Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Videoredigering

Sony Vegas Pro är ett bra redigeringsprogram, som inte är alltför dyrt (jämfört med Final Cut och Avid). Version 8 som är aktuell nu kostar kring 6500 kr.
 
Om ljud

Jag förvånas lite över hur få inlägg jag läst som kommenterar ljudet. Just det - LJUDET som ska/bör(?) spelas in samtidigt med filmen.
Jobbar med en kille som kommer ifrån SR. Han menar att fixa ljudet är minst lika meckigt som bilden när man filmar. Att en enda gubbe plötsligt skulle kunna göra vettiga videoklipp (med bra ljud) bara för att hans DSLR klarar att filma med hög kvalitet tyckte han lät befängt, och jag kan förstå poängen.
Det är sällan mina hemvideos får riktigt schysst ljud, men bilden blir ofta himla bra... (om man kör med stativ)

Kanske en liten trådlös mick vore nåt? Separat ljudinspelare kanske??

Vad det gäller ljudet så är ju det lätt att lägga till i efterhand om man inte intervjuar eller måste ha exakt ljud- Jag har producerat ett par stycken 1 timmas outdoorfilmer (med Canon XL videokameror) och mer än 50% av ljudet är inte orginal. Vi använder musik, ljud från andra delar av filmen eller ljud inspelat på separat ljudinspelare. Så för många situationer är det nog inga problem.
 
Funderade lite på vilka tider man kan använda för handhållet, utan skakningsoskärpa.

Den gamla regeln för 24x36mm film var 1/brännvidden. Mao, ett 50mm objektiv kunde man handhålla med slutaren 1/50s utan skakningsoskärpa.

När Canon 1Ds (MKI) kom ansåg bla tidningen FOTO att det var den första digitala systemkamera som motsvarade vanlig film i upplösning. Så vi utgår från den.

För att förenkla något, så räknar vi på antal pixlar horisontellt och att skakningar från handen också är horisontella.

För egen del visar det sig då att min första DSLR, Canon D30 tack vare låg upplösning på 3MP var riktigt bra. En slutartid på 1/42s skulle man då kunna handhålla ett 50mm objektiv med (vilket motsvarar 80mm för FF). Inte så dumt med 1/brännvidden x 2 som regel.

Sen gick det sämre med min 20D som hade 8MP. 1/69s med 50mm, men fortfarande bättre än sedvanliga tumregeln tack vare brännviddsförlängningen.

Därefter gick jag över till 5D. Inte bra alls. Högre upplösning och ingen brännviddsförlängning gav den nästan samma resultat som 1Ds. Alltså den gamla regeln gällde med 1/50s för 50mm objektiv.

Så har man då planer på 5DMKII. ILLA. Pga högre upplösning måste jag gå upp till 1/69s med 50mm objektivet för att inte få skakningsoskärpa. Så mycket för det mindre bruset när jag måste använda en snabbare slutartid.

Nej, man får nog titta på blocket och leta efter trotjänarna Canon EOS D2000 och DCS3 på 2 respektive 1.3MP. Där kan man köra på 1/30s. DCS3 har dessutom en ännu mindre sensor, vilket gör 50mm till motsvarande 88mm på FF.
 
Men varför köper man inte en kamera ifrån RED om man skall filma video?

Varför provocera fram ett menigslöst ordkrig, som förövrigt har genomlidits både en och två gånger i denna tråd.


Staffan W, nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Bilderna blir väl inte mer suddiga för att man har högre upplösning? Och brännviddsförlängning kan väl inte gynna den ekvationen på något sätt? Om du har ett 50mm-objektiv på en crop 1,6-kamera så måste du väl ändå räkna 1/(50x1,6) = 1/80s.

Eller tänker jag fel?
 
nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Bilderna blir väl inte mer suddiga för att man har högre upplösning? Och brännviddsförlängning kan väl inte gynna den ekvationen på något sätt? Om du har ett 50mm-objektiv på en crop 1,6-kamera så måste du väl ändå räkna 1/(50x1,6) = 1/80s.

Eller tänker jag fel?

Nej, brännviddsförlängninen har egentligen ingenting med saken att göra. Det primära är bildvinkeln, men vi är ju vana att tänka brännvidd och FF.

Det jag egentligen vill få fram, är att om man vill utnyttja en högre upplösning, måste man i praktiken också hålla kameran mer still.
"Skakar" du 1 pixel vid fotograferingsögonblicket med en 1Ds, får du en faktisk upplösning på bara 1.4MP (mot 11MP som kameran faktiskt har). Skakar du exakt lika mycket med en 5DMKII får du exakt samma upplösning på 1.4MP.

Eller omvänt, om du med en 1Ds ska utnyttja full upplösning på 11MP kan du skaka kameran mer, än om du har en 5DMKII, som du då måste hålla mer still för att utnyttja alla 21MP utan utsmetning.
 
En liten bild

Tyckte det saknades lite bilder i forumet.. Gick förbi Slussen, denna bild tagen med ISO 6400
 

Bilagor

  • IMG_0052.jpg
    IMG_0052.jpg
    79.3 KB · Visningar: 779
Nej, brännviddsförlängninen har egentligen ingenting med saken att göra. Det primära är bildvinkeln, men vi är ju vana att tänka brännvidd och FF.

Det jag egentligen vill få fram, är att om man vill utnyttja en högre upplösning, måste man i praktiken också hålla kameran mer still.
"Skakar" du 1 pixel vid fotograferingsögonblicket med en 1Ds, får du en faktisk upplösning på bara 1.4MP (mot 11MP som kameran faktiskt har). Skakar du exakt lika mycket med en 5DMKII får du exakt samma upplösning på 1.4MP.

Eller omvänt, om du med en 1Ds ska utnyttja full upplösning på 11MP kan du skaka kameran mer, än om du har en 5DMKII, som du då måste hålla mer still för att utnyttja alla 21MP utan utsmetning.

Samma skakning ger väl aldrig sämre resultat för 5DMII än för 1Ds per bild...
 
Funderade lite på vilka tider man kan använda för handhållet, utan skakningsoskärpa.

Den gamla regeln för 24x36mm film var 1/brännvidden. Mao, ett 50mm objektiv kunde man handhålla med slutaren 1/50s utan skakningsoskärpa.

Med all välmening Staffan, det där är ju bara en grundregel, ett grundresonemang som varierar mycket från individ till individ och från gång till gång. Att göra ett matematiskt resonemang utifrån detta är väl att gå liiiite långt ;-)

Mvh.

/janne
 
Med all välmening Staffan, det där är ju bara en grundregel, ett grundresonemang som varierar mycket från individ till individ och från gång till gång. Att göra ett matematiskt resonemang utifrån detta är väl att gå liiiite långt ;-)

Mvh.

/janne

Visst är det så. Det jag glömde i mitt första inlägg var naturligtvis en STOR smiley :)

Däremot ligger det ett litet korn av sanning. Generellt för att utnyttja den höga upplösningen fullt ut behövs bättre objektiv och stadigare hand.
 
....

Däremot ligger det ett litet korn av sanning. Generellt för att utnyttja den höga upplösningen fullt ut behövs bättre objektiv och stadigare hand.

Ett litet korn av sanning och en generell utsaga som jag gärna skulle vilja se förklarade och bekräftade på nåt vis för att jag tror att det är en myt...
 
Visst är det så. Det jag glömde i mitt första inlägg var naturligtvis en STOR smiley :)

Däremot ligger det ett litet korn av sanning. Generellt för att utnyttja den höga upplösningen fullt ut behövs bättre objektiv och stadigare hand.

Med den upplösning vi har på FF kameror och bakstycken idag skulle jag vilja påsta att stativ är obligatoriskt för att utnyttja max upplösning vid ex 100 iso och f 8. Visst är skillnaderna små om man har mycket och hårt ljus därtill och exponeringstider följaktligen ner mot 1/500 s.
Men nu ska vi kanske inte hårddra det hela ;-)

Mvh.

/Janne
 
Adobe Premier Elements och Apple Final Cut Express ska fungera.

De flesta program borde klara mov-filmer. Det nya är H.264-kodningen.
Angående vilka program som funkar bra med 5DII's videofiler så finns det många trådar att leta i på DPR. Dock kräver de mycket av din dator, speciellt om du sitter på en PC. De flesta verkar vara överens om att det flyter allra bäst på Mac och det spekuleras i att det kan ha med codecs att göra. Se bland annat denna diskussion.

Detta kanske vi ska fortsätta diskutera i tråden 5D MkII - Le tråd du film
 
Angående vilka program som funkar bra med 5DII's videofiler så finns det många trådar att leta i på DPR. Dock kräver de mycket av din dator, speciellt om du sitter på en PC. De flesta verkar vara överens om att det flyter allra bäst på Mac och det spekuleras i att det kan ha med codecs att göra. Se bland annat denna diskussion.

Detta kanske vi ska fortsätta diskutera i tråden 5D MkII - Le tråd du film
kört video ikväll, snön faller här i Lund, inga problem med min Mac.
några sekunder tog 96mb.

några svarta fläckar ses ej heller från min kamera, kan var en serie som har varit dåliga.
 
om du ångrar dig Mikael o vill (avvakta utredningen om dom svarta prickarna) så tar jag din kamera på en gång. Jag har jagat Canon Per men det är lönlöst för det är en sugande efterfråga på kameran.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar