Annons

Canon 5D MkII

Varför ska de vara så konstigt att sätta på ett LCD skydd ?
Sätter du på skyddet behöver du ju med all sannolikhet aldrig byta ut LCD:n vilket är en fördel.
Hade LCD skydd på gamla bettan innan (a.k.a. D2Xan) och kom aldrig på att jag störde mig på det.
D3an är dock ganska omöjlig att repa och där finns heller inget skydd till den vad jag vet.

Det sitter redan ett LCD-skydd utanför skärmen på EOS-kameror. Det kostar någon dryg hundralapp eller två att köpa ett nytt sådant, och man kan byta ut det själv. Det sitter fast med dubbelhäftande tejp, och man kan antingen dra loss det med en sugkopp eller peta loss det inifrån (det sistnämnda har jag inte sett några bilder eller intruktioner för hur det ska göras, men tydligen följer det med instruktioner med det nya skyddet om hur man ska göra.)
 
LCD - Skydd

Det sitter redan ett LCD-skydd utanför skärmen på EOS-kameror. Det kostar någon dryg hundralapp eller två att köpa ett nytt sådant, och man kan byta ut det själv. Det sitter fast med dubbelhäftande tejp, och man kan antingen dra loss det med en sugkopp eller peta loss det inifrån (det sistnämnda har jag inte sett några bilder eller intruktioner för hur det ska göras, men tydligen följer det med instruktioner med det nya skyddet om hur man ska göra.)

Kan man byta detta själv. Finns det någon manual eller rekomendation hur man gör? Låter som det måste vara en kraftig sugpropp.
 
Det finns många som passar, det är en standard kontakt som sitter i kameran. Den här har fått bra kritik: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7461777

Eller den här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=stereovideomic

Inte billiga dock.....

Inga lite mer "budget"vänliga att rekommendera? Och hur långt från IS-källan behöver man komma för att ljudet inte ska fastna? Eller använder ni ovan micar med förlängningssladd?
 
Det skulle inte heller för mig falla mig in att förstöra sikten genom displayen med ett sunkigt displayskydd. Ytan är bl.a. antireflexbehandlad. Som någon skriver är det bara att byta den befintliga plastbiten om den skulle bli mycket repad, även om det kostar en hundring eller två..
Min 10D, inköpt Mars -03 har ännu inte en enda liten repa. Kan ha med både mig och plasten att göra..
Har svårt att tro att de bytt till sämre plastkvalitet. Det låter inte rimligt helt enkelt.
Min 5DM2 har heller inte en repa ännu.
 
Det sitter redan ett LCD-skydd utanför skärmen på EOS-kameror. Det kostar någon dryg hundralapp eller två att köpa ett nytt sådant, och man kan byta ut det själv. Det sitter fast med dubbelhäftande tejp, och man kan antingen dra loss det med en sugkopp eller peta loss det inifrån (det sistnämnda har jag inte sett några bilder eller intruktioner för hur det ska göras, men tydligen följer det med instruktioner med det nya skyddet om hur man ska göra.)

Aha okej, det hade jag missat.
 
Inga lite mer "budget"vänliga att rekommendera? Och hur långt från IS-källan behöver man komma för att ljudet inte ska fastna? Eller använder ni ovan micar med förlängningssladd?


Jag har beställt Hama mikrofonen återkommer nästa vecka när jag fått hem den, jag tycker den inbyggda får in mycket störljud från hus och is.
 
Har precis fått min 5D MKII nu, var bara nyfiken på vad ni andra har för inställningar i kameran.

Något man ska ändra direkt innan man ska börja fota?


mvh Christian
 
Har precis fått min 5D MKII nu, var bara nyfiken på vad ni andra har för inställningar i kameran.

Något man ska ändra direkt innan man ska börja fota?


mvh Christian

det beror väl på hur du vill ha dina bilder direkt ur kameran om du plåtar jpeg också, dvs parametrarna med färg, skärpa, kontrast etc, jag skruvar upp dem lite. Sen kan det ju vara bra att välja vilket videoläge du vill ha om du får för dig att filma. Men de flesta inställningarna är ju helt beroende av vad du plåtar, vad gäller af-inställningar, serietagning, auto-iso och sånt. Bra blir det i alla fall
 
Har precis fått min 5D MKII nu, var bara nyfiken på vad ni andra har för inställningar i kameran.

Något man ska ändra direkt innan man ska börja fota?


mvh Christian

Grattis till nya kameran. Ett tips är väl att plåta i RAW så slipper du göra så mycket inställningar. Alla justeringar görs istället efteråt i Aperture, LightRoom eller valfri RAW-konverterare.
 
Har testat min skönhet lite igår, fast de började skymma så några vackra landskap har det inte blivit än. Tycker att iso prestandan är helt otrolig man kan lätt använda 3200 och många fall 6400 till och med 12000 om man konverterar svartvit. I kombination med mitt 50mm 1,8 så kunde jag fotografera med enbart lite ljus från någon lyktstolpe helt otroligt om jag jämför med min 30d där man kanske kunde använda 800 som max.

Något som jag inte gillar är C1, C2, C3. Vad jag har fattat det hela rätt så är detta helautomatiska lägen med viss mån av inställningar? Inget som jag någonsin kommer använda i sådana fall.

En annan sak som jag reagerade lite på var att raw bilderna hade väldigt hög färgmättnad när de kom från kameran eller har jag fel där?

En helt fantastisk kamera i alla fall.


Mvh Christian
 
C1, C2 och C3 är inga automatiska lägen. Det är Custom 1 osv.
Det står för att du kan lagra dina egna inställningar.
Jag har t.ex. C3 för nattfotografering med spegeluppfällning. Då slipper jag in och fippla i menyerna utan sätter bara kameran på C3 så är det klart.

Vilken Raw konverterare använder du när du säger att kameran har hög färgmättnad. Om det är DPP så beror det på att det programmet känner av vilken bildstil du valt för JPG och ställer in det automatiskt också för RAW.
 
C1, C2 och C3 är inga automatiska lägen. Det är Custom 1 osv.
Det står för att du kan lagra dina egna inställningar.
Jag har t.ex. C3 för nattfotografering med spegeluppfällning. Då slipper jag in och fippla i menyerna utan sätter bara kameran på C3 så är det klart.

Vilken Raw konverterare använder du när du säger att kameran har hög färgmättnad. Om det är DPP så beror det på att det programmet känner av vilken bildstil du valt för JPG och ställer in det automatiskt också för RAW.

Jag använder Lightroom, men C1 osv. Kan jag t.ex. ha slutar prioritet på C1 eller hur ändrar jag det. Så som jag har uppfattat det väljer kameran själv bländare och slutare på C1. Skulle ju vara kanon om man kan ändra allt.


mvh Christian
 
Du kan ställa in vad du vill på C1 - C3.....
Bländarförval, Slutartidsförval eller vad som helst.
Det är helt upp till dig vad du vill ha funktioner.
 
Real men don't read manuals som vi vet. Men ibland är det inte dumt att kika i den. På sidan 171 börjar avsnittet om hur man kan anpassar kameran.
Det mesta går att anpassa och sedan lagra under C1,C2 eller C3.
 
Du kan ställa in vad du vill på C1 - C3.....
Bländarförval, Slutartidsförval eller vad som helst.
Det är helt upp till dig vad du vill ha funktioner.

Men hur funkar det då, har kollat lite i manualen men fick de inte till att funka. Måste vara riktigt trög, har hittat en jävla massa inställningar men hur väljer jag om de ska vara slutarprioritet eller bländarprioritet.

Någon vänlig själ som kan förklara hur man gör?

Skulle ju vara perfekt om man t.ex. har sport läge på C1 osv.


mvh Christian
 
Du ställer in den runda ratten ovanpå kameran på bländarprioritet eller slutarprioritet precis som vanligt, sedan går du in i set up menyn och ställer in resten du vill ha, och sedan sparar du det på C1 eller C2 osv.
Nästa gång du väljer C1 så kommer de inprogrammerade inställningarna att användas.
 
Du ställer in den runda ratten ovanpå kameran på bländarprioritet eller slutarprioritet precis som vanligt, sedan går du in i set up menyn och ställer in resten du vill ha, och sedan sparar du det på C1 eller C2 osv.
Nästa gång du väljer C1 så kommer de inprogrammerade inställningarna att användas.

ÅÅÅ var de så lätt, trodde att ratten var tvungen att stå på C1... Då förstår jag hur jag gör. Tack så mycket!


MVH Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.