Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

flikkan

Avslutat medlemskap
Har kanske en Canon D60 på gång men skulle vilja få lite mer rekommendationer om den. Någon som har en sådan och kan rekommendera den eller någon vet några bra tester på den?

/Annah

Hej

På min hemsida ( www.roine.nu ) finns ett stort antal länkar till sidor som behandlar Canons kameror och Dxx i synnerhet.

Tror du kommer att bli nöjd. Du skulle säkert bli lika nöjd med en Nikon D100

Det är en otrolig upplevelse att få resultatet direkt men SLR kamerans alla fördelar.

Roine

26 000:- för en kamera med autofokus som är lika långsam som de billigaste systemkamerorna på marknaden. Om man bortser från det digitala så är det väl ingen vidare kamera? Ska bli skoj o se hur många som om 10 år tycker det är en bra kamera. (I dag finns massaor av folk som tycker en 40 årig Leica är en bra kamera)

Förmodligen ingen, men det finns ju inte så värst många DSLR att välja på.
Dessutom så är ju tekniken i sin barndom (knappt spädbarn) vilket betyder att de som köper får betala av utvecklingskostnaden och utvecklingen av nya modeller.

Jo, det är ju därför man får ge så mycket. -Utvecklingskostanderna och efterfrågan är höga. Men ska man ha nu så finns det ju inget val. Vi andra snåljopar får vänta tills priserna gått ner (o kamerorna blivit bättre;-).

Till sist. Mera svartvitt i rutan!

Hmmm....

Knepigt egentligen, men det verkar på något vis vara så att ingen känner till D60:n så bra som just de som inte har den...

Det är i alla fall få som uttalar sig så kategoriskt om den. Hmmm...

Beträffande autofokusen har den diskuterats i tidigare trådar och verkar vara ett älsklingsämne för många att återkomma till. Tyvärr är det som sägs inte sant, något som roinek visar på sin sida. Det handlar om teknik och kunnande. Men det kanske inte alla har....?

Gärna mer svartvitt i rutan, bara det är bra!

mvh Janne

Jo, helt klar ger den bra bilder som tom blir bättre på en dataskärm än ett scannad dia eller negativ.

Vad jag menar är att man får en bra mycket billigare kamera och bättre om några år. D60:an räcker gott till de flesta bilder, men om man bortser från fördelen med den digitala bilden så är det inte så mycket kamera man får för så mycket pengar.(Jmf med "analoga" kameror)

Med risk för påhopp, men jag säger det ändå. Jag hade valt Nikon D100 istället, varför? För jag gillar nikon bättre än canon.
Har väl i stort sett samma prestanda som canonen annars?

anders84 skrev:
Med risk för påhopp, men jag säger det ändå. Jag hade valt Nikon D100 istället, varför? För jag gillar nikon bättre än canon.
Har väl i stort sett samma prestanda som canonen annars?

Heheh.. ja det var ju ett bra skäl till varför man ska välja Nikon istället för Canon.. för att du gillar nikon bättre.... ;)

Nja.. för egen del känns det tungt att sälja av sitt Canonsystem, bara för att du gillar Nikon bättre :)

Dpreviews test är mycket omfattande och ger en god inblick i kameran (gäller även D100).

Fö. så vinner D60 över D100 med minsta möjliga marginal om man ser på jämförelsen på dpreview..

Men jag tror det är ett val som baserar sig på vad man använt innan.

Mats: helt klart att det är en massa pengar för denna kamera ( gav själv 32.000:- 1 aug.) och det finns säkert mycket riktigt i dina åsikter men efter mycket jämnförande med diverse dig.kameror så bestämde jag mig för D60. Eftersom jag då använt Nikon CP950 under ca. 3 års tid så ville jag ta steget så att säga fullt ut inom mina ekonomiska ramar. Jag kan bara säga så långt att den har besvarat mina förväntningar.

Anders: varför påhopp? Du säger din mening och jag min. Du har valt rätt kamera efter dina kriterier, jag efter mina. Som du säger så är det två jämngoda kameror med snarlika egenskaper men eftersom jag satt redan på 2 objektiv till D60 så vägde detta tungt. Vad jag vill ha sagt är att vi gör vad som känns bäst och tur är väl det? //Ronney

Varför finns inte Fuji's S2:a med i kampen om vilken kamera som skall väljas, den bör vara en minst lika stark kandidat i samma prisklass? Dessutom med upp till 12MP, har jag fel? Beträffande autofokusen så har jag inte haft några större problem på t.ex hockeyn och andra rörliga föremål (jag plåtar inte gevärskulor dock..)

/C^

matnyttige skrev:

..ska bli skoj o se hur många som om 10 år tycker det är en bra kamera. (I dag finns massaor av folk som tycker en 40 årig Leica är en bra kamera)
Om 100 år kommer man att bli lika imponerad av somliga D60-bilder som man blir idag men säkert kommer förstås kamerorna att bli både bättre och billigare.
Om man inte har problem med priset så är D60 ett väldigt bra köp idag. Betänk att >2 år gamla D30 ännu idag är oootroligt populär och ganska svår att få tag i beg. Andrahands värdet är hyfsat (~15kkr) och det är fortfarande en bra DSLR-kamera.

Mr.X skrev:
Varför finns inte Fuji's S2:a med i kampen om vilken kamera som skall väljas, den bör vara en minst lika stark kandidat i samma prisklass?
Visst är väl Fuji med 'kampen' eller?? men den är nyast och har inte funnits så många veckor ännu...
Nu hade Hannah en D60 på G och undrade om den var OK...

Linmajon skrev:

Visst är väl Fuji med 'kampen' eller?? men den är nyast och har inte funnits så många veckor ännu...
Nu hade Hannah en D60 på G och undrade om den var OK...

Visst är det så, då kan man ju undra varför D100:an kom på tal också =)

Jag skaffade en D60 efter att länge stått i valet mellan den, Nikon D100 och Fuji S2. Skälet till att jag valde Canon var att det inte finns någon annan kamera i samma klass med samma låga brusnivåer (under ISO800). Ett lågt brus ger bilderna en harmonisk och jämn kämsla. Jag är mycket nöjd och rekommenderar den varmt.

Tack för alla svar, har även lyckats hitta lite inlägg bakåt i tiden.
Valet stod först mellan Sony 717 och Minolta 7hi och igår fick jag chansen att hålla i en 717. Besvikelsen var stor. Den kändes långt ifrån gjuten i handen vilket är ett stort måste för mig. Minoltan har jag känt på innan och den känns då betydligt mycket bättre. Men då jag hört mycket gott om D60:n hoppas jag självklart att det blir en sådan. Håller alla tummar och tår. Annars skaffar jag en Minolta 7hi.

/Annah

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar