Annons

Canon 400/5,6-tråden

solvargen skrev:
Hhum. För att ta det en gång till utan några missförstånd!!
Vad jag tycker är att Canons 400mm 4,0 Do är alledess för dyrt och har inte fått den bästa kritik. Gällande 400mm 5,6 tycker jag ljusstyrkan är lite för svag och samtidigt finns det inget is. Skulle det nu komma ut en 400mm 5,6 med is tror jag att det kommer att konkurrera ut 400,4,0 DO. Därför kunde tex ett "nytt" 400mm med en ljusstyrka på 4.5 eller 5 med is vara ett alternativ.
Såg du var före Paul.
Mvh Thomas

Hej

Hänger inte med riktigt :) :) :)

Skulle inte ett 400mm 4.5 eller 5 med IS vara ännu närmre ett 400mm f/4 DO än ett 400mm 5.6 IS och konkurrera mer?

Mvh

Omar
 
Tanken är väl mera att de slutar tillverka de två objektiven..400mm 5,6 och 400mm 4,0 Do och börjar tillverka ett objektiv som står emellan dessa.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Tanken är väl mera att de slutar tillverka de två objektiven..400mm 5,6 och 400mm 4,0 Do och börjar tillverka ett objektiv som står emellan dessa.
Mvh Thomas
Nu tror jag alla frågetecken blivit uträtade. Fast det enklaste hade nog varit om du skrivit det sista inlägget först.
 
solvargen skrev:
Tanken är väl mera att de slutar tillverka de två objektiven..400mm 5,6 och 400mm 4,0 Do och börjar tillverka ett objektiv som står emellan dessa.
Mvh Thomas

Hej

Kan också vara en ide´

Om man nu skulle kunna tänka sig ett 400mm 4.5 IS, så skulle man kunna tänka sig att det väger ca 1.9kg, kosta 20-30 lakan.

Även här skulle skulle inte 1.4xtc funka med AF på amatörhusen och på proffshusen skulle inte 2xtc funka med AF som med 400mm f/4 DO på proffshusen.

Skillnaden mellan bländare 4.5 och bländare 5.6 objektiv skulle bli nästan dubbla vikten, nog inte inbyggt motljusskydd??, nästan dubbla kostnaden, inga fördelar med AF och tc (att det funkar), snabbare AF med och utan tc (mer ljus kommer in), suddigare bakgrund, samma slutartid: vid 250ISO (4.5) som vid 400ISO (5.6).

En av fördelarna med just ett 400mm 5.6, är priset, många kan få ett bra fågelobjektiv till rimliga pengar.

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
Hej

Kan också vara en ide´

Om man nu skulle kunna tänka sig ett 400mm 4.5 IS, så skulle man kunna tänka sig att det väger ca 1.9kg, kosta 20-30 lakan.

Även här skulle skulle inte 1.4xtc funka med AF på amatörhusen och på proffshusen skulle inte 2xtc funka med AF som med 400mm f/4 DO på proffshusen.

Skillnaden mellan bländare 4.5 och bländare 5.6 objektiv skulle bli nästan dubbla vikten, nog inte inbyggt motljusskydd??, nästan dubbla kostnaden, inga fördelar med AF och tc (att det funkar), snabbare AF med och utan tc (mer ljus kommer in), suddigare bakgrund, samma slutartid: vid 250ISO (4.5) som vid 400ISO (5.6).

En av fördelarna med just ett 400mm 5.6, är priset, många kan få ett bra fågelobjektiv till rimliga pengar.

Mvh

Omar
Hhum..tur att det finns folk med lite vett innanför pannbenet som kan tala om för oss(mig) drömmare vad som är realitet. Återstår bara att spekulera i när ett 400mm 5,6 med is finns på marknaden!!
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Hhum..tur att det finns folk med lite vett innanför pannbenet som kan tala om för oss(mig) drömmare vad som är realitet. Återstår bara att spekulera i när ett 400mm 5,6 med is finns på marknaden!!
Mvh Thomas

Hej

Absolut inget fel med 400mm 4.5, teoretiskt snabbare af, "snyggare bakgrund" snabbare slutartider vid samma ISO.

Aldrig fel att ha ljusstarka gluggar, speciellt då man fotade med dia, typ 100 ISO film. Nu med digitalt är det ju såklart fortfarande en fördel, men bruset går ner vid höga ISO på en del av de senaste modellerna som tex mark3 och då är tex bländare 5.6 eller bländare 8 ett mindre problem, det går att fota med i verkligheten.

Så för min del så fotade jag normalt med 250 ISO med mitt 500mm + 1.4xtc, vid bländare 5.6 och nu med 400mm 5.6 + 1.4xtc vid bländare f/8 så använder jag tex 500 ISO för att kompensera och för att få samma slutartid som jag hade med 500mm kombinationen. 500 ISO på mark3 är ju inga problem, knappt något brus alls.

Mvh

Omar

Mvh

Omar
 
Hhum, vet ej hur många som skulle vilja betala 18-25000:- för ett dubbelt tungt 400mm 4,5L Is. Själv skulle jag gärna det, speciellt med tanke på bättre frihands-havande(lite tyngre samt IS), snabbare AF, kortare tider, bättre bakgrund och skulle sedan närgränsen förkortas till 2,5m vore det "kanon". Tyvärr en dröm, spekulation. Tror snarast på ett nytt 400mm 5,6 med IS . Canon har överaskat förr så helt uteslutet är det inte..(om några år kanske!!)
Mvh Thomas.
 
Hej

Mitt intryck är att Canons gamla gluggar ligger relativt lågt i pris, utvecklingskostnaderna är väl betalda för länge sedan.

70-200mm f/4 kostar ca 7000kr (även innan IS kom), 70-200mm f/4 IS som är nytt kostar ca 11500kr (lite drygt 60% ökning). Så ett 400mm 5.6 IS som är nytt kanske kommer ligga på ca 20000kr.

11500kr/7000kr x priset för 400mm 5.6 (kom 1993) 12390kr blir ca 20000kr. Tror dock inte att det blir så högt, men det gamla 300mm f/4 IS (kom 1997) kostar ju nästan 15000kr och låg innan på runt 18-19000kr.

70-200mm 2.8 IS kostar nu ca 18000kr, kostade innan när det kom ut ca 25000kr.

Delvis beror nog prissänkningen för några år sedan på att Canon sänkte priserna på sina objektiv med ca 25% i Europa för att det inte skulle vara så stor skillnad mot övriga världen (USA).

Så om det skulle släppas ett 400mm 5.6 IS för nära 20000kr så hoppas jag att det utan IS finns kvar, precis som tex 70-200mm f/4 och 70-200mm 2.8 utan IS finns kvar.

Så ett nytt 400mm 4.5 IS skulle nog kosta runt 30000kr om inte mer, dock rena spekulationer från min sida.

Mvh

Omar
 
Det finns en hel del objektiv att välja på med brännvidd upp till 300-400mm.

Sen är det nästan stopp.
Över 400mm så finns det inte mycket att välja på längre.

För den stora konsumentgruppen är nog längre brännvidder än 400mm intressantare än nya varianter på 400mm.

Sigma slutade tillverka sitt utmärkta 5,6/400mm HSM. Sigmas och Tamrons långzoomar 50-500mm resp.200-500mm är populära.

Canon har "bara" rena proffsgrejorna fr.om. 500mm. Feta, vita rör med IS som kostar skjortan.

Många vill nog se en budgetlångzoom upp till 500mm eller varför inte en fast 5,6/500mm med eller utan IS.
Storebror till 100-400mm, 200-500mm IS?
 
Jag tycker att 5,6/400mm är ett händigt och prisvärt objektiv med bra bildkvalitet.
Med lilla sensorn på 350/400/20/30D kommer man långt.

Dopping 400mm, 20D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1056562&target=_blank

(Ett alternativ som är mer mångsidigt är gamla EF 4/300mm L och extender 1,4x. Då har man ju även ett högklassigt 300mm.)

Att böka med extendrar på 5,6/400mm är inte så kul och man förlorar ljusstyrka.
 
JanOlofHärnström skrev:
Jag tycker att 5,6/400mm är ett händigt och prisvärt objektiv med bra bildkvalitet.
Med lilla sensorn på 350/400/20/30D kommer man långt.

Dopping 400mm, 20D:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1056562&target=_blank

(Ett alternativ som är mer mångsidigt är gamla EF 4/300mm L och extender 1,4x. Då har man ju även ett högklassigt 300mm.)

Att böka med extendrar på 5,6/400mm är inte så kul och man förlorar ljusstyrka.

Hej

Fin bild på storskrake hona.

Visst är 400mm 5.6 prisvärt

Mvh

Omar
 
JanOlofHärnström skrev:
Det finns en hel del objektiv att välja på med brännvidd upp till 300-400mm.

Sen är det nästan stopp.
Över 400mm så finns det inte mycket att välja på längre.

För den stora konsumentgruppen är nog längre brännvidder än 400mm intressantare än nya varianter på 400mm.

Sigma slutade tillverka sitt utmärkta 5,6/400mm HSM. Sigmas och Tamrons långzoomar 50-500mm resp.200-500mm är populära.

Canon har "bara" rena proffsgrejorna fr.om. 500mm. Feta, vita rör med IS som kostar skjortan.

Många vill nog se en budgetlångzoom upp till 500mm eller varför inte en fast 5,6/500mm med eller utan IS.
Storebror till 100-400mm, 200-500mm IS?
Sigmas 500mm 4,5 utan IS är säkerligen ett bra objektiv även om det går på c:a 38000:-. Med tanke på att ett sådant objektiv sannorlikt kommer att fästas på stativ spelar IS mindre roll. Gällande skärpa,kvalitet och vet jag inte riktigt hur objektivet står sig gentemot Canons 500mm 4,0L IS men för c:a 25000:- mindre kan man väl ändå räkna det som ett budget-alternativ!!!.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Sigmas 500mm 4,5 utan IS är säkerligen ett bra objektiv även om det går på c:a 38000:-. Med tanke på att ett sådant objektiv sannorlikt kommer att fästas på stativ spelar IS mindre roll. Gällande skärpa,kvalitet och vet jag inte riktigt hur objektivet står sig gentemot Canons 500mm 4,0L IS men för c:a 25000:- mindre kan man väl ändå räkna det som ett budget-alternativ!!!.
Mvh Thomas

Japp, det lär vara ett utmärkt objektiv och kostar betydligt mindre än Canons 500mm.
En recension för de som är intresserade trots att det är en Canontråd:
http://www.photodo.com/topic_28.html
Jag tillhör dem som kan svära i kyrkan.

Mvh J O
 
Hej igen!

Lite funderingar angående priset på utrustning och vad man får för pengarna.

Själv tror jag (nybörjarens funderingar) att EOS 30D + 400 5,6 är världens prisvärdaste kombination när du skall fota fågel med bra resultat för tillfället?

Kombinationen kostar ny ca 2.200e

Lägg ut det femdubbla i hus och optik, hur mycket bättre blir det egentligen för dom pengarna?

Mvh Matias
 
Snellu skrev:
Hej igen!

Lite funderingar angående priset på utrustning och vad man får för pengarna.

Själv tror jag (nybörjarens funderingar) att EOS 30D + 400 5,6 är världens prisvärdaste kombination när du skall fota fågel med bra resultat för tillfället?

Kombinationen kostar ny ca 2.200e

Lägg ut det femdubbla i hus och optik, hur mycket bättre blir det egentligen för dom pengarna?

Mvh Matias

Svårt att gå emot detta påstående.

20/30D med 5,6/400mm duger ganska väl även för "action".
Windsurfing, rörelsen är ganska snabb men med konstant fart mot kameran. Kraftigt beskuren bild:
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/e9/e9bca798ac50120e8091a04ce063eb53.jpg
 
Utan IS och med f/4,5 i stället för f/4 så tycker jag att Sigmat är långt mindre attraktivt än Canons 500 f/4 IS. Jag hade inte med handen på hjärtat betalat de kronorna det kostar nytt, inte med skattade pengar iaf:LOL:

Idag har jag varit ute på båt i 12h och fotat mycket med 700mm på frihand. Hade blivit många korniga bilder om jag inte hade haft IS..

En kille ombord hade ett 300 f/4 IS och det fungerade nog finfint,, men fråga inte mig varför han hade objektivet inställt på IS-off :?

Problemet med ett objektiv som 500mm är ju att folk kikar så. Frågar en massa frågor och om inte de antigen kan få fota med sina EOS på mina objektiv eller att jag skickar bilder till deras emailadresser,, närbilder på den Storkobben som blev så liten på deras kamera, suck.

500 f/4 IS är fruktansvärt lätt att handhålla med fint resultat tycker jag. Jag har väl stått i flera timmar, utan att ens blir trött.. eller less..

Observera att stativfästet på Sigmat liksom sitter andra vägen än på Canons. Om man vill vila stativfästet i handflatan när man fotar så är det typ omöjligt på/med Sigmat. Att handhålla med objektivtuben liggande i handflatan ger mig mycket sämre kontroll över manuell fokus och stabilitet så det är en viktig detalj!!

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.