Annons

Canon 400/5,6-tråden

Ja nog måste jag hålla med om att bilderna var helt ok med 2x!
Men jag få känslan av att bokehn var sämre med konverter!?
Blir det någon skillnad med konverter på?

Jag tycker också att jag har sett väldigt varierande kvalitet på bokehn, ibland är det rätt mycket ringar i bakgrunden! Eller är det något annat som påverkar om det blir ringar eller inte?

/mvh
Magnus
 
Har gått och funderat ett år nu över vilket tele jag skall införskaffa och har följt diskussionen med stort intresse. Om 400mm 5.6 hade bättre närgräns och IS skulle beslutet vara enkelt...Zoomen (100-400) har ju närgräns på 1,8m vilket kan vara guld värt, inte vid fågelfoto men om man jagar reptiler, fjärilar och sländor. IS underlättar en hel del på ett så pass ljussvagt objektiv, i alla fall för mig som kan vara lite darrig när det gäller. En annan sak är ju att zoomen faktiskt är förhållandevis kompakt ihopskjuten vilket ju tyvärr inte påverkar vikten...När det gäller dammsugarförmågan har jag svårt att förstå hur det rent praktiskt kan fungera att få in luft hela vägen genom optiken till sensorn?
Ja,ja, jag kommer nog aldrig till skott utan kör ett tag till med 200mm + konverter....
 
clano skrev:
Har gått och funderat ett år nu över vilket tele jag skall införskaffa och har följt diskussionen med stort intresse. Om 400mm 5.6 hade bättre närgräns och IS skulle beslutet vara enkelt...Zoomen (100-400) har ju närgräns på 1,8m vilket kan vara guld värt, inte vid fågelfoto men om man jagar reptiler, fjärilar och sländor. IS underlättar en hel del på ett så pass ljussvagt objektiv, i alla fall för mig som kan vara lite darrig när det gäller. En annan sak är ju att zoomen faktiskt är förhållandevis kompakt ihopskjuten vilket ju tyvärr inte påverkar vikten...När det gäller dammsugarförmågan har jag svårt att förstå hur det rent praktiskt kan fungera att få in luft hela vägen genom optiken till sensorn?
Ja,ja, jag kommer nog aldrig till skott utan kör ett tag till med 200mm + konverter....

Det är inget lätt val.

Jag brukar testa mig fram.
Båda dessa objektiv är efterfrågade och betingar ett högt andrahandsvärde. Så man kan byta mellan dem. Ev. värdeminskning vid försäljning kan man ju betrakta som en billig hyra för gluggen.
Att besluta sig för zoomen tycker jag är lite svajigt eftersom ganska många exemplar har problem med skärpan (vilket förmodlingen är en justeringssak)
 
Är det någon 400 5.6L ägare som har lust att möta längden på gluggen med motljusskyddet ute!?

/Mvh
Magnus
 
Hej

Canon firar ju 70 år som företag och 20 år med EOS systemet och hoppas att Canon kommer med lite nytt snart på telefronten.

De flesta telena är ju från 90 talet, inget fel med det men det har kommit nya tekniker som skulle vara trevligt att ha i nya telen.

Canon känner sig nog inte sig så stressande för objektiven är ju bra och det finns lite konkurrens.

Man skall nog inte ha för stora förväntningar, kan ta många år till.

Finns nog många områden de skulle kunna bli förbättrade på.

Lägre vikt, nya material

Bättre närgräns

Bättre coating

Bättre skärpa och kontrast

Fler bländarlammeler, snyggare bakgrund

Bättre bildstabilisator

Snabbare AF

Bättre stativfötter

Bättre tättade mot vädrets makter

Bättre anpassade till telekonvertrar

Alla telena skulle komma med en mjuk bag med rem, där man får plats med kamerahus på objektivet. Tex bagen till Nikon 200-400mm fungerar så. Plastlådorna till Canons stora telen är ju inget jag skulle kunna tänka använda mig av i fält, man ju inte ha kameran på heller. Rätt meningslösa.

Skulle vilja ha en möjlighet att ha dem i svart i stället och då med tåligare färg, Nikon verkar ha tåligare.

Ev skyddsglas framför som går att skruva av, som tex Nikon 200-400 har och som man kan bytta själv vid behov. Canon har skyddsglas framför sina stora telen, men de kan man knappt byta själv och när jag pratade med en som servade Canon gluggar menade han att det var svårt att bytta och de var fastklistrade och var lite risk för skador? och var svårt att få snyggt??, vad vet jag, men hu kul verkar det vara.


Så än så länge får jag nöja med mig 400mm 5.6 + 1.4xtc, men ingen fara det funkar över förväntningarna.

Mvh

Omar
 
Hahaha....jag har en Tamrac expidition 7 och undrar om jag får plats med gluggen!
 
Tamrac 7

Jag har en Tamrac 7 och den får lätt rum med 30D påsatt men motljuskyddet indraget.Finns lite tillgodo ändå.
 
Re: I flykten

JanOlofHärnström skrev:
Bästa försöket från utflykten till Öland i morse.
AF med tejpad extender funkar inte så bra, väldigt mycket spill i kameran och senare i redigeringen. En del "snygga" bilder ur fin vinkel är felfokuserade.

Storspov?:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1029259.htm?set=lp

Hej

Behöver man tejpa Kenko 1.4xtc?, trodde det var bara Canon 1.4xtc.

Jag har alltid haft massvis med felfokuserade flygande fågel bilder med alla mina objektiv och kameror, fastän af punkten är på fågeln.

Ser ut som storspov, bra fångat.

Mvh

Omar
 
Tejpen

Min Kenko PRO 1,4x fungerar som det ska med både 4/300mm L och 5,6/400mm L.
I exif'en syns korrekt brännvidd och bländare.

Med Bigma 50-500mm som har ljusstyrka 6,3 är det annorlunda. Dels så lurar objektivet kameran att tolka ljusstyrkan som 5,6. Dels så fungerar Kenko-extendern som om det inte fanns någon extender. Alltså fungerar AF även om det reella bländartalet är 9 (EOS 20D gräns är 5,6). AF fungerar betydligt jämnare och träffsäkert med Bigma+TC än 5,6/400+tejpadTC.
 
Mycket fint fångat Jan Olof!
Körde du med autofokus eller manuell på bilden?
 
Som ni förstått så använder jag en aktiv kombination mellan AF & MF när jag fotar flygande fågel och fågel generellt.

Skulle jag köra med bara den ena och den andra helt separat så skulle det kanske vara mer än dubbelt så många skarpa med MF än AF (oavsett kamera/obj-komb.). Så är det för mig iaf.. vi fotar ju alla olika men enligt mig så ligger AF,ens största generella svaghet i att man blir så lite kreativ vad gäller komponeringen. Man låser sig ju fullständigt. Detta ser man tyvärr också i många bilder där bilden inte är kroppad..

MVH Niclas,
 
Lite nyfiken bara.

Omar, du hade ju tidigare vissa skärpeproblem när du använde filter.

Efter uppgradering till ett bättre Hoya försvann problemen vad jag kunnat förstå.

Hur är det nu med din 400/5.6 + 1,4 kombination!

Använder du något filter?
 
2L8 skrev:
Mycket fint fångat Jan Olof!
Körde du med autofokus eller manuell på bilden?

Jag minns inte.
Det går ej att se i EXIF (Bridge) heller.
Jag provade olika metoder och det är väldigt svårt att fästa någon AF-punkt på fågeln i luften.
Överhuvudtaget är det marigt med extendern på telet.

Mvh J O
 
Finfin bild, gillar speciellt att näbben liksom stryker längs spovens vinge utan att döljas !

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.