Annons

Canon 400/5,6-tråden

PMD skrev:
Eftersom AF-sensorn sitter i kamerahuset så trodde jag att det var en processor i huset som skötte AF och att långsammare AF med en del objektiv enbart berodde på mindre ljusinsläpp och långsammare AF-motor.

Varför har man en AF-processor i objektivet?

Hej

Det du nämner stämmer ju.

Mikrodator

"In
Canon’s USM lenses, functions such as detection of the
ultrasonic resonance state with respect to temperature variation,
generation of two AC voltages of different phase, starting and
stopping control, and electronic manual focus speed adjustment
are all controlled by a microcomputer incorporated in the lens."


1999 kom de stora supertelena som tex 300mm 2.8 IS, 500mm f/4 med IS och på dem står det

"With a ring-type USM and an improved drive
algorithm, its autofocus is the fastest in the world*1."

De har Ring-type USM (Li type), andra har tex av MI type, jag har aldrig förstått vad det är för skillnad på dessa, kanske storleksskillnad.

De skriver att de fått en förbättrad drive algoritm, vad det nu exakt innebär? men förbättrad i alla fall. Troligtvis är det mikrodatorn som är bättre på de stora telena.

Det står inget om en förbättrad drive algoritm på tex 300mm f/4 IS eller på 400mm 5.6.

Från detta drar jag slutsatsen tex 300mm f/4 IS eller på 400mm 5.6 inte har den bästa AF som de stora telena har.

Mvh

Omar
 
JanOlofHärnström skrev:
Klart man vill drömma.
Sigmonster i ett bekvämt och ombonat gömsle med örnar och björnar utanför.

Det regnade ikväll och det passar ju egentligen när man ska "testa" gluggar. För under "fina förhållanden" så levererar ju så gott som alla gluggar bra bilder.
Mitt nya 400:a tycks motsvara alla förväntningar.

Regn,, är inte skitväder fotoväder ? hmm..

När det gäller att drassa på 500 f/4 i fält så är det klart att det blir lite tungt. Men vad gör det så länge det är möjligt rent fysiskt. Jo jag har lämnat det hemma ibland,, men då har jag även lämnat den minsta kameran hemma. Alltså, jag kan nog inte tänka mig ngn gång det objektivet inte är med.

Jag är väl av den envisa typen och drar mig inte för att gå med mitt 500a+70-200a+hus++ och mitt Sachtler 2 ENG CF HD - stativ. Jo det blir tungt men jag har alltid kommit hela vägen trots den vikten.

En sniper som behöver sin 50BMG för sitt uppdrag har inget val, han bär det (15kg?) långt om det så behövs. Mitt fotande är inte av samma "livsavgörande" karaktär men inte heller så långt ifrån :) Typ samma determination råder i alla fall.


Det jag har emot 500at är inte storleken utan den lite långa närgränsen. Jobbigt att backa ifrån många av motiven !

Bedrövligt om inte ett eventuellt nytt 400a har bättre närgräns än det gamla.
Flourit eller superLD spelar ju ingen roll så länge det presterar som det gamla 400at, tycker jag alltså.

Ett 400 4,5L IS USM hade som sagt varit både rimligt och ett säkerligen intressant och populärt val av Canon.. En helt egen nisch på marknaden ju !


MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
"With a ring-type USM and an improved drive
algorithm, its autofocus is the fastest in the world*1."
"Drive algorithm" är inte samma sak som "AF algorithm" så jag tolkar det där som att de objektiven har förbättrad styrning av AF-motorn, dvs de reagerar snabbare och precisare på kommandon från kameran (vrid motsols, medsols, stopp, mm). Själva AF-beräkningen borde rimligen göras i kamerahuset.
 
Omar skrev:
"With a ring-type USM and an improved drive
algorithm, its autofocus is the fastest in the world*1."

De har Ring-type USM (Li type), andra har tex av MI type, jag har aldrig förstått vad det är för skillnad på dessa, kanske storleksskillnad.
Det som skiljer är att i en ring-USM så är motorn bestående av två stycken ringar som sitter runt hela objektivet. Då kraften utverkas runt hela linspaketet så är denna generellt sett både snabb och rätt mjuk i drivningen. Dessutom kan du ju samtidigt köra manuellt utan att motorn tar skada.

En micro-USM är helt enkelt el liten elmotor sammanhållen i en liten cylinder. Typ som ett litet batteri. Sedan överförs kraften till linspaketet med kuggar. Denna drivning är ofta lite ryckig, inte lika kraftfull och saknar förmågan att kunna vridas manuellt utan urkoppling först. Dock har de löst detta i 50/1.4 genom att ha en liten koppling så drivningen ej påverkas när du kör manuellt.
 
Damocles skrev:
Det som skiljer är att i en ring-USM så är motorn bestående av två stycken ringar som sitter runt hela objektivet. Då kraften utverkas runt hela linspaketet så är denna generellt sett både snabb och rätt mjuk i drivningen. Dessutom kan du ju samtidigt köra manuellt utan att motorn tar skada.

En micro-USM är helt enkelt el liten elmotor sammanhållen i en liten cylinder. Typ som ett litet batteri. Sedan överförs kraften till linspaketet med kuggar. Denna drivning är ofta lite ryckig, inte lika kraftfull och saknar förmågan att kunna vridas manuellt utan urkoppling först. Dock har de löst detta i 50/1.4 genom att ha en liten koppling så drivningen ej påverkas när du kör manuellt.

Hej

Jag menade att det finns två olika ring-usm, en LI type och en MI type, troligtvis medium och large storlek. Den ena har en diameter på 62mm, den andra på 77mm, samma längd, 26 och 45 gram

Tex 400mm DO f/4 kör med den mindre ring usm (MI type)

Står på sidan 181 i EF Lens Work.

Mvh

Omar
 
Butiken jag har beställt 400 5,6 ifrån pratade med Canon idag!
Dom har INTE slutat tillverka objektivet! Det var slut på lagret för tillfället bara. Sen pratade butiksägaren om att det kanske kommer en version 2 i framtiden. Sen vad som är ändrat återstår att se! för min del hoppas jag ingenting eftersom jag inte har lust att betala mer:)

/Magnus
 
Lustigt hur det kan svänga.
På mitten och slutet av -90talet så såldes detta objektiv för runt 7000 begagnat.. nu lär det väl ligga betydligt högre :)

MVH Niclas,
 
2L8 skrev:
Butiken jag har beställt 400 5,6 ifrån pratade med Canon idag!
Dom har INTE slutat tillverka objektivet! Det var slut på lagret för tillfället bara. Sen pratade butiksägaren om att det kanske kommer en version 2 i framtiden. Sen vad som är ändrat återstår att se! för min del hoppas jag ingenting eftersom jag inte har lust att betala mer:)

/Magnus

Låter rimligt tycker jag.

(lite oviktig info, mitt objektiv är tillverkat i maj 2006)

Objektivet betingar ett högt andrahandsvärde eftersom det är ett bra objektiv.
Man hör aldrig några klagomål om gluggen och dess kusiner: 2/135mm L, 2,8/200mm L, 4/300mm L.

2,8/200 har jag haft tidigare och kan tänka mig ett igen. Lagom intervall till 5,6/400mm
 
Ja det är såklart lika bra rent tekniskt nu som tidigare men det har inte värderats lika högt som idag, det är ju uppenbart. Intressant.

MVH Niclas,
 
Omar skrev:
Hej

Senaste två bilder på 800 ISO, Mark3 + 400mm 5.6 +1.4xtc vid f/8. Ha dem i orginal.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80825060

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80824134

Får väl se om jag kommer ut i morgon, får väl se vad jag tycker om bagen.

Mvh

Omar

Omar en liten fråga !
Är bilden behandlad på något sätt eller är den rakt av jpg från kameran, om inte vad har du gjort och hur ?
dvs om du vill svara på dina hemlisar :)

mvh
Magnus
 
Granetoft skrev:
Omar en liten fråga !
Är bilden behandlad på något sätt eller är den rakt av jpg från kameran, om inte vad har du gjort och hur ?
dvs om du vill svara på dina hemlisar :)

mvh
Magnus

Hej

Kör bara RAW.

RAW skall alltid behandlas på något sätt efter ens eget tycke och smak, ser lite tradig ut annars.

Bilderna är beskurna, ändrat storlek för web (tex 1000 pixlar på längden) därefter ändrat i nivåer och kurvor. sedan kört brusreducering på himmeln, markerat med trollstaven i Ps. Ökat färgmättnaden med Velvia Vision (som filmen Velvia) därefter lagt på skärpa på fågeln och löven, markerat med trollstaven (inverse). Gör om bilden till 8 bitar, ändrar från adobe RGB till sRGB för internet, sparar sedan bilden, (spara som, håller exif kvar).

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.