Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av objektiv i naturen

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Ibland när jag är ute och fotar så händer det att en ny glugg åker på. Ett problem som då har uppstått är att det kan komma in smuts i kamerahuset ex damm,pollen eller liknande.

Har funderat på hur man på ett enkelt sätt kan komma åt problemet ex att byta inuti en plastpåse.

Skulle vara intressant att höra hur andra gör i liknande situationer......

Mvh Göran

Vinden i ryggen. Vänd huset nedåt. Undviker att byta om de yttre förhållanden är bedrövliga i övrigt tycker jag inte att det är något problem.

Finns bara ett stensäkert sätt att undvika att skita ner kameran - byt aldrig objektiv. Ännu säkrare är att inte chansa att ta ut kameran i naturen.

Det är precis som livet - det slutar alltid med katastrof om man ska leva det. Bara de som inte vågar leva livet - undviker katastrofen, åtminstone för en tid.

Personligen så gör jag som så att jag lossar objektivet, lägger det i kameraväskan, och sätter sedan på ett annat objektiv på kameran. ;)

Byta objektiv i plastpåsar låter lite väl hysteriskt för mig.

Ibland när jag är ute och fotar så händer det att en ny glugg åker på. Ett problem som då har uppstått är att det kan komma in smuts i kamerahuset ex damm,pollen eller liknande.

Har funderat på hur man på ett enkelt sätt kan komma åt problemet ex att byta inuti en plastpåse.

Skulle vara intressant att höra hur andra gör i liknande situationer......

Mvh Göran

Jag ser till så jag gör det på ett ställe där det inte yr allt för mycket sand och grus. Damm kommer ändå förr eller senare in i kameran och något senare hamnar det mellan slutaren och sensorn.

Ja, är man på för skitiga ställen så ta med två hus istället - i naturen brukar det inte vara så sktigt så bara att byta på med normal försiktighet - man får ändå göra rent sensorn 4 gånger per år så spelar inte så stor roll tycker jag iaf. Och inse en annan sak - huset kommer ändå förr eller senare dö, så lika bra att använda det fullt ut medans det fungerar likssom... Byta i plastpåse låter tämligen... desperat...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar