Annons

Canon 5D MkII

Har blivigt lite sugen på denna nu när man läst och funderat ltie, men då en fråga, vad säger ni... det där med normal objwektiv. sitter i dag på ett 28-135 is är det nog bra elelr tycker ni man måste sattsa åp 24-105 is om man ska slå till. visst vet jag också att bättre är bättre. emn har som normal objektiv i dag Sigma 18-50 2,8 och ja det passar ju inte.

så där är tanken att 28-135 som jag i och för sig gillar men som blivigt liggande ltie i brist på vidvinkel till 30 och 40d:n kanske skulle få kliva in igen om man investerade i denan kamera.

Har blivigt lite sugen på denna nu när man läst och funderat ltie, men då en fråga, vad säger ni... det där med normal objwektiv. sitter i dag på ett 28-135 is är det nog bra elelr tycker ni man måste sattsa åp 24-105 is om man ska slå till. visst vet jag också att bättre är bättre. emn har som normal objektiv i dag Sigma 18-50 2,8 och ja det passar ju inte.

så där är tanken att 28-135 som jag i och för sig gillar men som blivigt liggande ltie i brist på vidvinkel till 30 och 40d:n kanske skulle få kliva in igen om man investerade i denan kamera.

Den gluggen är både bra och mindre bra, anser jag. Men jag hade ett bra exemplar som jag körde då och då på en 1Ds FF samt även på en annan FF-kamera med EF-fattning (Kodak Pro slr/c med 14mp). Det blev helt okej.
Det är mest ute i kanterna du får lite problem, men det får man med en 24-105 också. Dock är den senare lite vassare och bättre byggd.
Jag tror iaf inte du förlorar något på att prova.

ok det låter lovande, känns som at tjag har en normal glugg att slänga på i allafall till en början nu när jag kom på att 18-50 2,8 är anpassad aps formatet :)

ja ska se vad börsen säger framöver. vart sugen. men hade egentligen siktat in mig på en 1D Mark III eller efterföljaren, men rätt mycekt mer pengar så ja mm får ta mgi en funderare.har ju i allafall 70-200 2,8 is som passar utmärk och en fast 50 1,8 och 50-500 så bara 18-50 in som felar men den får sitta kvar på backupp huset då. som blir 40d:n så itne oanvänt i allafall

Är det någon mer som orkar att kommentera ang prisutvecklingen? Står i valet av att slå till nu innan huset stiger i pris alt om ca 6 månader.

Är det någon mer som orkar att kommentera ang prisutvecklingen? Står i valet av att slå till nu innan huset stiger i pris alt om ca 6 månader.
Bättre att slå till nu än att riskera en prisökning med ex 2000-3000 kr. Fler av produkterna har stigit rätt kraftigt i pris senaste tiden. en del detaljister säljer lagervaror som togs hem innan prisökningarna till bra priser, men nya beställningar går efter de nya priserna.

tror inte priserna kommer att stiga såå mycket , väntar på att man kan köpa den med batterigrepp konstigt att det inte redan finns att köpa .

Verkar som att det inte finns så många hus att köpa i S nu , de flesta på prisjakt har den inte i lager

tror inte priserna kommer att stiga såå mycket , väntar på att man kan köpa den med batterigrepp konstigt att det inte redan finns att köpa .

Verkar som att det inte finns så många hus att köpa i S nu , de flesta på prisjakt har den inte i lager

Vad menar du? BG-E6 finns ju till 5Dmk2. Om du väntar på att den skall släppas som ett kit får du nog vänta förgäves. BG-E6 verkar vara slut just nu, men det går ju att köpa, jag köpte mitt innan strax efter nyår.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348723

Efter 1 vecka med nya 5D II har den faktiskt fått arbeta på ett bröllop.
Första tanke var, "wow vilka färger". Kändes dock en aning överdrivna (har 5D sedan tidigare). Kan jag har missat någon inställning? Hade läget inställt på "Neutralt".
Spontant i efterhand så undrar jag om inte displayen luras lite och visar ljusare än vad det är, när jag kom hem och tittade på bilderna var några en aning underexponerade. Skall man ställa in ljussensorn manuellt kanske?
Jag märkte också att skärpan inte satt hela tiden vilket kändes otroligt tråkigt på en sådan fin kamera och ett 24-70 L objektiv. En smula besviken.

DET är ett måste tycker jag, annars blir man lätt lurad om man försöker bedöma exponeringen efter bilden man ser bakpå kamurran :-(

Plåta på Lina!

/Janne

Nu har jag inte kameran framför mig men vad jag minns finns det olika lägen att ställa den på, är mitten att rekommendera? Eller skall jag göra den lite mörkare?

Gjorde ett test igår med att välja olika fokuspunkter istället för att ha den i mitten, tänkte kanske att denna var bättre på detta än min förra kamera. Men icke. Mitten är det som gäller även fast jag ofta inte har personerna i mitten.

Senast ändrad:
Nu har jag inte kameran framför mig men vad jag minns finns det olika lägen att ställa den på, är mitten att rekommendera? Eller skall jag göra den lite mörkare?

Gjorde ett test igår med att välja olika fokuspunkter istället för att ha den i mitten, tänkte kanske att denna var bättre på detta än min förra kamera. Men icke. Mitten är det som gäller även fast jag ofta inte har personerna i mitten.

Har du testat att kolla så du inte har front eller bakfokus med den kamera- och objektivkombinationen? Du har ju möjlighet att justera detta i kamerahuset genom cf inställningarna.

http://focustestchart.com/focus21.pdf

Mvh
Fabbe

Men det är tyvärr inte att rekommendera att försöka fixa felfokus med de inställningarna. På en zoom är det smått omöjligt då det oftast behövs olika justeringar på olika brännvidder. På ett fast objektiv är det lite enklare, men även där skiljer det sig beroende på fokusavstånd. Det finns en lite för lång tråd som tar upp alla dessa problem här, men kontentan är att du bör skicka in kamera och objektiv till Intervision för justering. De flesta som har gjort det har kommit nöjda därifrån.

Om dataskärmen är rätt kalibrerad så ska man väl försöka få bilden på kamerans skärm att likna den ......

Finns det inte face detection läge på 5D II ? Hur funkar det med skärpan mm

Kameran kan väl inte veta var man vill att skärpan ska befinna sig… Jag brukar oftast köra med AF-punkt i mitten och med evaluerande ljusmätning. När jag ska ta en bild så riktar jag mittersta AF-mätpunkten till det ställe där jag vill ha skärpeplanet och trycker ner avtryckaren halvvägs. Då låses AF OCH ljusmätningen. Därefter komponerar jag bilden och trycker av. Att försöka köra med kamerans alla AF-punkter och hoppas att det funkar tycker jag påminner om rysk roulett…
Att bedöma resultatet utifrån hur bilden ser ut på kamerans skärm ser jag som ganska dumt. Jag brukar alltid kolla histogrammet…
/Harald

Efter 1 vecka med nya 5D II har den faktiskt fått arbeta på ett bröllop.
Första tanke var, "wow vilka färger". Kändes dock en aning överdrivna (har 5D sedan tidigare). Kan jag har missat någon inställning? Hade läget inställt på "Neutralt".
Spontant i efterhand så undrar jag om inte displayen luras lite och visar ljusare än vad det är, när jag kom hem och tittade på bilderna var några en aning underexponerade. Skall man ställa in ljussensorn manuellt kanske?
Jag märkte också att skärpan inte satt hela tiden vilket kändes otroligt tråkigt på en sådan fin kamera och ett 24-70 L objektiv. En smula besviken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar