Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Jag ser ingen anledning till att inte köpa kamera pga de svarta artifekterna, tror helt och hållet på att det är en mjukvarigrej efter som folk blivit av med det genom att stänga av funktioner som de satt på självmant.
 
Nej, brännviddsförlängninen har egentligen ingenting med saken att göra. Det primära är bildvinkeln, men vi är ju vana att tänka brännvidd och FF.

Det jag egentligen vill få fram, är att om man vill utnyttja en högre upplösning, måste man i praktiken också hålla kameran mer still.
"Skakar" du 1 pixel vid fotograferingsögonblicket med en 1Ds, får du en faktisk upplösning på bara 1.4MP (mot 11MP som kameran faktiskt har). Skakar du exakt lika mycket med en 5DMKII får du exakt samma upplösning på 1.4MP.

Eller omvänt, om du med en 1Ds ska utnyttja full upplösning på 11MP kan du skaka kameran mer, än om du har en 5DMKII, som du då måste hålla mer still för att utnyttja alla 21MP utan utsmetning.

Förstår ungefär hur du menar, men om du tänker att du skall trycka eller printa en bild i en bestämd storlek så ger samma skakning på handen (vilket förstås är omöjligt att simulera) precis lika mycket oskärpa i tryck; skakoskärpan är oberoende av upplösningen. Om man däremot betraktar bilden på pixelnivå (100%) tror jag ditt påstående stämmer. Men det finns absolut ingen nackdel med avseende på skärpan med många pixlar, tvärt om!
 
dålig fokusering

har testat påståendet om dålig fokusering på 5d2 har sett en del små problem med 24-105 med extra fokuspunkter inkopplade och vid AI servo och servo , men kopplar man bort dom extra fokuspunkterna och använder fokus för fasta objekt så ligger skärpan perfekt, har provat på en linjal i 15 graders vinkel med en fokuspunkt 1m avstånd
 
5D i Nacka

Canon 5D finns nu att köpa på Media Markt i Nacka om någon är intreserad, såg den där här om dagen!
 
Då kan jag tillägga att MM i Norrköping haft den uppe som demo sen några veckor. Jisses vad bra den låg i handen. Vet ej om dom hade att sälja men eftersom den fanns med pris och allt borde den finnas där.
 
Vill inte påstå att jakten är över, i alla fall inte när det gäller kitet med 24-105, huset har ju börjat dyka upp som lagervara i de flesta butiker nu, men kvarstår gör Canons brist på leveranser av optik, undrar om de räknar på hur många potensiella kunder de har missat de senaste månaderna på grund av denna brist, visst sitter man sedan tidigare med Canon optik så kan/vill man kanske vänta, jag hoppas att detta problem upphör, Canon har sjunkit i anseende hos mig under de senaste månaderna.....

Väntar sedan en tid tillbaka på ett 5D MKII Kit
 
Förstår ungefär hur du menar, men om du tänker att du skall trycka eller printa en bild i en bestämd storlek så ger samma skakning på handen (vilket förstås är omöjligt att simulera) precis lika mycket oskärpa i tryck; skakoskärpan är oberoende av upplösningen. Om man däremot betraktar bilden på pixelnivå (100%) tror jag ditt påstående stämmer. Men det finns absolut ingen nackdel med avseende på skärpan med många pixlar, tvärt om!


Visst är det så. Att om man printar ut en bild i samma storlek från kameror med olika upplösning, där man har exakt samma skakoskärpa (lika mycket fysisk skakning) blir det lika mycket oskärpa i tryck.

Det jag menade (som du också förstod) är att om man fullt ska utnyttja en kamera med fler pixlar, måste man hålla kameran mer still (samt ha bättre objektiv). Men nackdel med många pixlar, i avséendet skakoskärpa är det aldrig.
 
Fråga till er som har kameran:

Är AF-punkterna lika centralt placrade i Mk2 som i Mk1?
Har en Mk1, och det enda felet med den är att alla af-punkter är samlade i en klump i mitten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.