Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Kontrastbaserad autofokusering. Frågan är väl om det finns något servoläge där, vore drygt att behöva lägga om fokus hela tiden.
 
Det råkar inte finnas någon tråd där Nikons kameror diskuteras? Har bestämt för mig att jag sett några sådana, dock inte på den här delen av forumet.
 
Kontrastbaserad autofokusering. Frågan är väl om det finns något servoläge där, vore drygt att behöva lägga om fokus hela tiden.


Lyckades hitta ytterligare info...

Movie mode with the EOS 5D Mark II uses the same AF modes as Live View, so it is possible to focus the lens manually or automatically while capturing a movie. (You read that right; it is possible to autofocus while recording a movie.) However, due to the fact that AF during Live View is relatively slow, we recommend focusing before the movie begins. In other words, when the EOS 5D Mark II is set for Live Mode AF or Face Detection Live Mode AF, it is absolutely possible to autofocus the lens before, during or after a movie clip by pressing the camera’s AF ON button.
.......

http://www.cameratown.com/news/news.cfm/hurl/id|6318
 
?

Berätta gärna vad du ser som inte jag ser.

Under rubriken "Ditigal SLRs" står det "No meter" och "No AF" i några rutor.

(Nu börjar jag också tröttna på detta Nikonbajonettjafs i en Canon-tråd. Min första kommentar i sidotråden var endast en faktakorrigering. Inget nytt har tillkommit efter det.)
 
Du kan ju kolla på detta medans du jäspar ;)
Finns säkert många bra bilder på sidan men enligt mig en ökensida... Varför lär du ju undra nu och det är på grund av att sidan drar upp min browser till bildskärmens storlek. Det kanske inte passar mig att det händer och kanske fler än mig är av samma åsikt...!

Sådana dumheter tenderar att göra att jag går vidare och helt enkelt skiter i att titta på innehållet.
 
Lyckades hitta ytterligare info...

Attans, hade varit gött med servoläge i video. Som det är nu så är det alltså så gott som ett måste med USM-objektiv då (sätta fokus med AF och själv agera servo vid behov) vilket gör mitt gamla 50mm 1.8 mk I så gott som obrukbart på allt annat än stillastående objekt. Kanske blir en 1.4 USM längre fram då, fast skiter nog i det och kör på en 85mm istället.

Hursomhelst, såg en snabb video med vad som verkar varit skitskumma inställningar och trasig komprimering från en mässa där man tydligt hörde fokuspipet från kameran när den fokuserade. Låter väldigt skumt att det ljudet är aktivt när man filmar, kanske bara var på prototypen eller så iofs.
 
Hursomhelst, såg en snabb video med vad som verkar varit skitskumma inställningar och trasig komprimering från en mässa där man tydligt hörde fokuspipet från kameran när den fokuserade. Låter väldigt skumt att det ljudet är aktivt när man filmar, kanske bara var på prototypen eller så iofs.
Det ljudet går att stänga av. I alla fall på min 350D. Är detta Lok från playing förresten? ^^
 
Det ljudet går att stänga av. I alla fall på min 350D. Är detta Lok från playing förresten? ^^

Jo, såklart man har det avstängt. Men skumt att det är på öht när man filmar, måste ju vara helknas att det piper till lite nu och då mitt i julvideon med familjen liksom.

Och yes, det är det... Rollo antar jag? :)
 
Jag har ochså plåtat innebandy...för en sådär 10-12år sedan och en del bilder kom med i innebandy-tidningen då. Det skall jag säga att inte fan vad det 2000bilder utan snarare 2st 36:eek:r S/V 400fuji-pan.
Mvh Thomas

Ja,samma här och hade jag kommit till redaktionen med 56 rullar (motsvarar 2000 bilder) från EN sketen match...jag hade velat sett minen hos sportchefen om jag haft några ögon kvar efter att granskat neggen på ljusbordet med lupp. Jag hade fått springa fort också. Ekonomichefen kunde förflytta sig snabb!

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.