av DPP.
Han sa dock att det blivit lite bättre. Förr fick Adobe gå och köpa kameror för att utvecka råkonvertering för. Nu får de de nya kamerorna lite innan de blir offentliga.