ANNONS
Annons

Canon 750d eller Sony A6000

Produkter
(logga in för att koppla)
Nackdelen med M3 är att den inte har inbyggd sökare, och att inte ha sökare är inte att rekommendera. Till att börja med blir sökarbilden svårare att se i soljus och man kan inte ta stöd mot huvudet med kameran för att öka stabiliteten när man håller kameran och därmed minska risken för skakningsoskärpa. Man kan visserligen köpa till en lös EVF sökare som monteras i tillbehörsskon, men det ökar priset på kameran med mer än 2000 kr, och gör kameran ungefär lika klumpig som en DSLR. Dessutom gör den att tillbehörskon blir upptagen när den används.

Jag håller mångt och mycket med om det du skriver. Dock när jag själv använder externblixt så brukar jag alltid använda skärmen som sökare. För upplättningsblixt i solljus duger inbyggda blixten bra tycker jag och då kan sökaren sitta på. Bättre upplösning i denna externa EVF än mångas inbyggda EVF (t ex A6000 som nämns i tråden).

Gillar egentligen inte att göra reklam för olika ÅF, men för att ge ett exempel: EOS M3 18-55 inkl viewfinder och Adaptern för endast 6790 kr just nu hos CyberPhoto. Oerhört mycket för pengarna (sedan får man genom Canon även med produkter värde 2700 kr i deras sommarkampanj) tycker jag.
 
Jag håller mångt och mycket med om det du skriver. Dock när jag själv använder externblixt så brukar jag alltid använda skärmen som sökare. För upplättningsblixt i solljus duger inbyggda blixten bra tycker jag och då kan sökaren sitta på. Bättre upplösning i denna externa EVF än mångas inbyggda EVF (t ex A6000 som nämns i tråden).

Gillar egentligen inte att göra reklam för olika ÅF, men för att ge ett exempel: EOS M3 18-55 inkl viewfinder och Adaptern för endast 6790 kr just nu hos CyberPhoto. Oerhört mycket för pengarna (sedan får man genom Canon även med produkter värde 2700 kr i deras sommarkampanj) tycker jag.

En annan nackdel är att det finns väldigt få objektiv för Canon M systemet. Man kan visserligen använda en adapter för att ansluta vilket Canon EOS objektiv som helst, men det blir stort, klumpigt och framtungt. Ytterligare ett irritationsmoment är batteriluckan som öppnar sig väldigt nära stativgängan vilket gör det svårt att alltid ha en snabbplatta för stativfäste fastsatt i botten på kameran. Det här gör att t.ex. nattfotografi då man ofta behöver byta batteri blir onödigt pilligt, speciellt om man har plattor som man behöver ett mynt eller liknande för att skruva fast dem i kameran
 
Även om jag gillar EOS M, hade faktiskt första versionen och gillade den –*trots dess brister, så tror jag inte att jag skulle vilja rekommendera M3 i det här fallet, eftersom önskemålen är en snabb AF, och då gissar jag även snabb serietagning, och även om M3 är bättre så är det _långt_ ifrån Sony A6000, för att inte tala om 750/760

Jag håller annars med att det var en bra bundle till ett bra pris.
 
Absolut bra pris på M3, har kollat den hos en kompis men det föll på sökaren, visste inte om att det gick att köpa till, och visst jag har en del gamla objektiv till min 300d, så jag får väl se det som en bonus om jag väljer 750d, den ligger närmast just nu. In till stan imorgon o känna o klämma (igen!) bra AF känns viktigt, och det är ju inte så dumt att ha touch skärm heller.
 
Så då var det klart! Det blev en 750d med 18-135mm IS STM. Blir nog ett inköp av något objektiv till senare.
 
Det ska jag! Har saknat det något enormt, att bara ha mobilen har stört mig i ett år.....behöver förresten ett UV filter, typ för skydd av linsen, vad är bäst att köpa?

Det bästa är inget filter alls. Bra filter är dyra och även bra filter drar ned bildkvaliteten. Skaffa någon form av försäkring istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.