Annons

Canon 5D MkII

Lite konstigt mått på hur vattenresistent kameran är. Det är ju betydligt lättare att förstå att en dykdator är vattentät till 200 meter. Alltså skall man inte dyka djupare:)
När vi får kraftiga skyfall med översvämningar brukar man prata om 100 mm på 1-2 timmar. Normal nederbörden för Göteborg i September är 81 mm för hela månaden och här regnar det ju en hel del.
Så klarar den 10 mm på 3 minuter så måste det betyda att den tål rena monsunregnen. Undrar hur sant detta är?
Vad händer om det regnar 15 mm på 3 minuter eller det regnar i 5 minuter?

10 mm på 3 min motsvarar 200 mm på 1 timme... Fan, de e ju som att hoppa i Siljan!!! ;-)

5D MkII har tyvärr inte BP-511, som dess föregångare och samtliga xxD, inklusive 50D, använder sig av. De passar inte fysiskt. Stor miss, tycker åtminstone jag.

Håller med dig...faktum är så är det än värre om man skall behöva ha 2st. batteriladdare ochså. Ringde Canon om detta men de kunde inte svara på frågan.
Mvh Thomas

Det är nog inget skojeri.
Med tanke på den slumpartade batterimätaren i 40D, och det faktum att kameran (5D Mark II) nu kan hålla reda på batterierna man använder, hur de är laddade och på en procent när (hur noggrannt det nu är) ange kvarvarande kapacitet vore det säkert ett icke oväsentligt framsteg om 50D hade fått den modellen också. Att det sen finns gamla BP-511A i omlopp får man ta med jämnmod. Ska allt passa bakåt blir det som Nikons bajonett (ha-ha, nu fick jag med den igen), det blir en halvmesyr.

450D har inte samma batteri som 400D, 1Ds Mark III har inte samma som 1Ds Mark II osv.

Synd för dem liksom, jag uppskattar att utvecklingen går vidare och de nya batteriernas kommunikation med kameran ser ju ut som någonting värt att uppgradera för.

Synd för dem liksom, jag uppskattar att utvecklingen går vidare och de nya batteriernas kommunikation med kameran ser ju ut som någonting värt att uppgradera för.

Det där har jag missat. Är det motsvarande batteristatusindikering som finns på bl.a Nikon D300 som avses?

Isåfall kan det ju eventuellt vara vettigt.

Jag är kluven i batterifrågan.

Bekvämast hade varit om 511 batterierna funkat till nya kameran, har ett gäng med sådana. Nu måste jag köpa extrabatterier redan när jag får kameran för att kunna jobba med den. Samtidigt känns det som om BP 511 hängt med riktigt länge och det kanske är dags för en uppdatering.

Jag hade också föredragit att det var samma batterier hos 50D så man bara behövde ha en sorts laddare och en bunt batterier att hålla reda på.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att kameran ska hålla reda på batteristatus på batterier som inte sitter i kameran. Normalt sätter jag i ett laddat batteri och tar inte ut det förrän det behöver laddas igen. Har laddade batterier i ett fack i väskan och sådana som ska laddas i ett annat.

Bekvämast hade varit om 511 batterierna funkat till nya kameran, har ett gäng med sådana. Nu måste jag köpa extrabatterier redan när jag får kameran för att kunna jobba med den. Samtidigt känns det som om BP 511 hängt med riktigt länge och det kanske är dags för en uppdatering.

Jag hade också föredragit att det var samma batterier hos 50D så man bara behövde ha en sorts laddare och en bunt batterier att hålla reda på.

Det är väl främst att man skall behöva ha 2st batteri-laddare som man blir lite "sne".(kombo 5DMkII+xxD) Om man nu dessutom vill ha en liten käck G10 eller annat märke ochså blir det ytterligare en laddare. Så för en som resor mycket blir det till att hålla reda på 3st laddare förutom annan skit man drar med sig(mobilen,laptop,mm)
Mvh Thomas

Jag förstår inte riktigt vitsen med att kameran ska hålla reda på batteristatus på batterier som inte sitter i kameran. Normalt sätter jag i ett laddat batteri och tar inte ut det förrän det behöver laddas igen. Har laddade batterier i ett fack i väskan och sådana som ska laddas i ett annat.

Precis så gör jag också, och har verkligen inga problem med det.

De borde ju åtminstone kunna låta BP-511'orna passa fysiskt, och sedan komma med någon uppdaterad variant med mikrochip och resten av bells'n'whistles, med samma dimensioner.

Kan man ju tycka.

Precis så gör jag också, och har verkligen inga problem med det.

De borde ju åtminstone kunna låta BP-511'orna passa fysiskt, och sedan komma med någon uppdaterad variant med mikrochip och resten av bells'n'whistles, med samma dimensioner.

Kan man ju tycka.

Hade varit OK med mig om det fanns en adapter så man kunde använda 511 batterierna i batterigreppet eller något.

Men det är inte hela världen för mig, bara lite störande.

Hade varit OK med mig om det fanns en adapter så man kunde använda 511 batterierna i batterigreppet eller något.

Men det är inte hela världen för mig, bara lite störande.

Ringde och pratade med cyberphoto och försäljaren där menar på att man skulle kunna använda universal-laddaren Uniross till nästan alla modeller från 400D, G10, xxD, nya 5DmkII, 1D-serier. Hhum, beställde en genast även om jag fortvarande avvaktar kamera-köp till jag är i Asien.
Mvh Thomas

Jag tror att jag kommer att köpa batterigreppet till den här kameran. Då kan jag nöja mig med två batterier till att börja med och stötta med AA batterier om jag inte skulle klara mig på dom 1700 den ska klara.

Tror att dom nya batterierna blir ganska dyra och att det dröjer innan piraterna är ute.

Jag har massor med laddningsbara AA batterier köpta för blixtarna.

På tal om G10, vad är det för batterier i den? Övervägde ett tag en G9, bland annat för att den delar batteri med min 400D, men nu är ju G9 som dinosaurerna, alltså utdöd.

10 mm på 3 min motsvarar 200 mm på 1 timme... Fan, de e ju som att hoppa i Siljan!!! ;-)

Det är nog en ganska bra beskrivning. Jag har varit med om 130 mm på ett par timmar, och det är skyfall som sabbar vägar o dyl. Knappast något den nya kameran klarar. En tolkning jag sett på en av otaliga dpreviewtrådar av de 10 mm regn på tre minuter som tåls är att kameran tål en regnmängd som motsvarar tio mm regn/timme (ett ganska vanligt regnmått) i tre minuter. Vilket inte är jätteimponerande, men klart tillräckligt för att hinna rädda kameran vid regn.

mvh

Bent

Det finns ju även 50D att välja på med lika bra iso-kapacitet och mer än 6b/s. Mvh Thomas

Har inte sett några testresultat på 50d, men det förefaller som att 5d är bättre på hög ISO eftersom den går längre och om jag inte läst fel även har fler steg mellan olika ISO. Sen är ju intressant att få en annan bränvidd än 1.6 gånger som jag redan har med 20d så spåret är nog trots allt att en 20d är intressantare, men får väl se när jämförelserna dyker upp.

Vad jag har sett:
73ms shutter lag & 173ms viewfinder blackout.
Vilket är tämligen slött för prisklassen.
(Men kanske inte för det tänkta användningsområdet?)

Vänta bara! Snart kommer vi att se DSLR helt utan spegel.
Viewfinder finns kvar men bakom finns en liten skärm.
Så ser lösningen ut till många problem :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar