Annons

Canon 5D MkII

Jo, självklart skall man det. Tycker bara det låter så himla mycket med 2000bilder för en innebandy-match. Sålde min 1D mark III i våras och innan fick köparen prova den en helg...han sköt iväg 6000bilder på en någon tävling, skickade tillbaka kameran och att jag inte svimmande var ett under. Hur som helst..några veckor senare köpte han den men jag var svårt medtagen tills dess.
Mvh Thomas

Många tidningsfotografer tar betydligt färre bilder än så vid tävlingar, ca 500 bilder per match vet jag flera osm ligger på.

När man vet vad man plåtar för så vet man vilka bilder man behöver och då är det lättare att begränsa sig. Sen tillkommer ju rutinen också.

När jag plåtat modeller för uppdrag har det ofta blivit rätt få exponeringa, jag har ju vetat precis vilken bild jag varit ute efter. Men när jag fotat för egna höga nöjets skull så har det blivit mycket fler varianter och därmed fler exponeringar.

Vid gatufoto tar jag väldigt få exponeringar. Men exempelvis Gary Winogrand och Bruce Guiden plåtade/plåtar ju på som attan MED FILM. En rulle per kvarter sa en av dem.
 
Jo, självklart skall man det. Tycker bara det låter så himla mycket med 2000bilder för en innebandy-match. Sålde min 1D mark III i våras och innan fick köparen prova den en helg...han sköt iväg 6000bilder på en någon tävling, skickade tillbaka kameran och att jag inte svimmande var ett under. Hur som helst..några veckor senare köpte han den men jag var svårt medtagen tills dess.
Mvh Thomas

Är man med och inte sitter och sover så är det många närkamper i innebandy, och trycker man inte av när det ser ut att vara någon bra bild på G, ja då är sitvationen över och man sitter där utan bild, men med en kamera som inte har gått så många bilder...

Tror nog att det är många MarkIII som aldrig kommer komma över 100000 bilder under sin livstid, Canon säger ju 300000 bilder bör slutaren hålla. Sedan är ju bara att sätta i en ny;) Det är ett arbetsredskat och det skall användas!!

Jag vet att jag tillhör en av de sportfotografer som gör av med många exponeringar, men det är sällan jag missar en bild i en match om jag bara har fri sikt och inte är skymd av någon spelare.
 
Jag vet att jag tillhör en av de sportfotografer som gör av med många exponeringar, men det är sällan jag missar en bild i en match om jag bara har fri sikt och inte är skymd av någon spelare.

Jag kan oxå nämna att jag hinner kolla igenom alla bilder som jag tagit under en period under den kommande pausen till nästa period och sparat de bilder som är bra och sedan gäller det att formatera minneskorten och vara redo för nästa period.
 
Många tidningsfotografer tar betydligt färre bilder än så vid tävlingar, ca 500 bilder per match vet jag flera osm ligger på.

När man vet vad man plåtar för så vet man vilka bilder man behöver och då är det lättare att begränsa sig. Sen tillkommer ju rutinen också.

Jo det räcker ju ofta om man har god kontakt med bildredaktören och vet vad som gäller. I det här fallet var det en för mig okänd bildredaktör för en landsortstidning vars lag var i stan och spelade, då gäller det ju att ha det han vill ha :)
 
Senast ändrad:
Det stora problemet är tiden det tar att skriva bilderna till kortet och få bufferten tom.

Hej

Tyvärr så saknar ju MarkIII UDMA stöd vilket skulle göra att bufferten töms fortare. UDMA har ju 1Ds MarkIII.

UDMA borde ju verkligen finnas på Canons 1dmarkIII action kamera.

kommer väl på nästa kamera men då är väl bildfilerna större? 16 bitars på 16MP???

På andra kameror har de fått UDMA stöd via firmware, kanske inte går på Canon?

Mvh

Omar
 
Jag kan oxå nämna att jag hinner kolla igenom alla bilder som jag tagit under en period under den kommande pausen till nästa period och sparat de bilder som är bra och sedan gäller det att formatera minneskorten och vara redo för nästa period.

Låter helt otroligt ;-) men eftersom du säger det så är det väl så ;-)
Själv tar det mig betydligt längre tid att sortera bilderna därför stoppar jag bara i ett nytt minneskort och knäpper vidare.

Att plocka ut ett visst antal bra bilder under en paus skulle jag också kunna men inte formaterar jag minneskortet när dessa är utvalda och sparade utan jag vill nog helst gå igenom övriga bilder lite nogrannare innan jag slänger dom ;-)

//Peter
 
Låter helt otroligt ;-) men eftersom du säger det så är det väl så ;-)
Själv tar det mig betydligt längre tid att sortera bilderna därför stoppar jag bara i ett nytt minneskort och knäpper vidare.

Att plocka ut ett visst antal bra bilder under en paus skulle jag också kunna men inte formaterar jag minneskortet när dessa är utvalda och sparade utan jag vill nog helst gå igenom övriga bilder lite nogrannare innan jag slänger dom ;-)

//Peter

Jag bläddrar bilderna i Irfanview (den läser raw bilder jättesnabbt) och trycker bara F7 så har jag flyttat dom till en mapp på hårdisken, det går mycket snabbare att fatta beslut att ha en bild kvar en att ta bort den så jag trycker nog någon gång förmycket på F7, sedan när matchen är över går jag igenom de ca 100 bilder som jag då har sparat och gör iordning de bilder som ska skickas iväg.
 
Jag bläddrar bilderna i Irfanview (den läser raw bilder jättesnabbt) och trycker bara F7 så har jag flyttat dom till en mapp på hårdisken, det går mycket snabbare att fatta beslut att ha en bild kvar en att ta bort den så jag trycker nog någon gång förmycket på F7, sedan när matchen är över går jag igenom de ca 100 bilder som jag då har sparat och gör iordning de bilder som ska skickas iväg.

Men det var ju 2000bilder vi snackade om!!! Kanske glömde du en nolla.
Mvh Thomas
 
Ja, man kan väl lugnt påstå att 5DmkII inte är en kamera för snabbsport- och flygandefågelfotografer, inte ens tänkt som en heller, men i morgon kommer 1DmkIIIn med ännu bättre prestanda...och en egen tråd dessutom ;-)

Som glad hobbyfotograf ser jag många möjligheter med 5DmkII (eller gamla 5D) som komplement till min 40D.

De jag gillar hos 5DmkII är naturligtvis FF, 14-bitars råfiler, 4 bps, nominellt iso på 100-6400 (skiter fullständigt i 50, 12800 och 25600 eftersom jag enbart skjuter rå-format och pressar hellre själv). Gillar Canons autoiso som är helt brännviddstyrt och fungerar enkelt och klockrent på 40D, hoppas 5D har lika. För att inte nämna alla Canons toppklasssensorer.

Så...nu är vi på tråden igen ;-)
 
Vilka jobb kräver över tvåtusen bilder på en dag?

För mig gäller det oftast heldags bröllopsjobb. Förberedelser, porträttsession, vigsel och bröllopsfest till sena natta. Då brukar jag landa på någonstans runt 2000 exponeringar.

Finns det en chans att en bild kan bli något att ha så knäpper jag den. Under dansen kör jag serier väl medveten om att det mesta blir skräp, men tar jag tillräckligt många så blir tillräckligt många bra. Ser ingen anledning att hålla tillbaka knäppandet med den digitala tekniken, det kostar ju inget att ta en exponering extra.

När jag plåtar hockey blir det ca 500 bilder från en match varav 90% gallras bort.
 
Det hjälper tyvärr inte. Tabellen tycks vara rätt.

Om du hänvisar till Ken Rockwells tabell så är den alldeles riktig. Alltså att du kan använda huvuddelen av Nikons optik utan vidare. Resten kräver en liten modifiering (enkel, har gjort det själv på en glugg). Då kan du alltså använda Nikons drygt 420 (förutom 4st specialoptik) gluggar med ljusmätning på D200 och uppåt.
Klarar man sej utan ljusmätning kan dom användas på samtliga Nikonhus.

Så!

/K
 
Om du hänvisar till Ken Rockwells tabell så är den alldeles riktig. Alltså att du kan använda huvuddelen av Nikons optik utan vidare. Resten kräver en liten modifiering (enkel, har gjort det själv på en glugg). Då kan du alltså använda Nikons drygt 420 (förutom 4st specialoptik) gluggar med ljusmätning på D200 och uppåt.
Klarar man sej utan ljusmätning kan dom användas på samtliga Nikonhus.

Jovisst, men det jag kommenterade från början i den här lilla sidotråden var

Alla nagorlunda moderna objektiv ar kompatibla med de moderna kamerorna. Och med moderna sa avser jag gluggar fran 1977 (eller nagot sadant) i och med lanseringen av AI fattningen....

Och det är ju inte riktigt sant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.