Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D eller Sony DSC-F828??????

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte att förglömma att en 300d ger dig betydligt större urval av tillbehör i framtiden?

Det är inte bara objektiv som du kan köpa till.

Alfons2 skrev:
Inte att förglömma att en 300d ger dig betydligt större urval av tillbehör i framtiden?

Det är inte bara objektiv som du kan köpa till.

Eller om man ser det från andra hållet, så finns möjlighet att byta kamerahus till optik och övriga tillbehör, när bya sensorer kommer i nya hus om sex månader.

Precis!

Räknar med att min 300d "betalar sig" på ca 3 år.
Därefter blir det nyinvestering ala 5d och 300d blir förpassad till 2:a hus.

Husets värde är ca 20% av övrig utrustning....

Helt klart är det som skrivs ovan rätt, det finns många fördelar med system. Nu skrev dock Martin:

Tarren skrev:
inte köpt ett enda objektiv till min tidigare kamera.

Han kan bara själv bedömma om han kommer att ändra på det, många bygger faktiskt inte ut sina system & dom kanske skulle klara sig bättre med Sonyn...

Det får dock Martin fundera på...

Larsa

Jag har smärtsamt erfarit detta tidigare.
Rekommenderat SLR till en kvinna som sedan inte fick ned kameran i handväskan.....

Rätt kamera till rätt person!

Men, OM han blir intresserad på allvar så ger DSLR betydligt bättre grund att stå på.

(Alltför?) många köper (D)SLR-kameror i onödan. Många skulle bli mer nöjda med en digital kompaktkamera. De är riktigt bra nuförtiden.
Jag har en Ixus400 som är en tjugondel så stor som min 10D, men bilderna blir nästan lika bra i många fall. Rätt kamera för rätt tillfälle...(om man har råd..kanske)

Skulle vara intessant att ta del av försäljningsstatistiken!

Tror nog att de allra flesta köper digitala kompakter idag.
Jag har aldrig sett någon DSLR i händerna på någon annan än pressfotografer på TV....

Kanske ändring på det nu när 300d börjar ta över Sverige...

Jag avser bland "vanligt" folk.
Här på fotosidan kryllar det av människor som har investerat i DSLR.

Men ute på stan (Göteborg) är det digitala kompakter som syns mest.

Alfons2 skrev:
Skulle vara intessant att ta del av försäljningsstatistiken!

Tror nog att de allra flesta köper digitala kompakter idag.
Jag har aldrig sett någon DSLR i händerna på någon annan än pressfotografer på TV....

På Mosebacka etablisemang är de mer regel än undantag att det finns digitala systemkameror av både Nikons och Canons fabrikat.

Tack alla för era kommentarer. Det verkar finnas en del som verkar vilja hjälpa mig i denna process!
Även om jag nu har fotat på tok för lite (....men mer ska det bli tack vare digitalkameran) så vill jag verkligen ha en kamera som jag kan utvecklas med. Jag anser att Canons kamera i denna bemärkelse passar mycket bättre även om vissa "tillsatser" kommer att finnas till sony-kameran (dock inte i närhet utav en spegelreflexkamera).
Innan denna diskussion lades upp "lutade" det mer åt att köpa Sony-kameran. Den verkar ha bra kvalitet och även en bra zoom. Nu dock, lutar det mer åt Canon. Skälen är framför allt därför att jag haft en tidigare Canon systemkamera (vana), den bättre bildkvaliteten (dess sensor m.m.) och dess möjligheter till att utvecklas. Poängen är att det blir lite dyrare med det extra objektiv som jag tänkt ha till canon-kameran jämfört med att köpa enbart sony-kameran.

Förhoppningsvis stämmer det att jag inte alltid kommer vara en "fattig" student. Det kan dock vara lite jobbigt att vänta ett tag för att kunna skaffa sig ett bättre objektiv men tänkter jag efter så är det nog värt det! Med detta vill jag dock inte säga att jag har bestämt mig så fortsätt gärna att lägga in fler kommentarer. TACK!

Liten kul bil

Bara för att ge lite perpekitv på saker o ting, tog denna bild för någon månad sedan
Det mest roliga är att den lilla kamera har mer Pixlar

Bilagor

• jätteliten.jpg
    jätteliten.jpg
    36.7 KB · Visningar: 248
Martin> Jag kan ta med min 300d om du jobbar imorrn, så du får klämma lite? (Såklart du ska ha DSLR, man!)

Och förresten, om pengar är ett problem så brukar det allra bästa man kan göra vara att teckna ett förmånligt kreditavtal genom t.ex. Resurs eller GE Capital Bank. Tänkt nåt i de banorna? =D

Thomas F> Nu för tiden är det väl i allmänhet folk som är fotointresserade som har slr/dslr istället för kompakter? Inte så konstigt att kompaktkameror är vanligare på Göteborgs gator, eftersom de flesta inte är särskilt fotointresserade men gärna vill ta en bild på frun när hon käkar glass på Avenyn. =)

Funderat lite på dessa GE-lån =).
Sen lutar det ju åt en DSLR. Jag är ju trots allt Stockholmare. Jobbar tyvärr inte imorn men tar gärna en titt någon dag. Skulle vara super! Vi får styra upp ngt nästa gång vi jobbar tillsammans, alt. så försöker jag kontakta dig via fotosidan nästa gång jag skall arbeta. Till dess: jobba lugnt Adrian!

//Mr Mart

Haha, humorn är på topp idag, Martin? =D

Jag jobbar dessvärre bara varannan helg och då fredag och lördag. Men jag kan ta med den till skolan nån dag när vi båda har ärenden dit?

Trevlig helg!

Visst är det en stor fördel att kunna "utvecklas" genom att köpa mera dyra prylar till DSLR. Men med all respekt till DSLR glömmer ni en sak när ni ger era råd. När Martin har pengar till sitt första "riktigt" objektiv är hans kamera (300d) hopplöst omodern! D-kamerorna utvecklas med ruskig fart just nu. Man ska inte betrakta dem som någon investering utan snarare som förbrukningsmateriel. Jämför med datorer! Vad är en 3-5 års gammal dator bra för?

Håller med Timour,
Men med det sättet att resonera så slutar man
snart konsumera överhuvudtaget...och hur skulle
det gå :)

En kamera motsvarande 300D kostade runt 70000 för
ett par år sen, och det är säkert halva priset och dubbel prestanda om två år...men det är nog
bara att bita ihop och inse läget!

DSLR...är trotsa allt Stockholmare...

Hahaha, helt rätt Tarren!

/R

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar