Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII - Proffsomdömen

Produkter
(logga in för att koppla)
Vild fundering, men om man ska hinna med 30fps så blir längsta tiden följdaktligen 1/30.
Sen kan "shutter speed" bli max 1/125 beroende på hur kameran väljer vid filmning ...eller är jag ute och cyklar?

I min värld borde slutaren vara öppen så länge man filmar, men denna spec kanske beskriver vilka inställningar som gäller för de stillbilder som man tydligen kan ta under filmning?
 
När det gäller digital video är begreppet slutartid samma sak för kompaktkameror som saknar mekanisk slutare. Det är det tid under vilken sensorn tar upp ljus för en exponering.

Slutartiden vid videofilmning har betydelse för exponeringen och kan även behöva styras av andra anledningar. Till exempel vid flouricerande ljus som blinkar 50 ggr per sekund , där bör man har en slutartid lång nog att rymma en hel cykel för att inte få en flimrig film.
 
Jag tolkar det som att man ställer in bländare själv? Antar att detta var högsta prio bland vad man kan tänkas välja ställa in själv, eftersom konsekvensen blir störst för resultatet iom skärpedjupet.
Nja, det verkar inte som om du kommer kunna ställa in och styra bländaren vid filmning, och det ligger i linje med vad jag har läst från de som har testat pre-production modellerna. Du kan låsa exponering och du kan exponeringskompensera, men du kan inte på annat sätt styra tid och bländare.

Manuell kontroll över detta, tillsammans med kravet att ha 25fps, var de mest efterfrågade och högljudda förändringsönskemålen från de som hängde på Vincent Laforets blog i tiden för Reverieinspelningen. Vincent hintade om att Canon lyssnade noga och att det kanske kunde komma en firmwareuppdatering. Det är dock väldigt olikt Canon att släppa annat än bugfixar vid nya firmwares (få undantag finns), så jag vet inte hur mycket man kan våga hoppas.
 
Nja, det verkar inte som om du kommer kunna ställa in och styra bländaren vid filmning, och det ligger i linje med vad jag har läst från de som har testat pre-production modellerna. Du kan låsa exponering och du kan exponeringskompensera, men du kan inte på annat sätt styra tid och bländare.

Manuell kontroll över detta, tillsammans med kravet att ha 25fps, var de mest efterfrågade och högljudda förändringsönskemålen från de som hängde på Vincent Laforets blog i tiden för Reverieinspelningen. Vincent hintade om att Canon lyssnade noga och att det kanske kunde komma en firmwareuppdatering. Det är dock väldigt olikt Canon att släppa annat än bugfixar vid nya firmwares (få undantag finns), så jag vet inte hur mycket man kan våga hoppas.

Det låter ju onekligen som ett stort hinder till att göra nåt proffsigt i filmväg.

"You can shoot movies in all shooting modes" står det i manualen - men dom kanske menar att man kan spela in med full automatik på alla fotoinställningar.
 
Nja, det verkar inte som om du kommer kunna ställa in och styra bländaren vid filmning, och det ligger i linje med vad jag har läst från de som har testat pre-production modellerna. Du kan låsa exponering och du kan exponeringskompensera, men du kan inte på annat sätt styra tid och bländare.
Ok, men är det då alltså kameran som godtyckligt bestämmer både slutare och bländare då? Hur påverkar man kameran i så fall om man vill ha en så stor bländare som möjligt?
 
Ok, men är det då alltså kameran som godtyckligt bestämmer både slutare och bländare då? Hur påverkar man kameran i så fall om man vill ha en så stor bländare som möjligt?

Ja...och skulle man då tvinga bländaren att öppna sig mera med hjälp av ND filter så åker ju först ISOn i taket och bilden blir brusig. Skit!
 
Ok, men är det då alltså kameran som godtyckligt bestämmer både slutare och bländare då? Hur påverkar man kameran i så fall om man vill ha en så stor bländare som möjligt?
Jag tror att det är det som är problemet. Jag har ännu inte sett någon recension där detta har nagelfarits riktigt ordentligt utan de flesta som har haft en pre-prod modell har dels saknat manual och dels haft så kort tid på sig. Vincent själv trodde att det skulle gå till så att den bländare som var satt om man började filma i Av-läge skulle användas, men enligt manualen så är de värdena de som gäller om man tar en bild under filmningen.

Vi får se hur det blir när kameran har kommit. Och eventuellt är det inte så illa som det kan låta, vilket alla filmklipp som finns från såväl 5DII som D90:n verkar tyda på.
 
Jag tror att det är det som är problemet. Jag har ännu inte sett någon recension där detta har nagelfarits riktigt ordentligt utan de flesta som har haft en pre-prod modell har dels saknat manual och dels haft så kort tid på sig. Vincent själv trodde att det skulle gå till så att den bländare som var satt om man började filma i Av-läge skulle användas, men enligt manualen så är de värdena de som gäller om man tar en bild under filmningen.

Vi får se hur det blir när kameran har kommit. Och eventuellt är det inte så illa som det kan låta, vilket alla filmklipp som finns från såväl 5DII som D90:n verkar tyda på.

Så här skriver Vincent själv bland sina kommentarer:
...there is TOTAL control of Aperture - period. It’s called Aperture priority mode - you set it - the camera does the rest. Program mode, and shutter speed mode are different modes. Just wanted to lay this to rest. I set my cameras to either 2.0 or 2.8 for the almost the entire shoot - and the aperture never changed. We shot it in bright daylight - and that time I set it to 4.0 - and it stayed there.

Verkar ju lovande...IGEN! ;)
 
Så här skriver Vincent själv bland sina kommentarer:
...there is TOTAL control of Aperture - period. It’s called Aperture priority mode - you set it - the camera does the rest. Program mode, and shutter speed mode are different modes. Just wanted to lay this to rest. I set my cameras to either 2.0 or 2.8 for the almost the entire shoot - and the aperture never changed. We shot it in bright daylight - and that time I set it to 4.0 - and it stayed there.

Verkar ju lovande...IGEN! ;)
Jo, det låter ju bra. Men i manualen, sid 125 står följande att läsa:
The shutter speed and aperture displayed in the Live View screen when the shutter button is pressed halfway are for shooting still photos.
Så frågan är hur Vincent kollade att bländaren inte ändrades...på kameradisplayen (vilket inte har påverkan på filmningen enligt ovan) eller i den inspelade filmen. Så för att vara helt säkra får vi kanske vänta till kameran finns att testa ingående. Men till dess känner jag förtröstan i de videoklipp jag har sett från såväl 5DII som D90.
 
Jo, det låter ju bra. Men i manualen, sid 125 står följande att läsa:

Så frågan är hur Vincent kollade att bländaren inte ändrades...på kameradisplayen (vilket inte har påverkan på filmningen enligt ovan) eller i den inspelade filmen. Så för att vara helt säkra får vi kanske vänta till kameran finns att testa ingående. Men till dess känner jag förtröstan i de videoklipp jag har sett från såväl 5DII som D90.

I see...att inte kunna ändra bländaren vid filmning gör den tämligen värdelös som videokamera semipro.
 
Hur som helst är en sak säker. Det kan inte vara olika bländare för filmningen som på de stillbilder som tas samtidigt. Så om man kan styra bländaren för det ena så kan man det för båda.
 
Jo, det låter ju bra. Men i manualen, sid 125 står följande att läsa:

The shutter speed and aperture displayed in the Live View screen when the shutter button is pressed halfway are for shooting still photos.

Så frågan är hur Vincent kollade att bländaren inte ändrades...på kameradisplayen (vilket inte har påverkan på filmningen enligt ovan) eller i den inspelade filmen. Så för att vara helt säkra får vi kanske vänta till kameran finns att testa ingående. Men till dess känner jag förtröstan i de videoklipp jag har sett från såväl 5DII som D90.
Men kan man inte tolka det som att man när man trycker ner avtryckaren halvt får en enskild uppgift för vilken bländare som gäller om man skulle ta ett foto, och att displayen sedan efter nån sekund återgår till att visa den fasta bländare som gäller för filmen man håller på att spela in? Så tolkar jag det iaf. Alltså att vilken informationen som avses ändras när man trycker ner avtryckaren halvt, därför klargörandet ovan.
 
När man tar stillbilder medan man filmar tas dessa med automatiska inställningar för bländare, slutartid och ISO. Framgår av manualen.
Det är sant, det står på sid 123 att automatiska inställningar kommer användas när man tar en bild under filmning, och tillsammans med infon på sid 125 om att de värden man ser är de som gäller för stillbilder och det Vincent har sagt tidigare så tyder det på att de inställningar man har innan man startar filmningen är de som gäller under filmning. Lite underligt bara att det inte står i klartext någonstans, och speciellt vad gäller Canons Learning Center, där det bara pratas om Exposure Compensation och att man inte kan styra bländaren.

Äh, jag borde inte skriva mer nu. Jag vet inte hur det funkar och har ännu inte läst något entydigt om det. Jag står först i kön där jag har beställt kameran så med lite tur kan jag se efter själv om inte alltför länge.
 
Det är sant, det står på sid 123 att automatiska inställningar kommer användas när man tar en bild under filmning, och tillsammans med infon på sid 125 om att de värden man ser är de som gäller för stillbilder och det Vincent har sagt tidigare så tyder det på att de inställningar man har innan man startar filmningen är de som gäller under filmning. Lite underligt bara att det inte står i klartext någonstans, och speciellt vad gäller Canons Learning Center, där det bara pratas om Exposure Compensation och att man inte kan styra bländaren.

Äh, jag borde inte skriva mer nu. Jag vet inte hur det funkar och har ännu inte läst något entydigt om det. Jag står först i kön där jag har beställt kameran så med lite tur kan jag se efter själv om inte alltför länge.


Hahaha...ja...satans luddigt om en så pass viktig funktion. Får hoppas på det bästa och förbereda sig på det värsta.
 
Senast ändrad:
När det gäller digital video är begreppet slutartid samma sak för kompaktkameror som saknar mekanisk slutare. Det är det tid under vilken sensorn tar upp ljus för en exponering.

Slutartiden vid videofilmning har betydelse för exponeringen och kan även behöva styras av andra anledningar. Till exempel vid flouricerande ljus som blinkar 50 ggr per sekund , där bör man har en slutartid lång nog att rymma en hel cykel för att inte få en flimrig film.

Så om jag förstår det rätt så är kortaste slutartiden 1/125s. Det betyder att vid iso 100 blir det f/11-16 i sommardagsljus.
Är det därför alla filmer med kort skärpedjup är tagna på natten? Vad hände med fördelen med stor sensor och dof kontroll egentligen?

Men jag kanske missuppfattat nått. Som vanligt... :)
 
Så om jag förstår det rätt så är kortaste slutartiden 1/125s. Det betyder att vid iso 100 blir det f/11-16 i sommardagsljus.
Är det därför alla filmer med kort skärpedjup är tagna på natten? Vad hände med fördelen med stor sensor och dof kontroll egentligen?

Men jag kanske missuppfattat nått. Som vanligt... :)

Det är ju ett mindre problem iofs - bara slänga på ND filter. problemet är ju om du inte kan kontrollera bländaren.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar