Annons

Canon 5D MkII

Jag provade Lightroom/ACR ett tag men kom aldrig överens med deras bildbehandling så nu kör jag enbart Capture One 4 Pro till mina canonkameror, ink 5DII. Gjorde en egen utvärdering för nåt år sedan och fann att Capture One gjorde jobbet bäst och närmast Canons DPP. Sen har Capture One kanske en lite mer nordisk syn på färgerna, danskt som det är...
 
Jag hoppas innerligt att det inte är fullt så illa som du skisserar läget även om det sannolikt finns många dslr-ägare som kör "grönt".Jag TROR att procentsiffran du anger får minskas lite. Däremot är jag övertygad om att läget P är det vanligaste i kombination med "aldrig inställda Cfn".

Vidare tror jag att antalet 5DMkII-ägare som bara kör "gröna rutan" eller struntar i Cfn = 0.

Annars är det synd om dem.

Mvh/Lennart

Det finns ju vissa bekanta inrättningar för de som trotsar de normala ;-)

Hej förresten! De va ett tag sen! Kul att se dej här igen!

Var på väg neröver Småland i slutet av juli men fick förhinder så jag kom inte av gården ens... Men rätt vad det är så...

/Leif
 
välkommen tillbaka.
har saknat dig.
Mikael

Tack, Mikael! har faktiskt saknat mig själv också. Men sommaren har i princip gått i jävelskapets tecken så jag har inte varit i rätt stämning för att skriva inlägg på FS. Plåtat har jag gjort och 5DMkII har hela tiden fungerat klanderfritt så jag har inte haft något att klaga på. Möjligen är jag lite avogt inställt till Canons blixtsystem (gäller inte specifikt bara 5DMkII, utan just blixtsystemet där jag anser Nikon vara överlägset.).

Leif Bength! Jag var närmre en slik inrättning du antyder än du tror. Men fotodokumentationen av Säter, S:t Lars eller liknande inrättningar får vänta.
Bengt! Tack för välkomnandet!

Mina herrar! Ska vara en vecka på Österlen och bara plåta, sova, äta.
Vi hörs.

Mvh/Lennart
 
Jag tror ingen av oss ens kan ana hur många DSLR ägare det finns i landet som inte har den minsta aning om hur kameran fungerar. Det gröna läget används säkert på 99% av alla DSLR exponeringar i landet. Den sista procenten hör till oss andra samt de som inte ens vet vad den gröna rutan betyder.

Jag håller med dig om det här. Jag ser väldigt ofta folk med dSLR kameror som använder dom exakt som en kompaktkamera. Är medlem på en sida som heter Bilddagboken.se där man får hjärnblödning dagligen av alla som tar kort med den inbyggda blixten rakt in i en spegel som självporträtt. (Det är inte några)

Som tur är har jag inte sett någon med t.ex. en MkII men det kommer väl...

Vad får en att spendera flera tusen på något man inte ens försöker lära sig? Det är som att köpa en värstingdator för sjuka summor om man kollar mailen någon gång i veckan.
 
Mina herrar! Ska vara en vecka på Österlen och bara plåta, sova, äta.
Vi hörs.

Mvh/Lennart

Jag jobbar lika bra nere från Ystad som från Lund just nu, är i slutfasen med medicinska verket och håller på att välja ut nytagna bilder till ett antal broschyrer som skall ut under hösten.
Är vädret bra så kanske vi kan ses, det blev ju inget i början av sommaren, badade häromdagen i kristallklart vatten , stora vågor, åker upp till Lund i em men drar ner igen om solen skiner.
Fyledalen, Alestenar , Hammarsbackar etc ligger inte långt bort från vårt ställe.
Slå en signal om du har lust.
 
Jag jobbar lika bra nere från Ystad som från Lund just nu, är i slutfasen med medicinska verket och håller på att välja ut nytagna bilder till ett antal broschyrer som skall ut under hösten.
Är vädret bra så kanske vi kan ses, det blev ju inget i början av sommaren, badade häromdagen i kristallklart vatten , stora vågor, åker upp till Lund i em men drar ner igen om solen skiner.
Fyledalen, Alestenar , Hammarsbackar etc ligger inte långt bort från vårt ställe.
Slå en signal om du har lust.

Om allt klaffar anländer jag till Vik mellan Kivik o Simrishamn tisdag kväll (med fru o kameror). Sticker tillbaks till mörka Småland lörd em.

Ska inte göra något jobb, men plåta för nöjes skull i en för mig obekant natur. Ser det som en semester som aldrig blev riktigt av under sommaren. Faller andan på slår jag kanske en signal.

Ang 5DMkII tycker jag att "minor variations" har blivit ett "minor problem" tack och lov. Har testat många rawkonverterare, bl a Capture One och funnit den vara väldigt bra, men återvänder ständigt till ACR. Inte för att den är bättre utan för att den är mer intuitiv för mig. Förbluffande hur lite info som försvinner från bilderna även i hög kontrast med stor skillnad mellan hög- och lågdagrar.

Efter att ha testat 1DsMkIII/Nikon D3x och Sony A900 finner jag personligen att 5DMkII är den mest prisvärda kameran på marknaden i 24x36-formatet. Hade bruset efter iso 800-1600 varit bättre i A900 hade jag satt den som personlig vinnare.

Funderar på om det finns någon adapter med AF-indikering så jag kan använda Sonyns Zeiss Planar 85/1.4 ZA och Sonar 135/1.8 ZA på 5DMkII. Någon som vet?

Till nilleftw: Självklart finns det många dslr-ägare som inte använder sina kameror på det viset vi på FS tycker är comme il faut. Fast är det något att ödsla energi och reta upp sig på? Blir de lyckliga av att flasha in i speglar så låt dom vara det. Är väl värre med de som skaffar sig riktigt dyra dslr och inte anväder dem alls (de är inte så få heller).

För övrigt känner jag en del kompaktplåtare som använder sina kompakter i princip som man använder en dslr. Personligen älskar jag kompakter med rejäla inställningsmöjligheter och raw-format, typ G9/G10 m fl. Perfekta när man vill vara "lättklädd" och ändå ha en kamera till hands när något intressant plötsligt händer. Den bästa kameran är ju den man har med sig för tillfället. En tung dslr man lämnat hemma av bekvämlighetsskäl gör ju att man missar många bra bilder helt och hållet.

Mvh/Lennart
 
Om allt klaffar anländer jag till Vik mellan Kivik o Simrishamn tisdag kväll (med fru o kameror). Sticker tillbaks till mörka Småland lörd em.

Ska inte göra något jobb, men plåta för nöjes skull i en för mig obekant natur. Ser det som en semester som aldrig blev riktigt av under sommaren. Faller andan på slår jag kanske en signal.

Ang 5DMkII tycker jag att "minor variations" har blivit ett "minor problem" tack och lov. Har testat många rawkonverterare, bl a Capture One och funnit den vara väldigt bra, men återvänder ständigt till ACR. Inte för att den är bättre utan för att den är mer intuitiv för mig. Förbluffande hur lite info som försvinner från bilderna även i hög kontrast med stor skillnad mellan hög- och lågdagrar.

Efter att ha testat 1DsMkIII/Nikon D3x och Sony A900 finner jag personligen att 5DMkII är den mest prisvärda kameran på marknaden i 24x36-formatet. Hade bruset efter iso 800-1600 varit bättre i A900 hade jag satt den som personlig vinnare.

Funderar på om det finns någon adapter med AF-indikering så jag kan använda Sonyns Zeiss Planar 85/1.4 ZA och Sonar 135/1.8 ZA på 5DMkII. Någon som vet?

Till nilleftw: Självklart finns det många dslr-ägare som inte använder sina kameror på det viset vi på FS tycker är comme il faut. Fast är det något att ödsla energi och reta upp sig på? Blir de lyckliga av att flasha in i speglar så låt dom vara det. Är väl värre med de som skaffar sig riktigt dyra dslr och inte anväder dem alls (de är inte så få heller).

För övrigt känner jag en del kompaktplåtare som använder sina kompakter i princip som man använder en dslr. Personligen älskar jag kompakter med rejäla inställningsmöjligheter och raw-format, typ G9/G10 m fl. Perfekta när man vill vara "lättklädd" och ändå ha en kamera till hands när något intressant plötsligt händer. Den bästa kameran är ju den man har med sig för tillfället. En tung dslr man lämnat hemma av bekvämlighetsskäl gör ju att man missar många bra bilder helt och hållet.

Mvh/Lennart

Du kan inte sätta den med adapter på canon och få fokus på oändligheten. Wayne Seltzer på Fredmiranda.com har bytt ut fästet på sin 135/1.8. Han älskar sin glugg...
 
Kul att du lever, Lennart. Med tanke på vad som hade hänt senast vi pratade i telefon började jag tro att det gått för dig som det gjorde för Jack Daniel.
Han med whiskyn, alltså.
 
Kul att du lever, Lennart. Med tanke på vad som hade hänt senast vi pratade i telefon började jag tro att det gått för dig som det gjorde för Jack Daniel.
Han med whiskyn, alltså.

Roligt att du tycker det! Alla håller nog inte med. Jack Daniels elixir har jag inte haft kontakt med sedan åttiotalet, dock.

Nej,ssv, det har varit en skitsommar (inte bara vädermässigt) men jag börjar komma back on track,

Nere i dina vilda trakter har man lagt golfresorten på hyllan. Antar att det beror på din pyromanida läggning.

Hoppas du haft en bättre sommar och tagit fina bilder (annars finns sjöboden kvar).

Frid/Lennart
 
Om inte förr kommer jag sättande med min 7D, med avsikt att sätta sjöboden i brand. Jag menar i fokus, förstås.

Med golfen gick det som jag trodde. Med Jack Daniel gick det inte heller bra, men den historien kan vi ta en annan gång.

Har du gett din 5D Mark II några fler roliga tillbehör?
 
Funderar på om det finns någon adapter med AF-indikering så jag kan använda Sonyns Zeiss Planar 85/1.4 ZA och Sonar 135/1.8 ZA på 5DMkII. Någon som vet?

Inte direkt svar på frågan, men:

Zeiss Planar 85/1.4 finns med ZE-fattning, dvs passar på kameror med EF-fattning. ZE har alla elektriska kopplingar som EF har, men saknar AF-motor, så man får veva fram fokus själv. Fokusindikering fungerar alltså, liksom alla vettiga exponeringslägen (P, Av, Tv, M, mm).

Planar T* 1,4/85
Lenses equipped with an EF bayonet for EOS cameras from Canon
 
Gårdsplanen o gårdsplanen? Du menar väl den slutna paviljongen,antar jag.
Funkar Moraklockan o 5DMkII fortfarande bra?

Tittade just ut och ta me f_n är det inte ett tak över den här lilla byn jag bor...hmm...är inskriven i ;-)

Jo Moraklockan tickar och går på 5DII men det är ju som att fota makro med klockan på 1.4! Så jag kör AI Servo och seriebild och hoppas att AF och jag gungar i otakt ibland så skärpan hamnar där den ska ;-)

/Leif
 
Jag håller med dig om det här. Jag ser väldigt ofta folk med dSLR kameror som använder dom exakt som en kompaktkamera. Är medlem på en sida som heter Bilddagboken.se där man får hjärnblödning dagligen av alla som tar kort med den inbyggda blixten rakt in i en spegel som självporträtt. (Det är inte några)

Som tur är har jag inte sett någon med t.ex. en MkII men det kommer väl...

Vad får en att spendera flera tusen på något man inte ens försöker lära sig? Det är som att köpa en värstingdator för sjuka summor om man kollar mailen någon gång i veckan.

Nyligen pratade jag med en kille som köpt en A200. När jag försiktigt böjade prata om tid och bländare, märkte jag direkt att det var grekiska för honom,samtalet fick jag avsluta. Autoläget är nog som sagt mycket vanligare än många tror. Många jag känt under åren som köpt sig en kompakt väljer också där billigast möjligt, allt över 1500kr uppfattas som mycke dyrt. Dilemmat som uppstår för väldigt många som tar steget till sin första dslr är väl dom stora förväntningarna dom får, att dom köpt någon form av magiks låda, flertalet i denna gruppen, skulle nog ha större glädje av en långzoomar kamera i stället, finns duktigt bra sådana nu för tiden. //Bengt.
 
Du kan inte sätta den med adapter på canon och få fokus på oändligheten. Wayne Seltzer på Fredmiranda.com har bytt ut fästet på sin 135/1.8. Han älskar sin glugg...

Fast gäller det verkligen ZA versionen?

Minolta/Sony autofokuslinser saknar bländarring, jag gissar de har elektriskt styrd bländare som Canon EF. Utan bländarring blir det svårt att använda objektiven på ett Canonhus.
 
Har du gett din 5D Mark II några fler roliga tillbehör?

Nej, men i mina mörkare stunder funderar jag på att byta ut personen bakom kameran.

Börjar bli så självkritisk vad gäller mina privatbilder (inte de jag kränger till pressen) att jag tycker att ingen bild blir tillräckligt bra.

Är det ingen som känner igen sig? Jag menar att man tycker att alla andras bilder ser f-n så mycket bättre ut än ens egna. Det drabbar mig allt oftare och paradoxalt nog ju finare utrustning jag använder.
 
Nej, men i mina mörkare stunder funderar jag på att byta ut personen bakom kameran.

Börjar bli så självkritisk vad gäller mina privatbilder (inte de jag kränger till pressen) att jag tycker att ingen bild blir tillräckligt bra.

Är det ingen som känner igen sig? Jag menar att man tycker att alla andras bilder ser f-n så mycket bättre ut än ens egna. Det drabbar mig allt oftare och paradoxalt nog ju finare utrustning jag använder.

Du är en mycket fin gubbe, Lennart, Det är huvudsaken!
Kul att ha dej här!

/K
 
Varför ska de vara så konstigt att sätta på ett LCD skydd ?
Sätter du på skyddet behöver du ju med all sannolikhet aldrig byta ut LCD:n vilket är en fördel.
Hade LCD skydd på gamla bettan innan (a.k.a. D2Xan) och kom aldrig på att jag störde mig på det.
D3an är dock ganska omöjlig att repa och där finns heller inget skydd till den vad jag vet.

Cyberphoto har LCD skydd till D3
"Digi-Cover Plus LCD-skydd till Nikon D3"
 
Den av Canon utlovade uppdateringen av firmware verkar nu vara på gång enligt en notis på Outback Photo:
"3/02/2010 Canon 5D Firmware update to be expected in March

From the Canon press release: "..by adding 24p video acquisition and changing the 30p video frame rate to 29.97 to comply with TV production standards. In addition, audio capability is enhanced for professional use, adding manual audio level control, and increasing the audio sampling frequency to 48KHz from 44.1KHz...."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.