Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Wow, första gången som Canon uppdaterar en befintlig modell med nya funktioner? (nja, kom kanske något till 1D-modellerna också).

NU blev jag sugen. Fan också.
 
Det verkar vara stört omöjligt att få tag på en. Någon som vet ngn butik som har i lager i stockholmstrakten?
 
Jag lyckades få tag i ett kit (Japan Photo).
Trevlig kamera, synd bara att ljudet förstörs när man filmar med IS.
 
...eller om du är riktigt seriös, spela in ljudet separat via t.ex. en Zoom H4n. Då slipper du trassel med kamerans inbyggda AGC som inte går att stänga av och kan ställa till med rejält huvudbry vid filmande.
 
Köpte mig en 5D MkII idag.
Har två frågor.

Har haft en 50D förut och två saker jag undrar över med 5Dn,

Det första är avtrycksknappen. På 50D är den väldigt lätt att trycka ner i början för att autofokusera, och sen kommer den en väldigt skarp kant där man få ta i lite mer för att den ska ta bilden. Väldigt skönt tycker jag, På 5DMkII är denna kant mellan fokusering och när själva bilden tas mycket luddigare, egentligen känns det nästan bara som att knappen blir trögare. Ska det vara så eller har jag fått något måndagsex?


Sen när jag tar själva bilden funderar jag på en annan sak. På 50Dn lät det hela mycket bra, som det ska göra, men när jag tar bilden med 5Dn låter det bra mycket mer, det låter nästan som att hela kamerar skorrar lite, inte alls som jag förväntat mig. Är det något som låter bekant? Ska det låta så? Det är svårt att beskriva ljud med text... =(

Tacksam för svar =)
 
Senast ändrad:
stora spegelrörelsen är inte bra dämpad i 5dmk2, det låter väldigt mycket schladunk och man känner vibrationer och slag, Pentax 6x7 var än värre (kuriosa)
Sedan är inte responsen från avtryck till bild den bästa med 5dmk2, här är 50d mycket mer precis och rappare.(så även 40d)
 
stora spegelrörelsen är inte bra dämpad i 5dmk2, det låter väldigt mycket schladunk och man känner vibrationer och slag, Pentax 6x7 var än värre (kuriosa)
Sedan är inte responsen från avtryck till bild den bästa med 5dmk2, här är 50d mycket mer precis och rappare.(så även 40d)

Hmm... inte riktigt vad jag hade väntat mig av den... men skönt att veta att allt är som det ska i alla fall, tackar =)
 
Hmm... inte riktigt vad jag hade väntat mig av den... men skönt att veta att allt är som det ska i alla fall, tackar =)
gamla 5d var än värre med scladunket, testa en 1dsmk3 så förstår du vad jag menar, viss skilnad i bygge.
En annan sak som någon medlem tog upp är i sin recention är att LCD och glaset är repkänsligt, jag har kört 5d prof i tre år utan en repa på glaset, mina 2 st 5dmk2 har redan repor och de är använda i ett halvt år.
 
Senast ändrad:
Finns det någon som har tips på lämplig microfon, jag strörs också av "is-ljudet" hittade en ganska billig Hama RMZ-12 men vet inte om den passar till denna kamera.

Det finns många som passar, det är en standard kontakt som sitter i kameran. Den här har fått bra kritik: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7461777

Eller den här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=stereovideomic

Inte billiga dock.....
 
En annan sak som någon medlem tog upp är i sin recention är att LCD och glaset är repkänsligt, jag har kört 5d prof i tre år utan en repa på glaset, mina 2 st 5dmk2 har redan repor och de är använda i ett halvt år.

Det är jävligt dåligt isåfall. Har inte heller fått en repa på någon av de tidigare kameror från Canon jag haft eller har. Displayen på 50D verkar tåligare än den på 5DMKII. Min gamla 20D, som jag har kvar, har varit med om 100-tals uppdrag i ur o skur under 4½ år-ingen repa på displayen.

Fast min 5DMkII är repfri ännu så länge. Fast det borde finnas displayskydd tycker man.
 
Det är jävligt dåligt isåfall. Har inte heller fått en repa på någon av de tidigare kameror från Canon jag haft eller har. Displayen på 50D verkar tåligare än den på 5DMKII. Min gamla 20D, som jag har kvar, har varit med om 100-tals uppdrag i ur o skur under 4½ år-ingen repa på displayen.

Fast min 5DMkII är repfri ännu så länge. Fast det borde finnas displayskydd tycker man.

Väntar osökt på den första tidningstesten, där man verkligen vågar vara kritisk, och kan dela med sig till tänkbara konsumenter, som flera med dig har gjort här på fotosidorna. Mvh. Bengt.
 
Det är jävligt dåligt isåfall. Har inte heller fått en repa på någon av de tidigare kameror från Canon jag haft eller har. Displayen på 50D verkar tåligare än den på 5DMKII. Min gamla 20D, som jag har kvar, har varit med om 100-tals uppdrag i ur o skur under 4½ år-ingen repa på displayen.

Fast min 5DMkII är repfri ännu så länge. Fast det borde finnas displayskydd tycker man.

Vad kostar det att byta skärmen? Har inte riktigt förstått idén med displayskydd - som att köra med dubbla kondomer.
 
Set-knappen i tumhjulet fastnade. Min MKII:a har hängt med på några SM deltävlingar nu i motocross under dammiga förhållanden. Kameran har funkat bra och autofokusen har hängt med relativt bra både under panoreringar vid slutartider 1/125 - 1/250 samt vid motiv i rörelse mot mig på högre slutartider. Däremot märks påtagligt skillnaden i seribilds tagning mellan min 40D som används paralellt.

Däremot fastnade set knappen härom dagen efter en motocross plåtning, Jag satt och gjorde rent kamerna från damm och smuts och plötsligt satt den bara fast. Provade att knacka loss den samt med min allt för korta nagel få upp den. tillslut släppte den när jag tryckte ned och samtidigt skruvade "gnuggade" tummen.

Antagligen damm som kommit ned men detta har under 1,5 år inte varit något problem m min 40D.

Någon annan som haft problem m set knappen?

Mikael
 
Vad kostar det att byta skärmen? Har inte riktigt förstått idén med displayskydd - som att köra med dubbla kondomer.

Varför ska de vara så konstigt att sätta på ett LCD skydd ?
Sätter du på skyddet behöver du ju med all sannolikhet aldrig byta ut LCD:n vilket är en fördel.
Hade LCD skydd på gamla bettan innan (a.k.a. D2Xan) och kom aldrig på att jag störde mig på det.
D3an är dock ganska omöjlig att repa och där finns heller inget skydd till den vad jag vet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.