Annons

Canon 5D MkII

Real men don't read manuals som vi vet. Men ibland är det inte dumt att kika i den. På sidan 171 börjar avsnittet om hur man kan anpassar kameran.
Det mesta går att anpassa och sedan lagra under C1,C2 eller C3.
Det är BARA idioter som inte läser manualer, i synnerhet till en så avancerad produkt som en 5DM2. Det finns ganska många funktioner och andra trix man bara svårligen själv kan hitta eller förstå. Obegripligt för mig att köpa så kostsamma manicker utan intresse att lära sig hur de fungerar ordentligt.
Det finns inga andra skäl att inte läsa manualen än att man har dyslexi.
Dessutom skulle det bespara omgivningen en massa onödiga frågor...
 
Det finns många som passar, det är en standard kontakt som sitter i kameran. Den här har fått bra kritik: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7461777

Eller den här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=stereovideomic

Inte billiga dock.....

Att använda en standardmic till den externa micingången kan bli knepigt. Problemet är att du inte kan ställa ljudet manuellt vilket medför att när det du filmar i ljudmiljöer med ojämna nivåer kommer kameran att pressa upp gainnivåerna i tysta miljöer resp sänka ljudnivåerna när det blir för starkt.
Du kommer således höra massor brus när det blir tyst.
Finns en mic som löst detta problemet med en ohörbar pipton som ställer in mic-ingången på en konstant nivå och att du sen kan ställa in ljudet manuellt från micken. Kommer inte på vilket företag som tillverkade den just nu men googla så....
 
Nä du, manualer läser man när det är nåt man inte hittar/förstår =)
Nu vet jag inte hur avancerad 5D Mark II är men oavsett om man hittar/förstår sin kamera finns det massor med saker i manualen som kommer till nytta iallafall. Dessutom tror jag lite på att ju mer man läst och förstått om kameran i manualen destu roligare och lättare blir det att använda den senare.
Mvh Thomas
 
Nu vet jag inte hur avancerad 5D Mark II är men oavsett om man hittar/förstår sin kamera finns det massor med saker i manualen som kommer till nytta iallafall. Dessutom tror jag lite på att ju mer man läst och förstått om kameran i manualen destu roligare och lättare blir det att använda den senare.
Mvh Thomas
Exakt. Det vore ju synd om man inte riktigt förstår hur sin SEK26000+ kamera fungerar. Just 5DM2 är inte helt lätt att begripa. För att tex. filma öppnar man spegeln med knapp A, fokuserar med knapp B, start med knapp C etc. plus att det finns varianter på AF metoder etc.etc. Det finns oftast funktioner i kombination som ger olika funktionalitet. Sånt är närmast omöjligt att komma på själv. Det kan också göra skillnad på att komma hem med bra eller dåliga bilder, eller inga alls.
Orkar man inte läsa manualer kan Iphonens kamera vara ett alternativ.
 
Det är BARA idioter som inte läser manualer, i synnerhet till en så avancerad produkt som en 5DM2. Det finns ganska många funktioner och andra trix man bara svårligen själv kan hitta eller förstå. Obegripligt för mig att köpa så kostsamma manicker utan intresse att lära sig hur de fungerar ordentligt.
Det finns inga andra skäl att inte läsa manualen än att man har dyslexi.
Dessutom skulle det bespara omgivningen en massa onödiga frågor...

Nu var detta skrivet med en viss ironi till Christian som inte kunde hitta hur man ställde in C1 mm.
Personligen så utforskar jag produkten själv först och läser manualen sedan för att förstå det jag missat.
Men nog sjutton har du ätit citroner till frukost? Det stod väl i frukostmanualen.
 
Exakt. Det vore ju synd om man inte riktigt förstår hur sin SEK26000+ kamera fungerar. Just 5DM2 är inte helt lätt att begripa. För att tex. filma öppnar man spegeln med knapp A, fokuserar med knapp B, start med knapp C etc. plus att det finns varianter på AF metoder etc.etc. Det finns oftast funktioner i kombination som ger olika funktionalitet. Sånt är närmast omöjligt att komma på själv. Det kan också göra skillnad på att komma hem med bra eller dåliga bilder, eller inga alls.
Orkar man inte läsa manualer kan Iphonens kamera vara ett alternativ.

Allt det där går också att klura ut genom att vara nyfiken och pilla på allt. Så har jag lärt mig teknikaliteter i hela mitt liv och det funkar alldeles utmärkt. Går oftast fortare än att läsa sig till det, dessutom.
 
Allt det där går också att klura ut genom att vara nyfiken och pilla på allt. Så har jag lärt mig teknikaliteter i hela mitt liv och det funkar alldeles utmärkt. Går oftast fortare än att läsa sig till det, dessutom.
Visst.....det finns undantag men hur kan du avgöra att det går fortare då du inte använder manualen???...Kanske är det tvärtom och det tror jag många håller med....att det går fortare att lära sig kameran med manualen till hjälp.
Mvh Thomas
 
Allt det där går också att klura ut genom att vara nyfiken och pilla på allt. Så har jag lärt mig teknikaliteter i hela mitt liv och det funkar alldeles utmärkt. Går oftast fortare än att läsa sig till det, dessutom.
Det där är snicksnack. Precis så säger nästan alla jag känner fast skrapar man lite djupare under ytan har de oftast nästan noll-koll.
Customfunktionerna är exempel på var det kan finnas kunskapsluckor.
Jag tror knappast att du skulle kunna skriva hela manualen till just 5DM2 helt korrekt.
Spar tid, rädda bilder - läs manualen. Det borde stå med svart text vid nya inlägg på forumen: RTFM.
I praktiken pillar även jag på alla funktioner ett par dagar innan jag öppnar boken, men ändå, jag försöker läsa den pärm till pärm.
 
Manual??? Vad är det för mojäng??? Är väl bara att ställa ratten på grön ruta, titta och trycka av!

(För undvikande av eventuell misstolkning är ovanstående inlägg 100% ironi)
 
Nu var detta skrivet med en viss ironi till Christian som inte kunde hitta hur man ställde in C1 mm.
Personligen så utforskar jag produkten själv först och läser manualen sedan för att förstå det jag missat.
Men nog sjutton har du ätit citroner till frukost? Det stod väl i frukostmanualen.
Nja, citroner var det väl inte men ironin var kanske inte helt tydlig... Efter många år på Fotosidan och den tiotusende frågan som har svaret klart och tydligt i manualen blir man lite trött...
Kanske Fotosidan borde ha nån slags manualskola?
 
Manual??? Vad är det för mojäng??? Är väl bara att ställa ratten på grön ruta, titta och trycka av!

(För undvikande av eventuell misstolkning är ovanstående inlägg 100% ironi)

Jag tror ingen av oss ens kan ana hur många DSLR ägare det finns i landet som inte har den minsta aning om hur kameran fungerar. Det gröna läget används säkert på 99% av alla DSLR exponeringar i landet. Den sista procenten hör till oss andra samt de som inte ens vet vad den gröna rutan betyder.
 
Det där är snicksnack. Precis så säger nästan alla jag känner fast skrapar man lite djupare under ytan har de oftast nästan noll-koll.
Customfunktionerna är exempel på var det kan finnas kunskapsluckor.
Jag tror knappast att du skulle kunna skriva hela manualen till just 5DM2 helt korrekt.
Spar tid, rädda bilder - läs manualen. Det borde stå med svart text vid nya inlägg på forumen: RTFM.
I praktiken pillar även jag på alla funktioner ett par dagar innan jag öppnar boken, men ändå, jag försöker läsa den pärm till pärm.
Vad dina bekanta gör och inte gör är fullkomligt irrelevant.
Syftet är heller inte att kunna recitera hela manualen utan att kunna använda kamerans funktioner.
Visst, tycker du det är lättare att lära sig saker genom att ögna igenom manualen noggrant så varsågod. Det är inte så jag gör...den åker bara fram i undantagsfall om det är nåt jag är osäker på. Learning by doing är ett uttryck som faller mig väl i smaken.
 
Jag tror ingen av oss ens kan ana hur många DSLR ägare det finns i landet som inte har den minsta aning om hur kameran fungerar. Det gröna läget används säkert på 99% av alla DSLR exponeringar i landet. Den sista procenten hör till oss andra samt de som inte ens vet vad den gröna rutan betyder.

Jag hoppas innerligt att det inte är fullt så illa som du skisserar läget även om det sannolikt finns många dslr-ägare som kör "grönt".Jag TROR att procentsiffran du anger får minskas lite. Däremot är jag övertygad om att läget P är det vanligaste i kombination med "aldrig inställda Cfn".

Vidare tror jag att antalet 5DMkII-ägare som bara kör "gröna rutan" eller struntar i Cfn = 0.

Annars är det synd om dem.

Mvh/Lennart
 
Ja, gröna rutan är bara till för de tillfällen då man lånar ut kameran till en fullständig novis. Min 3 1/2 åriga dotter kör på Av... Sett i det perspektivet är det obegripligt hur vuxna människor som valt att lägga en månadslön på ett kamerahus använder "gröna rutan".

Oki, huset presterar säkerligen hygglig även på full auto, men känns som ett satans slöseri på utmärkt utrustning att inte använda den fullt ut - bättre att köpa en G11 i så fall?!
 
Jag hoppas innerligt att det inte är fullt så illa som du skisserar läget även om det sannolikt finns många dslr-ägare som kör "grönt".Jag TROR att procentsiffran du anger får minskas lite. Däremot är jag övertygad om att läget P är det vanligaste i kombination med "aldrig inställda Cfn".

Vidare tror jag att antalet 5DMkII-ägare som bara kör "gröna rutan" eller struntar i Cfn = 0.

Annars är det synd om dem.

Mvh/Lennart

Välkommen tillbaka. Hoppas dina pennor är välvässade som dina tankar är nyanserade, det behövs. /Bengt.
 
Ni som "tillrättavisar" andra hur de ska förvärva sin kunskap, känner ni till det här? ;


Visuell stil: Kunskap tas in företrädesvis genom synen. Man läser sig till kunskap och har lätt att förstå bilder och diagram.

Auditiv stil: Här är det hörseln som är kanalen för information. Auditiva personer lyssnar hellre till instruktioner än läser dem och redovisar hellre sina arbeten muntligt än skriftligt.

Taktil/kinestetisk stil: Känseln och rörelsen står i centrum. Man vill göra saker, ta på saker, röra sig, experimentera och uppleva under inlärningen. Känslorna ska vara med.

http://www.fransschartausgymnasium.stockholm.se/webbtjanster/studieteknik/OLIKA/mainolika.htm


Grannens 6 månaders bebis lyckades trycka ner avtryckaren på kameran i läget "M", vilken intelligent familj de är ;-)


Michael - Som aldrig lär sig -
 
Vilken raw konverterare använder ni ihop med 5D mark II?

Jag använder Lightroom men har hört lite varstans att Capture One ska ge bättre bilder, vet inte om detta stämmer.

Och hur är det med canons egna?

Vad har ni för program och erfarenheter kring detta?


MVH Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.