ANNONS
Annons

Canon 5D MkII

Kameran kan väl inte veta var man vill att skärpan ska befinna sig… Jag brukar oftast köra med AF-punkt i mitten och med evaluerande ljusmätning. När jag ska ta en bild så riktar jag mittersta AF-mätpunkten till det ställe där jag vill ha skärpeplanet och trycker ner avtryckaren halvvägs. Då låses AF OCH ljusmätningen. Därefter komponerar jag bilden och trycker av. Att försöka köra med kamerans alla AF-punkter och hoppas att det funkar tycker jag påminner om rysk roulett…
Att bedöma resultatet utifrån hur bilden ser ut på kamerans skärm ser jag som ganska dumt. Jag brukar alltid kolla histogrammet…
/Harald

Jag kanske var lite otydlig i min beskrivning.
Jag gör som du, väljer fokuspunkt siktar, trycker ner halva och låser fokusen och komponerar om. Det som gör mig en smula besviken är att den då och då ändå missar fokus. Har provat både mittenpunkten eller någon av dem andra. Att låta kameran välja fokuspunkt gör jag alltså inte.
 
Jag kanske var lite otydlig i min beskrivning.
Jag gör som du, väljer fokuspunkt siktar, trycker ner halva och låser fokusen och komponerar om. Det som gör mig en smula besviken är att den då och då ändå missar fokus.

Här spelar det dessvärre stor roll vilken glugg som sitter frampå,använd bländare, och hur mycket man komponerar om bilden.

Flest bilder med skärpan på rätt ställe får man nog med fasta gluggar nerbländade 2-4 steg. Även idag måste man se AF som ett hjälpmedel, inte som något man kan lita blint på!!

Min egen erfarenhet av ex Sigma är att de ofta är lika bra som org canon rent optiskt, men AF är inte alls lika exakt eller snabb tyvärr :-(

/Janne
 
De är placerade på exakt samma ställe. Dvs lika dåligt.
Av optiska skäl kan man inte ha autofokuspunkterna för långt ut åt kanten till. Dessa optiska skäl är oberoende av om kameran är en croppad kamera eller för fullformat. Därför har en fullformatskamera som 5D Mark II till synes sämre spridning på punkterna än vad exempelvis 50D har.

Tydligast syns detta om man jämför 1D Mark III med 1Ds Mark III. Båda har exakt samma AF-sensor, men i en 1Ds ser det ut som om punkterna sitter närmare mitten. Det är alltså egentligen bildkanterna som ligger längre från AF-punkterna, men för fotografen blir ju resultatet detsamma.

AF-sensorn i 5D Mark II är för övrigt densamma som i 5D. Mjukvaran kan mycket väl vara förbättrad, förstås.
 
Av optiska skäl kan man inte ha autofokuspunkterna för långt ut åt kanten till. Dessa optiska skäl är oberoende av om kameran är en croppad kamera eller för fullformat. Därför har en fullformatskamera som 5D Mark II till synes sämre spridning på punkterna än vad exempelvis 50D har.

Tydligast syns detta om man jämför 1D Mark III med 1Ds Mark III. Båda har exakt samma AF-sensor, men i en 1Ds ser det ut som om punkterna sitter närmare mitten. Det är alltså egentligen bildkanterna som ligger längre från AF-punkterna, men för fotografen blir ju resultatet detsamma.

AF-sensorn i 5D Mark II är för övrigt densamma som i 5D. Mjukvaran kan mycket väl vara förbättrad, förstås.

Doh! Svaret som du citerade mig på var ju på ett svar där jämförelsen mellan 5D och 5D mk2 görs.

Canon hade ju kunnat byta AF-system och lånat mer från tex. 50D. Finns säkert praktiska skäl till att det inte blev så, men lite bättre eller lite fler hade nog punkterna kunnat vara.
 
Lina jag ska lämna in min 5d m2 i morgon till Intorvision. Samma sak för mig. 24-70 framfocuserar och det regält. 50mm 1,4 hittade inte focus på två försök av tre och det tredje blev framfocus som med 24-70.
Mitt 135 2,0 samma sak. Mitt 70-200 klarade sig väl hyfsat men även här framfocus. Kolla tråden Lennart och Micke har om detta problem(där de verkligen lagt ner otroligt med jobb som de delar med sig av, tack för det!) vilket tydligen gäller ett stort antal av lev. 5D m2.
Lycka till
 
Jag kanske var lite otydlig i min beskrivning.
Jag gör som du, väljer fokuspunkt siktar, trycker ner halva och låser fokusen och komponerar om. Det som gör mig en smula besviken är att den då och då ändå missar fokus. Har provat både mittenpunkten eller någon av dem andra. Att låta kameran välja fokuspunkt gör jag alltså inte.

Det finns en mycket lång AF-tråd, där dina problem dryftas. Besök gärna den. fotorävar brukar ta om ett antal gånger, för att bli mera säker på att AF:en hittar rätt.
 
Doh! Svaret som du citerade mig på var ju på ett svar där jämförelsen mellan 5D och 5D mk2 görs.
Ja, men de har ju samma sensorstorlek, så där får man ingen jämförelse mellan hur de olika sensorformaten får med mer eller mindre utanför AF-sensorns område.

Canon hade ju kunnat byta AF-system och lånat mer från tex. 50D. Finns säkert praktiska skäl till att det inte blev så, men lite bättre eller lite fler hade nog punkterna kunnat vara.
Enligt vad Canon själva påstod när 5D Mark II visades passade den avancerade AF-sensorn från 40D/50D inte in i huset på en 5D Mark II. Därför valde de att fortsätta med den gamla sensorn från 5D.

Ja den kamera som inte hittar rätt fokus med en glugg som ger så kort o tydligt skärpeplan måste säkerligen kollas!!
Fokuseringen blir inte bättre för att optiken har f/2,0 än om den hade haft f/2,8.
 
Det finns en mycket lång AF-tråd, där dina problem dryftas. Besök gärna den. fotorävar brukar ta om ett antal gånger, för att bli mera säker på att AF:en hittar rätt.

Jag tar också om ett antal gånger, men tycker det är tråkigt att ta ca 10 biler per motiv när man kanske bara behövt ta 5. Den slutar ju redan rätt mycket minneskort som det är. Dessutom kommer ju ibland spontana härliga leenden och skratt från mina brudpar och då är det en smula tråkigt att råkat missa dom för att kameran är knäppis ;)
Skall kika i AF-tråden.
 
Jag tar också om ett antal gånger, men tycker det är tråkigt att ta ca 10 biler per motiv när man kanske bara behövt ta 5. Den slutar ju redan rätt mycket minneskort som det är. Dessutom kommer ju ibland spontana härliga leenden och skratt från mina brudpar och då är det en smula tråkigt att råkat missa dom för att kameran är knäppis ;)
Skall kika i AF-tråden.

Vad använder du för objektiv Lina?
Är det något objektiv du har mer problem med än andra?

/janne
 
Jag tar också om ett antal gånger, men tycker det är tråkigt att ta ca 10 biler per motiv när man kanske bara behövt ta 5. Den slutar ju redan rätt mycket minneskort som det är. Dessutom kommer ju ibland spontana härliga leenden och skratt från mina brudpar och då är det en smula tråkigt att råkat missa dom för att kameran är knäppis ;)
Skall kika i AF-tråden.

Nej du skall inte ta bilden, till en början alltså. avtryckaren halvvägs, fokus låser. gör om, avtryckaren halvvägs fokus låser, detta går ganska snabbt, med träning gör du 4-5 om nödvändigt. Du ger alltså fokus fler försök. Lycka till. Bengt.
 
Lina
lämna in kameran för kontroll och justering av AF samt ta med dina gluggar så att även de kan justeras tillsammans med kamerahuset.
Kamerahuset kan lida av dålig justerad korssensor i mitten, mina två hus var felaktigt inställda samt alla mina objektiv fick kalibreras och justeras , bla min 24-70 zoom. Att försöka microjustera 24-70 är lönlöst, du kan skapa en parameter, Intervision kan ställa objektivet på 8 referenspunkter från 24-70mm
 
verkar vara slut igen på 5D i butikerna ,såg att nån butik räknade ha den hemma igen till midsommar .

Undrar hur lång tid det tar att tillverka en kamera?
 
verkar vara slut igen på 5D i butikerna ,såg att nån butik räknade ha den hemma igen till midsommar .

Undrar hur lång tid det tar att tillverka en kamera?

jag har sett 5d i två olika Mediamarkt-butiker i stockholmsområdet idag, så det finns, men hörde i helgen av en som jobbar i populär butik i stan att efter att ha fått mkt kameror för nån månad sen, så är det nu återigen torka, dvs inga leveranser som möter efterfrågan.
 
Allowing EOS 5D Mark II owners to achieve even more stunning video results with the camera, the firmware update will include the following manual controls when shooting video:

Full aperture selection
ISO speed: Auto, 100 – 6400 and H1
Shutter speed: 1/30th – 1/4000th second


Äntligen! Oj vad länge det känns till andra juni.......
 
Uppdatering av firmwaren...riktigt bra och troligtvis varmt välkommen av dom som använder filmfunktionen mycket o tycker att den varit lite väl begränsad...nu blir filmfunktionen manuell så man kan ställa tid,bländare och iso som man själv vill.


http://www.dpreview.com/news/0905/09052701canon5dmarkiifirmware.asp

Otroligt! Tänk nu kan den filma också med objektiv tillverkade efter 1987!!! Märkligt att detta inte fanns vid release redan då det inte känns som rocket science direkt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.