Annons

Canon 400/5,6-tråden

En uppgradering av 400 5,6 skulle förutom förbättrad af samt införandet av IS, sannolikt inneha en betydligt bättre närgräns. Dagens modell har lite sunkiga 3,5 meter. Jag tror att man skulle få ner den till typ 1,8-2 meter. Jag är inte så säker på att den skulle vara mycket dyrare, eftersom den skulle bli en ren ersättare. Jag tror inte man fortsätter tillverka den gamla gluggen. En bra jämförelse är ju zoomen 100-400 med USM och IS, den är inte så mycket dyrare och jämförelsevis brukar zoomar med samma yttre omfång som ett motsvarande fast tele vara dyrare när ljusstyrkan är den samma. Min gissning är att en 400 5,6 med USM och IS kommer introduceras till 15995.

Sluttillverkat

Omar skrev:
Hej

Rykten om IS på 400mm 5.6 har väl gått i typ 10 år och kanske aldrig kommer ??

Någon översatte till, texten från Isarfoto

"This lense is hardly to get unused because its production stoped
some time ago.
very sad because it combines the lightweight with brilliant IQ for
an unbeatable price."

Min översättning

Detta objektiv är svårt att få tag i nytt då produktionen lades ner för ett tag sedan. Väldigt synd då det kombinerar lättvikt med brilliant bildkvalite för ett oslagbart pris.

Detta har jag ej sätt någon annanstans, så jag undrar om de har rätt. Det är ju förtfarande listat på tex Canon USA.

Mvh

Omar

Rykten har funnits länge om att det slutat tillverkas. Redan för åtminstone drygt 2 år sedan... Det tillverkades fortfarande då och frågan är om det inte tillverkas ännu...

Ser en beggad 300 2,8L USM i bra skick på foto.no "bruktmarkedet".. det torde väl locka ngn här inne..

Ett underbart objektiv.. 14000.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ser en beggad 300 2,8L USM i bra skick på foto.no "bruktmarkedet".. det torde väl locka ngn här inne..

Ett underbart objektiv.. 14000.

MVH Niclas,

Alltid intressant.
Det är väl AF-motorn som kan vara sliten i detta objektiv?
Köpa på plats eller med återköpsgaranti är väl att rekommendera?

Ja dessa objektiv msåte fungera när man köper de.. annars blir det snart dyrt.

Köpa nytt är ju alltd tryggast.

300 2,8 är lätt att handhålla för de som testat. Ljuvligt att fota flygande fåglar med. Saknar 300 2,8 just när vi talar flygande fågel. AF,en är ju helt otrolig med ett bra hus.

MVH Niclas,

EDIT:
Ligger en 500 f/4,5 för 24500 där också.. i perf. skick. (hade jag siktat på.. blir inte mycket bättre än så!!!!)
Men detta är långt mer svårt att handhålla trots att det är tydligt mindre än 500 f/4 IS.

Hej!
Som sagt har jag beställt ett Canon EF 400mm f/5.6L USM! tror ni att gluggen kommer fungera bra med Soligor 1,4X PRO Digital AF plus med Canon 350D ?
Funderar att testa och tejpa konvertern!

Även om jag är intresserad så vågar jag nog inte köpa på så långt avstånd.
Med tiden har jag blivit mer och mer skeptisk till begagnat från okända personer.

IS-modellen kostar men jag antar att andrahandsvärdet är så högt att det ändå är ett bra köp (inte bara ur fotografiskt perspektiv utan även ekonomiskt)

Ja det kan nog fungera. Har inte testat och jag tror inte många har det heller. Mitt tips är att ta vara på den kvaliteten objektivet genererar och har potential till innan converter appliceras. Den blir lätt en vana och med den skärpan som objektivet så har så hade jag tveksamt använt en sämre converter än canons 1,4x. Men det är mina ord :)!
MVH niclas,

Tack för dom raderna!
Vad jag har läst så ska Soligor 1,4X PRO Digital AF prestera bättre än canons 1,4 ;)

Jag pratade med Cyberphoto och dom misstänkte att det var samma fabrik som gjorde dom!

Tack för dom länkarna Omar! Intressant läsning! canon 400 5,6 ser ut att ha betydligt mycket bättre skärpa!
Det skulle vara intressant att få veta om det är någon skillnad på autofokusen mellan dessa gluggar! hur exakt och snabb autofokusen är!
Jag är lite orolig att jag gör bort mig när jag byter Bigmat mot 400 5,6! mest att jag förlorar det stora spannet 50-500mm!
Men jag fotar till 99% med bigmat på 500mm! Men tex i fjällen var det bra att ha det stora omfånget när jag skulle zooma in i landskapet.

/Mvh
Magnus

En zoom är en zoom är en zooom, och fördelarna med en zoom är ju uppenbara och behövs väl inte nämnas här.

Jag tycker att mitt Bigma levererade bra bilder överlag. I ändläget 500mm blir det lite segt och detaljrikedomen avtar något med lite ludd i konturerna.
Skillnaden i bildkvalitet mot ett fast tele är nog inte upplösningen i första hand, det blir påtagligt först vid stora förstoringar eller pixelpeeping. Men det är upplösningen som är lättast att åskådliggöra i tester.
Det är snarare kontrasten och upplevelsen av klara, rena färger som lyfter ett fast tele över Bigma tycker jag.(mindre abberation etc.)
Att hänga på en 2x-extender på Bigma är inte lönt, det ökar inte detaljrikedomen jämfört med en 1,4x-extender.
Jag tror också att man bör justera fokuseringen på sin zoom om man tycker att det fattas en del skärpa (Sigma så väl som Canon)

Omar skrev:
Hej

Skickade ett e-mail till AC-Foto för att fråga var de fått det ifrån. Kanske Canon tyskland som påstått det för de inte tar in det??

Mvh

Omar

Hej

Fick svar nu.

"Hello,

Canon Germany confirmed us that the lens is not produced anymore.

Best regards

Isabel Hodiamont
Team AC-Foto
http://www.ac-foto.com

AC-FOTO Handels GmbH
Annuntiatenbach 30
52062 Aachen (Germany)
Tel. +49 (241) 30007
Fax. +49 (241) 24608
Mail: [email protected]
Geschäftsführer: Ingo Burger
Handelsregister Aachen HRB 8343
Umsatzsteuer-Ident-Nr. (USt-IdNr.): DE212237061
Steuer-Nr.: 201/5900/1918
Unsere Angebote sind stets freibleibend!
All offers without obligation! "

Hej

Har fått bagen som skall passa mark3 + 400mm 5.6 + 1.4xtc.

Det var då Kinesis C640 http://www.kgear.com/c/C640.html

Kostar 83 dollar, ca 595kr

Padded shoulder strap Y315, 9 dollar, 65kr

Frakt 39.38 dollar, ca 282 kr

"A package was shipped to you on 06/12/2007 via U.S. Postal Service
Express Mail International to the following address:"

Så det tog ca 6 dagar att få det.

Väl i Sverige, kostade tull och sådant 377kr så total summa för bagen med rem kostade ca 1320kr.

Verkar vara välgjord, typ som en Lowe Pro. Väger inte mycket, runt 350 gram, ca 1/3 så stor som en Lowe Pro naturetrekker ryggsäck.

Den passar mark3 + 400mm 5.6 + 1.4xtc som en handske, mycket bra pass form på längden, det kan dock svälja ett breddare objektiv.

Får hoppas att jag gillar bagen i fält.

Som bonus: Balkongskott från min lägenhet igår.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/80681240

Mvh

Omar

Nu ligger det ett 400:a hemma och väntar, det tog mindre än 4 dygn från USA.

Samtidigt så flyttar 300:at hem till Erik i Stenungssund igen. Det får väl inte plats två stjärnor i samma band.

Omars bild på ringduvan har väldigt fin tonskala och kontrast. Så pass hög känslighet som 800 ISO är tydligen inga problem för Mark III.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar