jag har inte jämfört d700 mot 5dmk2 så jag kan inte uttala mig om den kameran.
sifrrorna är väldigt lika
ser man till exv d3x eller d3s så är skuggorna betydligt renare från dessa två än från mina 5dmk2.
John Sheehy har diskuterat i flera månader på dpreview varför Canon inte kan ta fram en kamera med samma DR , sensorn i exv 1dmk4 är riktigt bra och har ett signal brusvärde som motsvarar nästan 15 steg enligt Clarks uppmätning ändå håller Canon sig kvar vid ca 11stegs DR, jag kan förstå det när det gäller en sportkamera och man skyfflar stora datamängder snabbt 10bilder i sekunden
Senaste ryktena jag har hört är att Canon lägger mer krut på DR i 1dsmk4 med bättre elektronik
Conclusions Clarks uppmätning av Canons sensor i 1dmk4
The Canon 1D Mark IV sensor sets new performance standards, including higher sensitivity per pixel (a combination of filter transmittance times effective fill factor times quantum efficiency), lower read noise, and lower fixed pattern noise. Hopefully the new technology that went into this sensor will makes its way into other cameras as well. That will enable a new era in performance, especially for high ISO / low light photography.
Dynamic range is still limited to a little over 11-stops, apparently by downstream electronics that must process the data extremely fast I would like to see a camera option that used a slow 16-bit A/D converter and low noise amplifiers to deliver data with the full capability of the sensor, which is 15 stops