Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D eller Sony DSC-F828??????

Produkter
(logga in för att koppla)
timofej skrev:
När Martin har pengar till sitt första "riktigt" objektiv är hans kamera (300d) hopplöst omodern!

Jag vet förstås inte vad du menar med "hopplöst omodern" men 6 mp kommer att räcka långt (t.ex. får man riktigt hög kvalitet också i tryck) även om några år?

Mvh. Adrian
 
Adrian82 skrev:
Jag vet förstås inte vad du menar med "hopplöst omodern" men 6 mp kommer att räcka långt (t.ex. får man riktigt hög kvalitet också i tryck) även om några år?

Jag menar att det kommer att finnas kameror som tar bättre bilder. Som bekant är antalet pixlar inte allt. Om 3-5 år kommer säkert att finnas kameror som framför allt har samma sensorstorlek som vanlig 35 mm film, de kommer att vara mycket snabbare, ha flera finesser och kosta mindre. Och ja, ha flera pixlar.

Däremot vill jag inte säga att man inte ska köpa DSLR nu. Det dröjer ett tag tills utveklingen saktar ner. Vad jag ville säga är att argumentet om att kunna uppgradera kamera med tillbehör om ett antal år inte är särskilt starkt för att då ska man uppgradera själva kameran och inte tillbehör.
 
Tarren skrev:
Håller på att undersöka det här med sensortyp och sensorstorlek. Har inte riktigt koll på dessa. Vet bara (eller snarare tror att jag vet) att större sensor tillsammans med "många" pixlar leder till bättre kvalitet och förmodligen till ett högre pris. Har dessutom förstått det så att liten sensor till "många" pixlar leder till grynighet/kornighet (???). Skriv gärna lite om detta om ni orkar? Själv skall jag försöka leta efter mer information på detta område! Särskilt vad gäller den tekniska biten och vad det innebär i praktiken.

Jag är själv villrådig, vet inte om jag skall välja 300d eller 10d.
Har du hyfsade canon objektiv sen tidigare, då hade jag byggt vidare här.
 
//Yes. Har i alla fall ett tidigare objektiv som är bra och troligen lutar det åt att bygga vidare på detta. Inte bara på grund av tidigare objektiv utan även pga att jag känner mig "hemma" med Canon.

//Visst är det så med datorer och teknik i övrigt; att det går snabbt framåt. Självklart har jag försökt ta med detta i mina beräkningar. Får väl försöka göra en snabb deal så att jag har råd med både objektiv och kamera =). Ärligt talat så kommer jag nog att vara ganska nöjd några år framöver om jag nu skulle ta och köpa denna 300D. Då är jag inte längre fattig student och dessutom har det ju passerat någon julafton och födelsedag så visst finns det chans för att skaffa objektiv under resans gång. Har jag tur så kommer även dessa objektiv kunna användas på en förhoppningsvis framtida kamera.
//Stort tack för alla svar. Känns som att hela fotosidan är insatt i mitt problem =). tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.