Annons

Canon 300D eller Sony DSC-F828??????

Produkter
(logga in för att koppla)

Tarren

Aktiv medlem
Ja, vilken skulle man välja; Canon 300D eller Sony DSC-F828?
För tillfället står jag inför valet och kvalet att försöka välja mellan marknadens alla sorters digitalkameror. Tillslut har jag kommit fram till att dessa ovan är de två d.kameror som valet står mellan. Jag har dock oerhört svårt att göra detta val.
Båda kamerorna verkar mycket bra men skiljer sig även en hel del. Överlag "säger min känsla" att Sonys kamera har bättre prestanda. Den har en kraftig zoom, ett nytt spännande 4:a -färgs filter (vet dock ej hur detta kommer att te sig), 8 milj. pixlar + ett ytterligare antal andra funktioner.
Canons däremot verkar bra på alla sätt och det stora "plusset" är ju just det att det är en spegelreflex-kamera med byte av objektiv osv.

Hmmm...vilken skall man välja? Vilken skulle ni välja, och varför? Skriv gärna lite kommentarer. Kanske att jag får fram lite information som jag tidigare inte visste eller som jag inte tidigare tänkt på. Utgå dock från att dessa ovanstående kameror kostar exakt lika mycket!!! (Har nämligen hittat dem för samma pris) Tack och hej..
//Mr Mart
 
Det beror ju helt och hållet på vilken typ av fotograf du är. Med Sonyn får du ett komplett kamera med objektiv. Medans du med en 300D får köpa till optiken. Glöm det där med att Sonyn har bättre kvalité. Pixlar är inte allt. 300D har klart större sensor och ger med största sannolikhet bättre kvalité på sina pixlar än vad Sonyn gör. Dock har Sonyn en vad man får förmoda fin optik.

Problemet är väl mer på den nivån.. hur mycket vill du släpa med dig?

Med 300D kan du lätt ha 3-4 objektiv till. Men visst.. du kan ju skaffa ett 28-200..
 
Titade lite på din profil och såg att du har en EOS 5.. Då är det en 300D.. (eller egentligen 10D) du bör satsa på..
 
Vill minnas att det ingår ett 18-55 mm objektiv i paketet med 300D, så kameran är bestyckad med optik, som är utbytbar.
 
(tackar för svaret)
Ja, kan tyvärr inte säga att jag är någon typ av proffs-fotograf. Helt enkelt älskar jag att fotografera och vill med min nya kamera ha möjligheten att utvecklas, dvs jag vill ha ett flertal funktioner samt ett kraftigt objektiv. Har sen tidigare en Canon eos 5 systemkamera. Jag lägger stor vikt vid att ha ett bra objektiv. I detta fall handlar nog problemet i grund och botten om objektivet eftersom att båda kamerorna i övrigt verkar bra! Frågan är om Sonys objektiv kommer att räcka? Skulle det göra det så skulle jag nog köpa Sony. Jag är dock rädd för att (vid ett köp av denna) framöver ångra mig då jag kanske inser att jag skulle behöva andra objektiv. Däremot har jag av erfarenhet märkt att jag som fattig student haft ont om pengar och därför inte köpt ett enda objektiv till min tidigare kamera. Med en digitalkamera skulle jag dock bege mig ut för att fota lite oftare.

ja´, som du ser så håller jag på att dalta fram och tillbaka =). Det är inte meningen att någon annan skall välja kamera åt mig. Meningen är att få fram information som jag tidigare inte varit i kontakt med. Få andra infallsvinklar på problemet. Tack ännu en gång för ditt svar!
 
Har också kikat lite på Sony DSC-F828 men eftersom den inte är släppt än är det svårt att bedöma kvalitén.

Har du tålamod att vänta på kamera så sägs det att den ska släppas i november(?). Ska bli mycket spännande att läsa recensionerna. :)
 
Yes, skulle köpa en 10D om pengarna fanns. Håller även med om att min tidigare kamera bidrar till vissa fördelar för ett canon-köp, dvs vana och utbytbart objektiv. Undrar lite över detta. Skulle mitt standardobjektiv från min eos 5:a fungera exakt lika bra på en digitalkamera?
 
Har precis fått en 300D levererad och hunnit testa den lite enkelt. Är man en van systemkamerafotograf blir man besviken på sökaren. Den är liten och det känns som att titta genom en kompaktkamera! 10D har en betydligt bättre sökare. Sonyn har en "digital sökare" och förmodligen lika liten som 300D. Så om man tror sig få en bättre sökare genom att välja 300D blir man nog besviken. Däremot var 18-55:an som finns i paket en postitiv överrraskning. Hyfsat tyst och skarpa bilder för en billig peng, kan rekommenderas.
 
Har också kikat lite på Sony DSC-F828 men eftersom den inte är släppt än är det svårt att bedöma kvalitén.

Har du tålamod att vänta på kamera så sägs det att den ska släppas i november(?). Ska bli mycket spännande att läsa recensionerna. :)


Jag håller med dig Maria, det skall bli spännande! Har inte så mycket tålamod men vad gör det när man har ont om pengar =)
Sparar mig fram till en av dessa ovanstående kameror så köpet kommer nog inte bli förrens nov-dec. tack och hej.
 
...vill bara tacka alla för era kommentarer. Hinner tyvärr inte svara på alla. Jag hinner dock ta till mig alla era kommentarer. De ger mig mer "kött på benen". Tack!
 
Absolut ingenting säger att 828 ens kommer i närheten av 300D vad gäller bildkvalitet. Av Sonys egna bilder att döma är det faktor 20 unefär. Inte konstigt eftersom sensorn är 20ggr större på 300D.
Recension av 828 kommer snart på www.dpreview.com
Om inte annat kan ni kolla testen av 300D där. Läs gärna avsnitten om bildkvalitet...
 
Martin: Japp ditt/dina gamla objketiv kommer att forsätta vara bra även på 300D, men med en skenbar förlängning av 1.6x. Dvs ett 50mm normalobjektiv ger samma utsnitt som ett 80mm gör på din EOS 5. Jobbigt för vidvinkel..bättre för tele.
 
Jeppe skrev:
Om man vill ja.. det går naturligtvis att köpa utan optik oxå...

Visst kan man göra det - själv beställde jag utan glugg men pga sen leverans bytte jag till inkl. glugg.

Det ångrar jag inte.
En tusenlapp extra för ett objektiv som är fint för sin prisklass!
 
Linmajon skrev:
Absolut ingenting säger att 828 ens kommer i närheten av 300D vad gäller bildkvalitet. Av Sonys egna bilder att döma är det faktor 20 unefär. Inte konstigt eftersom sensorn är 20ggr större på 300D.
Recension av 828 kommer snart på www.dpreview.com
Om inte annat kan ni kolla testen av 300D där. Läs gärna avsnitten om bildkvalitet...

Desstutom lär ju en den lilla sensor medföra att skärpedjupet blir enormt. Fördel ibland men mest nackdel väl?
 
Javisst..det långa skärpedjupet är ett problem på kameror med små sensorer..har man stor sensor så kan man ju få antingen kort eller långt skärpedjup, beroende på bländarval.
 
Håller på att undersöka det här med sensortyp och sensorstorlek. Har inte riktigt koll på dessa. Vet bara (eller snarare tror att jag vet) att större sensor tillsammans med "många" pixlar leder till bättre kvalitet och förmodligen till ett högre pris. Har dessutom förstått det så att liten sensor till "många" pixlar leder till grynighet/kornighet (???). Skriv gärna lite om detta om ni orkar? Själv skall jag försöka leta efter mer information på detta område! Särskilt vad gäller den tekniska biten och vad det innebär i praktiken.
 
Tarren skrev:
Vet bara (eller snarare tror att jag vet) att större sensor tillsammans med "många" pixlar leder till bättre kvalitet och förmodligen till ett högre pris. Har dessutom förstått det så att liten sensor till "många" pixlar leder till grynighet/kornighet (???).

Stämmer bra det (kornigheten brukar kallas brus när det är frågan om digitalkamera) men sen är det oxå väldans skillnad på olika kameror med samma sensor, signalbehandlingen och givetvis optiken har stor betydelse för slutresultatet.
 
Alfons2 skrev:
Desstutom lär ju en den lilla sensor medföra att skärpedjupet blir enormt. Fördel ibland men mest nackdel väl?
Nja, en smaksak. Somliga gillar stort skärpedjup. Inte jag. En nackdel som jag ser det är att det knappt spelar roll vilken bländare som används. Allt blir skarpt ändå..liksom. (lite överdrivet)
 
Om vill ha ett stort zoomomfång i ett kompakt format så tycker jag att du ska invänta Sonyn eller kika på Minolta A1. Det är dock ingen tvekan om att 300D med god optik ger ett bättre resultat samt är mer kameralik än dom båda andra.

Jag har testat 300D gentemot A1 & tycker faktiskt att 300D redan med budgetzoomen är vassare, det gäller då självfallet brusmässigt & reducerar man bruset från A1 i Neat Image så är läget möjligen ett annat.

Nu kan man dock med 300D använda mycket högre känsligheter vilket är en klar fördel, brusreducering löser inte alla problem nämligen.

Någon skrev att sökaren i 300D är dålig, jämfört med en EVF som sitter i Sony & Minolta så är den dock underbar (har svårt för att tro att Sonys EVF blir så mycket bättre). EVF:en är dock en vanesak, man får tänka på att den är en kompromiss & några fördelar finns faktiskt än om jag tycker att dom inte överväger.

Jag tycker att du får bedömma om du behöver den extra bildkvalite som 300D ger, Sonyn vill jag inte dra in eftersom den inte finns än, men A1 ger en bildkvalite som räcker långt & du får en komplett kompakt kamera.

300D med budgetzoomen kan också räcka långt, dock så får du ett mindre zoomomfång, en sämre ljusstyrka (kan i viss mån kompenseras med högre känslighet), samt en mycket större kamera. Bildkvaliten blir bättre, behöver du det?

Budgetzoomen har för övrigt en oerhört låg kvalitetskänsla, den ger dock ett förvånansvärt bra resultat i mina ögon & bör hålla ihop.

Fördelen är ju förstås att du kan komplettera med optik, du kommer väl inte alltid att vara en, som du skriver, "fattig student".

Problemet att frilägga bakgrund med liten sensor stör mig mycket, dock så har jag aldrig problem med att få stort skärpedjup. Du får bedömma vad du prioriterar i det fallet.

Invänta Sonyn & gå & känn på den & 300D, jag tror att du redan då känner vad du vill ha...

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.