Annons

Canon 5D MkII

Tycker att ni pratar mot er själva lite.
Kräver verkligen en FF-kamera bra optik? Är det inte tvärtom? Ju större format ju mindre skarp måste gluggen vara. Men om man vill ha det absolut bästa resultatet så visst krävs då de bästa gluggarna.
Att jämföra med en tävlingscyklist i yttersta eliten. Han cykel kostar ju en halv förmögenhet. Men han hade klått vilken (icke tävlande) amatör cyklist om han hade kört med en vanlig damcykel.

Du har rätt i ditt resonemang. Jämför med antika träkameror som ger ännu idag oöverträffad kvalitet. Det beror på dess gigantiska negativformat på 20*25 cm. De bilderna behöver inte förstoras alls, eller väldigt lite. Jämför det med småbild som anses stort idag..
 
Du har rätt i ditt resonemang. Jämför med antika träkameror som ger ännu idag oöverträffad kvalitet. Det beror på dess gigantiska negativformat på 20*25 cm. De bilderna behöver inte förstoras alls, eller väldigt lite. Jämför det med småbild som anses stort idag..

Håller helt med. Alltid några stollar (som inte verkar ha egen erfarenhet, då skulle de inte påstå något sådant) som pratar om att man måste ha bästa optiken till fullformathusen, men så är det inte, även enklare optik fungerar jättebra, till skillnad mot de croppade husen med jättemånga pixlar, som kräver de bästa objektiven för att göra sensorn rättvisa. Sen är det ju en annan sak att det alltid är roligt att ha bästa optiken även på en fullformatare, mtp det extremt goda resultat man då får när man som vanligt tittar på sina bilder i 100 procent på datorn, haha.
 
Det som kanske lurat folk till att man måste ha Überoptik på ff husen kanske är att de kräver bättre kantskärpa än halformatarna.
 
Det är väl snarare så att det finns knappast ett enda originalobjektiv, förrutom de simplaste kit-objektiven, som inte klarar av att leverera till den pixelstinnaste aps-c-kamera idag eller inom en överskådlig framtid. Så det som är "duger" till en ff-kamera duger till en aps-c oxå eftersom det fortfarande är aps-c-sensorn som är flaskhalsen och inte objektiven. Det är bara "100%-are" som tror något annat.
 
Det är väl snarare så att det finns knappast ett enda originalobjektiv, förrutom de simplaste kit-objektiven, som inte klarar av att leverera till den pixelstinnaste aps-c-kamera idag eller inom en överskådlig framtid. Så det som är "duger" till en ff-kamera duger till en aps-c oxå eftersom det fortfarande är aps-c-sensorn som är flaskhalsen och inte objektiven. Det är bara "100%-are" som tror något annat.

Det är väl iof inte riktigt sant? Det finns gott om objektiv som inte leverar vad sensorerna skulle kunna registrera. Både billiga kitobjektiv och jättedyra L objektiv. Men jag förstår vad du menar. Blev en analog eller 8 MP bild skarp och fin i en A4 utskrift/framkallning så blir den inte mindre skarp med samma objektiv bara för att man skaffat en 20 MP kamera. Använder själv ett antal 1.4/1.2 objektiv och de levererar inte vad 5D2 skulle kunna registrera. Framförallt inte i kanter och på de största bländarna. Men det syns bara när man sitter i LR och kollar i 50 eller 100%. När jag skriver ut bilderna i A4, A3 så är det inget som syns eller något jag tänker på....Det jag faktiskt ser är fantastiskt fina bilder! :)
 
För att byta ämne lite; ni som har haft en 5D2 ett tag nu, är ni nöjda? :)
Har själv haft min sen december 2008, hade köplats 1 på cyberphoto, så jag var väl bland dom första dödliga här i landet som fick den strax innan jul det året.
Kan inte annat än att säga att den har betytt oerhört mycket för själva glädjen i att fotografera. Skillnaden mot att fota med en billigare instegskamera är ju som natt och dag, även om den senare också är kapabel till bra bilder. Dock har jag svårt att sätta fingret på vad det är som gör att det är roligare att fota med den. Kanske är det för att jag vet att den levererar bra kvalitet nästan oavsett situation. Jag vet inte riktigt.
 
Jag är också supernöjd. Gick från en 20D. Förutom den stora skillnaden i bildkvalitet så är den stora skärmen, liveview samt filmning de egenskaper jag uppskattar mest som jag saknade i 20D. Men bildkvaliteten och skärpedjupet är nr 1. Ger fantastiskt fina bilder helt enkelt.

Det är inte det mest optimala verktyget som går att skaffa för aktionfoto etc. Men ibland verkar det som folk bara läser specar och inte använder grejorna själva alls. Huvuduppgiften för min kamera är att dokumentera mina barn, 3 och 6 år gamla. Och om inte det går under kategorin aktionfoto så vet jag inte vad som skulle kvalificera in i den kategorin. Jag har aldrig haft några problem med att hinna med eller lyckas få bra bilder med 5D2 i dylika situationer. Det är helt enkelt en mycket fin allroundkamera som går att använda till vad som helst och som ger fina bilder oavsett vad jag använder den till.
 
Den är super, hade gamla 5D som var kanon nu har jag bara ett problem hittills får jag bara in P3 och P1 jag får inte in några andra radiokanaler vad gör jag för fel?
 
Den är super, hade gamla 5D som var kanon nu har jag bara ett problem hittills får jag bara in P3 och P1 jag får inte in några andra radiokanaler vad gör jag för fel?

Anslut bifogad antenn (USB-kabeln för filöverföring) och stoppa andra anslutningen i munnen. Fungerar inte detta står det i Canons White Paper att det kan bero på för mycket amalgam och anbefaller då att anslutningen sker i annan kroppsöppning. Vrid sedan kroppen sakt i CCV-riktning intill dess signal erhålls.
 
Anslut bifogad antenn (USB-kabeln för filöverföring) och stoppa andra anslutningen i munnen. Fungerar inte detta står det i Canons White Paper att det kan bero på för mycket amalgam och anbefaller då att anslutningen sker i annan kroppsöppning. Vrid sedan kroppen sakt i CCV-riktning intill dess signal erhålls.

Tack jag fick in Lugna favoriter!
 
Det ses också tydligt på de senaste inläggen att nyttjande av 5DII har en viss mind-twisting-effect...
 

Bilagor

  • laugh.gif
    laugh.gif
    5 KB · Visningar: 617
Det beror på att vi som faktiskt äger en 5D mark II och har hittat insticksprogrammet som följer med den där produkt CD:n " Essential Products and Solutions v3"

När du löst rebusen som inte är så svår kommer du till "welcome Screen" jag har knäckt koden till att kunna koppla ihop kameran till XBOX 360 och använder den som handkontroll.

Det som inte funkar är att se på blue-ray i LCD skärmen. det tog mig ett tag att lista ut varför bara DVD- filmer fungerar.

man kan inte koppla 5D mark II till Playstation 3 därför det är Sony och Sony tillverkar egna kameror.


hrm

Men om jag ska prata lite kamera så blivande 5D ägare ska få en inblick måste jag säga att jag verkligen gillar att man kan göra sin "egen meny" ( ja det är faktiskt sant ) jag har lagt de funktioner jag anväder mest på ett och samma ställe
 
Jag hämtade min 5D Mark II i måndags (har tidigare kört med gamla 5D). Smolket i glädjebägaren är att Adobe CS3 inte läser kamerans raw-filer. Riktigt, riktigt surt! Nån som vet om det går att lösa det problemet?
 
Jag hämtade min 5D Mark II i måndags (har tidigare kört med gamla 5D). Smolket i glädjebägaren är att Adobe CS3 inte läser kamerans raw-filer. Riktigt, riktigt surt! Nån som vet om det går att lösa det problemet?

Jag ställdes in för samma problem
Ja ladda ner Adobe DNG converter ( gratis ) konvertera dina CR2 filer till DNG så funkar allt som vanligt igen.

DNG ( digital negative )

När du sen kör konverteraren, markera dokument då behåller filerna sitt namn och nummer

tex img_0001.CR2 blir img_0001.DNG

smidigt och bra
 
Canon 5DII är helt underbar

Fick min nya 5D för en vecka sedan och det är en helt underbar kamera. Känns som om man är tillbaka i den "riktiga" fotograferingen igen (typ med en Nikon FE för 30 år sedan;). Skämt åsido är det en speciell känsla att fota fullformatare. Känns otroligt bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.