Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Här är all färg bortskalad,vad vinner jag på att skala ner 1dmk4 bilden till d3s storlek när delar i bilden inte har någon återgivning pga av lägre signalnivå??
1dmk4 till vänster , d3s till höger uppräknad till samma bildfilsstorlek som 1dmk4

Bilder ser betydliget mycket battre ut nar du skalar ner den, det ar det du vinner. Och du tittar pa detaljer som inte ar synliga i de storlekar som formodligen (har inga data pa detta) 90% av alla bilder med en 1d4 och d3s anvands for.
 
Bilden vinner ingen upplösning eller återgivning av valörer från det vitaste till det svartaste om bilden räknas ner i jämförelse med d3s resultat eftersom det fattas signalnivå, detaljer i jämförelse. Däremot synligjörs bruset mindre eftersom bilden är mindre efter nerskalning.
 
Bilden vinner ingen upplösning eller återgivning av valörer från det vitaste till det svartaste om bilden räknas ner i jämförelse med d3s resultat eftersom det fattas signalnivå, detaljer i jämförelse. Däremot synligjörs bruset mindre eftersom bilden är mindre efter nerskalning.

Ta och titta pa ett verklighetsexempel:
 

Bilagor

  • Picture 42.jpg
    Picture 42.jpg
    23 KB · Visningar: 300
Ta en titt på 25600iso filer från 1dmk4 + d3s och nu är bildfilen nerräknad till samma storlek som d3s
1dmk4 till vänster d3s till höger.
Du får gärna tycka vad du vill,för mig så framstår det som d3s med sin större sensor har bättre höga isoegenskaper än 1dmk4 inräknat på pappret den högre upplösningen. Detta pga av mindre brus och högre signalnivå. Var brytpunkten går i ISO för att 1dmk4 med den högre upplösningen har ett mervärde har jag inte tittat på.
 

Bilagor

  • Bild-7.jpg
    Bild-7.jpg
    46.9 KB · Visningar: 305
Bilder ser betydliget mycket battre ut nar du skalar ner den, det ar det du vinner. Och du tittar pa detaljer som inte ar synliga i de storlekar som formodligen (har inga data pa detta) 90% av alla bilder med en 1d4 och d3s anvands for.

Jag får komma med mitt gamla klassiska svar (som jag borde ha liggande färdigskrivet i en klistra-inmall eftersom det i varje tråd kommer upp invändningar mot testförfarandet att interpolera upp bilden från den pixelfattigare kameran och man säger "skala ned").

Mitt svar: Oavsett att du skriver 90% av alla bilder inte används i dessa storlekar tillhör jag personligen resterande 10% och jag köper aldrig en kamera med syftet att skala ned bilderna för att dölja brus eller artefakter.

Sedan anser jag att Mikael har rätt i att det fattas ju information i bilden även efter nedskalning. Och synbar sådan i detta fall.

Med all respekt för dina åsikter och sett till mina egna syften med mina bilder är att jag gör ofta stora kopior som ska tåla att granskas även på närmre håll.

Jag tycker inte så här bara för att Emile, John Sheehy anser det vara rätt sätt utan för att jag själv ser och definitivt tycker att det är det bästa sättet.

Jag vill att en och samma bild ska vara gångbar i såväl 3-spaltigt utförande på det dasspapper tabloiderna trycks på som printar i 300 dpi med måtten 60x90 och större.

Enl ditt resonemang borde då 90% av alla fotografer använda 2-6 megapixelkameror.

Alltså ibland är nedskalning befogad, men i min värld får inte det vara en ursäkt för att si och så många bilder inte printas så stora.
Och stora printar kräver interpolering uppåt.

Men, var och en salig på sin egen tro. Så missförstå mig inte. Det är bra om du anser att du blir helt nöjd med nedskalning, men jag blir missnöjd.

MVH/Lennart
 
Fredrik, jag förstår inte vad menar, bilden till höger d3s innehåller fler detaljer,söndrar inte av färgbrus ju djupare du går mot bakhuvudet .
 
Tar vi bort färgen så ser detaljer etc ut så här, det är väl ingen tvekan om att även om 1dmk4 bildfil skalas ner till samma storlek som 1d3s så innehåller d3s högre signal mindre brus mer detaljer.
 

Bilagor

  • Bild-7.jpg
    Bild-7.jpg
    39.6 KB · Visningar: 298
Jag får komma med mitt gamla klassiska svar (som jag borde ha liggande färdigskrivet i en klistra-inmall eftersom det i varje tråd kommer upp invändningar mot testförfarandet att interpolera upp bilden från den pixelfattigare kameran och man säger "skala ned").

Mitt svar: Oavsett att du skriver 90% av alla bilder inte används i dessa storlekar tillhör jag personligen resterande 10% och jag köper aldrig en kamera med syftet att skala ned bilderna för att dölja brus eller artefakter.

Sedan anser jag att Mikael har rätt i att det fattas ju information i bilden även efter nedskalning. Och synbar sådan i detta fall.

Med all respekt för dina åsikter och sett till mina egna syften med mina bilder är att jag gör ofta stora kopior som ska tåla att granskas även på närmre håll.

Jag tycker inte så här bara för att Emile, John Sheehy anser det vara rätt sätt utan för att jag själv ser och definitivt tycker att det är det bästa sättet.

Jag vill att en och samma bild ska vara gångbar i såväl 3-spaltigt utförande på det dasspapper tabloiderna trycks på som printar i 300 dpi med måtten 60x90 och större.

Enl ditt resonemang borde då 90% av alla fotografer använda 2-6 megapixelkameror.

Alltså ibland är nedskalning befogad, men i min värld får inte det vara en ursäkt för att si och så många bilder inte printas så stora.
Och stora printar kräver interpolering uppåt.

Men, var och en salig på sin egen tro. Så missförstå mig inte. Det är bra om du anser att du blir helt nöjd med nedskalning, men jag blir missnöjd.

MVH/Lennart

Jag sa inte att nedskalningen ska ske for att du vill dolja sa kallade defekter i kameran, jag sa att nedskalning sker for att det ar det 90% av de flesta anvanderbilderna till, och det ar val anda det som betyder nagot, andamalet med bilderna? Eller ar det viktiga hur mycket battre kameran ar i 100% forstorning an varsta konkurrenten?

I sa fall borde ju alla test ske under samma forutsattningar, och aven detta test som Mikael refererar har klara brister, det ar ju till exempel inte samma vinkel pa bilderna, vilka objektiv anvands, osv osv.. Bast vore det ju faktiskt alla anvande Zeiss objektiv som borde vara nagot sa dar lika mellan Canon och Nikon.

MEN, allt detta betyder inget for mig, for att jag vill veta vad den klarar av for mig och vad jag anvander den till. Jag kommer inte visa mina kunder (om an fa, for jag ar till storsta del en hobbyfotograf) 100% crops mellan Nikon och Canon, utan jag kommer visa bilden som de ar intresserade av, och for ett brollop sa bestaller valdigt fa sa stora bilder som 60cm x 90cm, eller storre, av nagon enstaka bild ens, daremot maste bilderna funka i ett album. Brollop ar ett exempel, innebandy och hockey bilder ar ett annat.
 
Tar vi bort färgen så ser detaljer etc ut så här, det är väl ingen tvekan om att även om 1dmk4 bildfil skalas ner till samma storlek som 1d3s så innehåller d3s högre signal mindre brus mer detaljer.

Vad jag forstar mig saga ar att du tycker att statyn har mer detaljer i bakdelen av huvudet, men det verkar som att du inte ser att 1d4 har en annan vinkel som visar mer av vad som ska vara total svart i huvudet vs. nikon.

A andra sidan kan du klart se att det finns detaljer i 1d4 som nikon inte har, runt nacken t.ex., igen, detta beror pa att vinkeln ar annorlunda. Sa jag ser inte vad du ville saga riktigt.
 
Jag har tittat på ett stort antal bildfiler från d3s och 1dmk4 och alla har samma tendens, dvs Nikon d3s är en något bättre högisokamera än 1dmk4.Vi är också några fler som har samma åsikt om du går tillbaka i tråden, se nu helheten i dessa bilder, det tryter signalnivå i jämförelse med d3s.

Du Fredrik får gärna bidra med ett bättre utfört test och testförfarande.
 
Jag har tittat på ett stort antal bildfiler från d3s och 1dmk4 och alla har samma tendens, dvs Nikon d3s är en något bättre högisokamera än 1dmk4.Vi är också några fler som har samma åsikt om du går tillbaka i tråden

Du Fredrik får gärna bidra med ett bättre utfört test och testförfarande.

Nikon har sakert lyckats battre med D3s med perspektivet mindre brus pa hogre iso, men fragan ar, ar detta pa en akademisk eller verklig niva? Det var ju det jag ville saga.

Jo, det skulle jag garna gora, om jag hade tillgang till bada plus t.ex. Zeiss 85 1.4.
 
Nikon har sakert lyckats battre med D3s med perspektivet mindre brus pa hogre iso, men fragan ar, ar detta pa en akademisk eller verklig niva? Det var ju det jag ville saga.

Jo, det skulle jag garna gora, om jag hade tillgang till bada plus t.ex. Zeiss 85 1.4.


jag struntar totalt i om det är akademiskt eller inte dvs lika lite i ev nyttan av 7d 18 miljoner pixlar jämfört med en 12 miljoner pixlar kamera, skilnaden finns i upplösning om de bästa objektiv används, låga iso och kameran står på stadigt stativ, akademiskt eller inte så finns det en upplösningsfördel med 7d jämfört med 12 miljoner.
Jag diskuterar inte nyttan, ej heller när det ses eller inte.
 
jag struntar totalt i om det är akademiskt eller inte dvs lika lite i ev nyttan av exv 7d 18 miljoner pixlar jämfört med en 12 miljoner pixlar kamera, skilnaden finns i upplösning om de bästa objektiv används och kameran står på stadigt stativ, akademiskt eller inte så finns det upplösningsfördel med 7d jämfört med 12 miljoner.
Jag diskuterar inte nyttan, ej heller när det ses eller inte.

Precis, medan det ar flera med mig som hellre ser nyttan med en kamera eller ett objektiv an vad som diskuteras pa en akademisk niva om en kamera.

Vad ar nyttan med en Hasselblad H4D som kommer nar man vill fota innebandy? Vad ar nyttan med en D3s nar man vill fota kopior av kanda malningar for reproduktion i form av plancher?

Naja, du har ju forstatt poangen, men jag tycker ju att de har sista bilderna du har tittat pa i svart/vitt och i farg sager absolut ingenting, alla kan se att vinkel ar helt annorlunda vilket skapar ett helt annat forutsattningslage for de tva olika kamerorna.
 
men strunta i huvudet, gå till inlägg 1140, jag talar om signalnivå/brus i bilden.

sedan så är väl den interna jpg motorn mer av intresse + intern brusreducering då sportfotografer oftast inte kör raw , dvs hur ser upplösningen ut i höga iso, färgbrus etc och hur fungerar exv AF
God natt
 
Att jämföra olika sensorstorlekar på detta vis blir alltid en jämförelse på den större sensorns villkor och fördelar. Därför bör man även jämföra mot på mindre sensorns villkor och fördelar.

Hittills har jag bara sett jämförelser på den större sensorns fördelar och villkor där man gjort om 1,3-crop-sensorn till en FF-sensor.

En jämförelse på den mindre sensorns fördelar och villkor bör ske genom en 1,3-crop av FF sensorn. En s.k. ekvivalent jämförelse där man jämför två foton tagna från samma ställe med exakt lika inställningar på båda kamerorna där man får två fullständigt ekvivalenta bilder att jämföra. 7 Mpix utskurna ur D3s mot 16 Mpix 1DIV alltså i det här fallet.
 
Intressant diskussion detta, sitter på X2000 till Göteborg och läser i min iPhone och det syns ju klart som korvspad i min mobil att att D3s har mer detaljer. Jag behöver inte ens en dator för att se det...
 
Att jämföra olika sensorstorlekar på detta vis blir alltid en jämförelse på den större sensorns villkor och fördelar. Därför bör man även jämföra mot på mindre sensorns villkor och fördelar.

Hittills har jag bara sett jämförelser på den större sensorns fördelar och villkor där man gjort om 1,3-crop-sensorn till en FF-sensor.

En jämförelse på den mindre sensorns fördelar och villkor bör ske genom en 1,3-crop av FF sensorn. En s.k. ekvivalent jämförelse där man jämför två foton tagna från samma ställe med exakt lika inställningar på båda kamerorna där man får två fullständigt ekvivalenta bilder att jämföra. 7 Mpix utskurna ur D3s mot 16 Mpix 1DIV alltså i det här fallet.
Varför det? När D2x kom och dpreview , jag mfl jämförde den mot 1dsmk2 var det ingen som plockade ut en 15x24mm yta från 1dsmk2 och jämförde den mot d2x.Till vilken nytta?
Det var resultatet från kamerorna som var intressant , utsnittet får väl regleras med optik och det är en annan fråga.
 
Det verkar finnas många sätt att flå en katt. :)

Ska man se det rent praktiskt så försöker man väl "fylla rutan" med sin komposition så gott det går för att maximera bildkvaliteten, och sedan kanske man skriver ut bilden till samma storlek. I praktiken är man också begränsad var man t.ex. får stå king en fotbollsplan så då skulle man kompensera sensorstorlek med brännvidd. Om det sedan blir upp- eller nedskalning beror till sist på storlek på utskrift.

Så, om någon vill sponsra mig med utrusningen så jämför jag gärna t.ex. samma storlek på utskrift, bilden tagen med en D3s med 600/4 och en 1D Mark IV med 500/4. Jag skickar kontonummer via email så kan ni sätta in sponsorspengarna. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.