Annons

Canon 400/5,6-tråden

Hej

Rätt troligt kommer möjligheten att tilltäppas om folk skriver om det på nätet.

Ångrade lite att jag skrev om det, förstör ju ev mina egna möjligheter.

Jag skrev lite kryptiskt för det inte skulle framgå på nätet.

Mvh

Omar
 
Vad händer då om paketet råkar komma bort under vägen?
Om det är deklarerat som "utan värde" så står man väl där med blottad bak.

Jag köpte mitt EF 400mm från B&H eftersom det just då var svårt att hitta ett i mina hemtrakter. Slutnotan blev ca 10500kr.
 
Hhum..har en liten undran över varför det måste finnas den där "glömma bort knappen" där man justerar avståndet 3,5m-8m och "knäpper" tillbaka när avståndet ökar??? Har aldrig fattat den funktionen. Fan inte lätt att bedömma om det är 6,5m eller 9m när man följer en förbi-flygande fågel.
Mvh Thomas
 
Tror inte den funktionen är tilltänkt just flygande fåglar. Den funktionen kommer väl till pass när man parkerat i ett gömsle eller liknande mer stationära situationer.
Man optimaliserar AFprestandan då och det kan vara mycket nyttigt.

MVH Niclas,
 
Niklas.
Jo, förstår att man optimerar fokusen men varför går det inte lika bra att tillverka ett objektiv utan denna funktion?? Antar att de flesta telen har denna funktion men vad är själva problemet med att utesluta funktionen?? När jag fotograferade forsärlor förra året vad det många bilder jag missade pga. "glöm-funktionen". Svårt att avgöra när man koncentrerar sig på bilden och att sedan "ta fram ögonmåttet" när fågeln sitter mellan 5-11meter. Inte lätt att avgöra 6,8m eller 8,6m.
Mvh Thomas
 
Jag förstår inte varför det skall bort. Stor den dig verkligen, måste du använda den bara för att den existerar, menar du att den bidrar till att objektivets prestanda annars blir sämre ???

Bara för att du inte kan beräkna avståndet vid dina beskrivna fall så betyder ju inte det att den inte fungerar i många andra situationer.

Klart att det (objektivet) hade varit användbart utan funktionen men den är absolut användbar. Ett konkret exempel när det var A och O för mig att jag hade den funktionen var när jag fotade trollsländor senast med tele+converter. Hade inte haft en chans utan den fokusbegränsningen. Sländorna flög i en nära exakt bana och jag behövde inte fokus närmare eller längre bort när jag väl hade placerat mig i förhållande till denna flygväg och miljön generellt..
MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Jag förstår inte varför det skall bort. Stor den dig verkligen, måste du använda den bara för att den existerar, menar du att den bidrar till att objektivets prestanda annars blir sämre ???

Klart att det hade varit användbar utan funktionen men det är absolut användbar. Ett konkret exempel när det var A och O för mig att jag hade den funktionen var när jag fotade trollsländor senast med tele+converter. Hade inte haft en chans utan den fokusbegränsningen.
MVH Niclas,
Antar att du fotograferat sländor på avstånd under 8m eftersom med en telekonverter når du knappast 8m. Vad jag mest är ute efter är bedömningsavståndet..och att bedömma hur långt det är till objektet. I tidigare inlägget att bedömma hur långt det är till objektet och att snabbt avgöra detta är mycket svårt om det rör sig mellan avstånden 6m-10m eller 6,8m-8,4m. Om jag inte minns fel fungerar båda inställnungar på dessa avstånd men sedan sätter sig fågeln på 5m,2sek senare på 11m,ytterligare 3sek på 7m,and so going on, ja, inte skall man sitta och hålla på med "glöm-knappen" i alla evigheter/om man nu kommer ihåg den! Smile.
Mvh Thomas
 
Förlåt..jag har tänkt fel...Tänkte på mellanringar. Med telekonvertern blir det i o för sig fortvarande problematiskt om avstånden varierar hela tiden.
Mvh Thomas
 
Jora det är lugnt, jag förstår vad du skriver men på samma gång så förstår jag inte varför du vill kvitta dig med funktionen bara för att den i vissa lägen inte riktigt uppfyller alla önskningar.

I många lägen så fungerar den och i andra inte, bara att välja rätt läge och lyckas bra eller dåligt.

Innan jag hittade fram till att man kunde ha fokusen på knappen för exp.låset så hade jag i teorin kunnat sagt det samma som dig,, Att det är dumt att AFen kör igång när jag har fokusen rätt och bara vill exponera.. Det blir liksom fel enligt mig. Det är bara en själv man kan klandra och inte en funktion som erbjuder fördelar om den används rätt.

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Jora det är lugnt, jag förstår vad du skriver men på samma gång så förstår jag inte varför du vill kvitta dig med funktionen bara för att den i vissa lägen inte riktigt uppfyller alla önskningar.

I många lägen så fungerar den och i andra inte, bara att välja rätt läge och lyckas bra eller dåligt.

Innan jag hittade fram till att man kunde ha fokusen på knappen för exp.låset så hade jag i teorin kunnat sagt det samma som dig,, Att det är dumt att AFen kör igång när jag har fokusen rätt och bara vill exponera.. Det blir liksom fel enligt mig. Det är bara en själv man kan klandra och inte en funktion som erbjuder fördelar om den används rätt.

MVH Niclas,
Så sant.. har bara mig själv att skylla. Min undran är helt enkelt varför det inte går att göra ett objektiv utan "glöm-knappen". Antar det är en teknik-svårighet att kunna få bra skärpa rakt igenom på tele-objektiven..för jag antar alla telen har denna funktion.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Så sant.. har bara mig själv att skylla. Min undran är helt enkelt varför det inte går att göra ett objektiv utan "glöm-knappen". Antar det är en teknik-svårighet att kunna få bra skärpa rakt igenom på tele-objektiven..för jag antar alla telen har denna funktion.
Mvh Thomas

Den knappen har ju bara med Auto focus att gora, vilken rack vidd du vill att den ska soka fokus i.. Inget med skarpan.
 
fredriklindstrom skrev:
Den knappen har ju bara med Auto focus att gora, vilken rack vidd du vill att den ska soka fokus i.. Inget med skarpan.
Ursäkta mitt torra svar. Vad jag menar är naturligtvis att det är svårt att fokusera när avstånden varierar hela tiden om det rör sig i områdena mellan 6-10meter. Har inget i direkt mening med oskärpa att göra även om bilden inte blir bra fokuserad eller ...skarp!
Mvh thomas
 
Men om du nu soker motiv under 20 m, sa ha den installd pa 3.6 m.. eller ha den alltid installd pa det..

Jaja, jag ser det inte som ett problem, men alla ar vi olika!
 
Thomas, du får väl tejpa fast knappen på 3,5m - oändligt, så slipper du fundera sen... För min del tycker jag att det är väldigt användbart att kunna begränsa till 8,5m - oändligt, det blir mindre än halva "fokuseringsintervallet" jämfört med 3,5m - oändligt. Det syns enkelt om man tittar i "fokuseringsfönstret" på objektivet, det är en ganska stor skillnad.
 
Nej nu börjar jag blir vimsig..i dubbel bemärkelse!! Har inte objektivet kvar men inte går det väl att ställa in det på 3,5m -oändligt.
Har för mig det var 8m-oändligt och 3,5-8m("glömknappen").??
Mvh Thomas
 
Omar skrev:
3,5m -oändligt.
Korrekt

Du har väl inte sålt det, herre gud det kan man väl inte göra :) :) :)

Mvh

Omar
Jo, och..min bestraffning kommer i de senaste inläggen ang. "glöm-knappen". Men det blir ett nytt i slutet av månaden om ni det inte kommer ett med IS.
Fråga. Hur många av er har bra bilder(bra fokus och skärpa) med "glömknappen" inställd på 3,5-oändligt när ert objekt varit på 3,8m???
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.