Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 5D MkII
- Trådstartare StaffanW
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har för mig att i ett rportage om Jens Assur så nämnde han att det gick åt ca 50 rullar film när, han var på ett vecko-långt uppdrag.Ja,samma här och hade jag kommit till redaktionen med 56 rullar (motsvarar 2000 bilder) från EN sketen match...jag hade velat sett minen hos sportchefen om jag haft några ögon kvar efter att granskat neggen på ljusbordet med lupp. Jag hade fått springa fort också. Ekonomichefen kunde förflytta sig snabb!
Lennart
Palletheking
Aktiv medlem
Jag fotade en konsert och tyckte själv att jag knäppte en hel del. Jag kom väl hem med typ, 220-240 bilder i kameran utav de så sparades ca 80 st färdigredigerat och resten slängdes. Skulle gissa på att jag brände av ungefär 500 bilder totalt men de övriga slängdes på plats direkt från kameran. Jag kan ändå förstå att när man tar serier så sticker det iväg i antal exponeringar.
Gäddfiskarn
Aktiv medlem
Skönt att se att det finns andra fotografer än konst/mode/slow-motion Personligen tar jag inte mer än ett par 100 bilder på en innebandymatch, men det beror för det mest på att jag inte har ljus att knäppa och låter bli med min 20d. Hoppas att det kan bli betydligt fler bilder knäppta med en 5d mk2. hade som sagt hoppats på mer än 4 bilder/sekund. Men högre ISO smäller högst på min agenda så hellre ISO 6400 och 4 bilder än 10 bilder/sek på ISO 1600. Och även om det väl kommer en ny 1Ds eller nåt så går det bort för min del om inte Canon helt och håller kommer att ändra på prislistan för runt 20000 är absolut min smärtgräns som hobby/frilans.
solvargen
Aktiv medlem
Skönt att se att det finns andra fotografer än konst/mode/slow-motion Personligen tar jag inte mer än ett par 100 bilder på en innebandymatch, men det beror för det mest på att jag inte har ljus att knäppa och låter bli med min 20d. Hoppas att det kan bli betydligt fler bilder knäppta med en 5d mk2. hade som sagt hoppats på mer än 4 bilder/sekund. Men högre ISO smäller högst på min agenda så hellre ISO 6400 och 4 bilder än 10 bilder/sek på ISO 1600. Och även om det väl kommer en ny 1Ds eller nåt så går det bort för min del om inte Canon helt och håller kommer att ändra på prislistan för runt 20000 är absolut min smärtgräns som hobby/frilans.
Det finns ju även 50D att välja på med lika bra iso-kapacitet och mer än 6b/s. Mvh Thomas
alfin
Aktiv medlem
Ja, det verkar definitivt som om en hel del här borde fundera på den eller någon annan mer lämplig kamera istället för en 5D MkII. För att inte tala om alla Nikonwannabees och redan Nikonägare som hamnat i fel forum!Det finns ju även 50D att välja på med lika bra iso-kapacitet och mer än 6b/s. Mvh Thomas
Leo S
Avslutat medlemskap
Ja, det verkar definitivt som om en hel del här borde fundera på den eller någon annan mer lämplig kamera istället för en 5D MkII. För att inte tala om alla Nikonwannabees och redan Nikonägare som hamnat i fel forum!
Ett otyg det där med folk som tycker om allt möjligt. Egentligen borde man lägga in en funktion som kopplar Min kameraväska till vilka forum man kan svara i så att man bara kan skriva meddelande i de forum som rör de egna märkena. Och så alla generella förstås!
solvargen
Aktiv medlem
Ett otyg det där med folk som tycker om allt möjligt. Egentligen borde man lägga in en funktion som kopplar Min kameraväska till vilka forum man kan svara i så att man bara kan skriva meddelande i de forum som rör de egna märkena. Och så alla generella förstås!
Hhum..det är inte alla som vill tala om vad de har i sin fotoväska. Sedan finns det de som står i valet&kvalet över vilket märke de vill använda sig av.
Mvh Thomas
solvargen
Aktiv medlem
Tror det blir flera som kommer införskaffa både 5D MkII och 50D. Undrar lite över batterierna. Är dessa helt olika varandra och har separata laddare? Hittar bara info att 5D MK II batteri har 30% bättre kapacitet.
Dessutom kan man ta sig en funderare över kamerans allväderstätning när Dpreview nämner litet förvånat kamerans vattenresistens..10mm regn på 3min!!!! Jag tänker iallafall inte gå köpa någon vattenmätare.
Mvh Thomas
Dessutom kan man ta sig en funderare över kamerans allväderstätning när Dpreview nämner litet förvånat kamerans vattenresistens..10mm regn på 3min!!!! Jag tänker iallafall inte gå köpa någon vattenmätare.
Mvh Thomas
Gutta
Aktiv medlem
Ja, det verkar definitivt som om en hel del här borde fundera på den eller någon annan mer lämplig kamera istället för en 5D MkII. För att inte tala om alla Nikonwannabees och redan Nikonägare som hamnat i fel forum!
Jag tycker också det har gnällts lite väl mycket på 5D2. Kanske inte här men på en del andra internationella forum. Men faktum kvarstår. Om jag vill ha ljusstarka vidvinklar med AF OCH ha en snabb inte allt för stor(läs utan vertikalgrepp) kamera så finns det idag inga alternativ. Det måste bli FF. Det måste bli ett nikonhus. Det måste bli canongluggar...Vad gör man då? Gnäller förstås!!!!
jorgene
Aktiv medlem
Vad jag har sett:Vad tror ni om slutarlagg och af på mk2:an? På dpreview klagas det ganska mycket på dessa saker vad gäller "mk1". Är det verkligen så illa? Hur står sig tex 5D mot 20D gällande slutarlagg och af-hastighet/träffsäkerhet?
73ms shutter lag & 173ms viewfinder blackout.
Vilket är tämligen slött för prisklassen.
(Men kanske inte för det tänkta användningsområdet?)
elbe
Avslutat medlemskap
Jag tycker också det har gnällts lite väl mycket på 5D2. Kanske inte här men på en del andra internationella forum. Men faktum kvarstår. Om jag vill ha ljusstarka vidvinklar med AF OCH ha en snabb inte allt för stor(läs utan vertikalgrepp) kamera så finns det idag inga alternativ. Det måste bli FF. Det måste bli ett nikonhus. Det måste bli canongluggar...Vad gör man då? Gnäller förstås!!!!
Då hjälper det nog inte ens att gnälla ;-)
Photocon
Aktiv medlem
Superlim kan göra underverkDå hjälper det nog inte ens att gnälla ;-)
Lennart
Leo S
Avslutat medlemskap
Hhum..det är inte alla som vill tala om vad de har i sin fotoväska. Sedan finns det de som står i valet&kvalet över vilket märke de vill använda sig av.
Mvh Thomas
Men de som är i valet och kvalet kan ju alltid ställa frågor i Köprådsforumet, t ex med rubrik "Vilken DSLR ska jag välja"?
Nej, nu ska jag inte störa tråden med mer ironi...
Flash Gordon
Aktiv medlem
Tror det blir flera som kommer införskaffa både 5D MkII och 50D. Undrar lite över batterierna. Är dessa helt olika varandra och har separata laddare? Hittar bara info att 5D MK II batteri har 30% bättre kapacitet.
Mvh Thomas
Lite konstigt mått på hur vattenresistent kameran är. Det är ju betydligt lättare att förstå att en dykdator är vattentät till 200 meter. Alltså skall man inte dyka djupare
När vi får kraftiga skyfall med översvämningar brukar man prata om 100 mm på 1-2 timmar. Normal nederbörden för Göteborg i September är 81 mm för hela månaden och här regnar det ju en hel del.
Så klarar den 10 mm på 3 minuter så måste det betyda att den tål rena monsunregnen. Undrar hur sant detta är?
Vad händer om det regnar 15 mm på 3 minuter eller det regnar i 5 minuter?
lagus
Aktiv medlem
För mig som använder kameran till reportage och studio och inte behöver 50 fokuspunkter och 10 bilder/sek så tycker jag den verkar grym med ISO 6400 som går att använda och en betydligt bättre och större LCD. AF microjustering är ju inte heller fel. För mig som bara plåtar i RAW gillar jag också att det nu finns olika storlekar. Det enda jag skulle önska är en 100% sökarbild, det är en grov miss enligt mig.
Senast ändrad:
Nilzohn
Aktiv medlem
Mvh Thomas
5D MkII har tyvärr inte BP-511, som dess föregångare och samtliga xxD, inklusive 50D, använder sig av. De passar inte fysiskt.
En miss, tycker åtminstone jag.