alf109
Aktiv medlem
Ett helt normalt reportage, modellfotografering, sportjobb osv.
Är det inte lite så att dagens fotografer är vana att gödsla med bilder? Tycker att denna trend även märks bland amatörer. När jag är ute på stan och fotar, vilket jag ofta gör, så varierar bildskörden givetvis, men det är ganska sällan jag tar mer än en rulle, 36 exponeringar på en 3-4 timmars promenad. Och ju längre jag håller på ju färre rena skitbilder kommer jag hem med. Jag tror att detta "filmande" är ganska kontraproduktivt många gånger, man beskjuter omgivningen som med en kulspruta och hoppas att något skall bli bra, och när man väl i efterhand hittar ett guldkorn vet man varken hur eller varför bilden kommit till. Att det exponeras betydligt mer i dag än förr innebär det att det blir många fler bra bilder? Knappast, däremot ofantligt mycket mer skit, för en skitbild är det oavsett om man har en på filmen eller hundra likadana på minneskortet. Vad blir nästa steg, en högupplöst videokamera i glasögonen? Visst snabbheten har betydelse om man följer snabba förlopp, annars tror jag att det är bättre att lära sig när man skall trycka på knappen.