Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Den här tråden om D60 har varit uppe tidigare, där även jag var inblandad. Det blev så många olika åsikter att det spårade ut totalt. Hur som helst jag har tittat närmare på D60 och känt på den... Blev helt salig! Det är priset som avskräcker, hade den ligget på runt 16000kr hade jag slagit till. Jag menar man skall även ha en del objektiv innan man kan plåta.
Jag är också inne på den linjen, att vänta tills det svalnat av lite på marknaden. Jag har en Canon Powershot G2 som efter en del strul i början funkar bra. Men system kameran är ändå att föredra. Lite mer att hålla i..Man är inte så begränsad. Så en D60 till rätt pris. Jag hade inte tvekat!

Hej

Rätt inställning!!! Tror inte man kan påvisa reella skillnader, enbart lite +/- här och där.

Dock gillar jag min D60 och IS teknologin, men den verkar komma även hos Nikon och Sigma och då ser jag ingen avgörande skillnad.

Har dock aldrig använt en Nikon.

Ang de prisdiskussioner som nu framförs är det ju så att det är äckligt mycket pengar för medioker teknologi, men det kostar att vara på topp heter det. Jag sätter högt pris på att få bilden direkt och är villig att betala för det. Jag har lärt mig extremt mycket om vad olika misstag ger för effekt det senaste 1,5 åren tackvare D30 och nu D60:n. Detta hade jag aldrig gjort med film pga att tiden och kostnaden runnit iväg.

Roine

anders84 skrev:
Med risk för påhopp, men jag säger det ändå. Jag hade valt Nikon D100 istället, varför? För jag gillar nikon bättre än canon.
Har väl i stort sett samma prestanda som canonen annars?

Jag tror det kvittar om man väljer en D60 eller D100, det är marginella skillnader. Det hänger mer på om man har Canon eller Nikon objektiv sen tidigare.

Hej

Nu har, som redan påpekats, tråden bytt rikning till nått annat.

Men.....

Tänk vad förväntningar mot pris spökar.

Man betalar gärna mellan 12-19 000 för en Leica, men förväntar sig inte AF.
Man betalar gärna 20-30 000 för en Hasseblandare men får inte ens ljusmätare eller autofocus.

En 25 000 för en digitalare som har båda delarna ger panik i leden.

PS
Vill bara retas lite
DS

Bengt-Arne skrev:
Jag tror det kvittar om man väljer en D60 eller D100, det är marginella skillnader. Det hänger mer på om man har Canon eller Nikon objektiv sen tidigare.
Helt rätt! Jag läste om någon på Dprewiev som hade kört D60/D100 konstant jämte varandra och sedan gjort A3 utskrifter. Fanns inte en människa som kunde säga vilken som var vilken.

Det viktiga är ju hur det ser ut när bilderna presenteras, vare sig det är utskrifter, tryck eller webb.
Idag sitter man och drar upp bilderna på skärmen och säger: "Faan, kameran X-Super Y8 är lite skarpare än TjoffSuper X7 när jag drar upp bilden 700% i Photoshop."

D60 är kalas om man föredrar Canon.

I sista hand så det upp till den som håller i kameran - om den sen heter Nikon, Canon, Sony etc.etc. - som är den avgörande punkten av hur "bra" bilden ska bli, eller hur?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar