Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Förlåt.. Jag ser nu att jag försökt hålla mig på en saklig nivå, och skall genast sänka mig till sandlådenivå:

Meneeeöööööööööh: OS X (och alla tidigare Appleplattformar) är ju ett fsck0ring jävla skämt om man vill centraladministrera en större miljö... Det finns ju inte ens någon asynkron atomiserad synkronisering av metaobjekt, det sux0r ju!

Förlåt. Jag kunde inte låta bli, ty det här är ätt av de religionskrig som jag verkligen tycker är sååååå trist.
VIdare anser jag det intressant att de flesta Windowsanvändare har relativt lätt att hålla med om att OS X har en del revolutionerande saker, framförallt i de kognitiva delarna.

Däremot så verkar den genomsnittliga Apple-användaren att vägra inse att på vissa fronter ligger OS X MER än tjugo år efter Microsoft (Kom igen, NT 3.51 hade bättre stöd för centraladministration än vad OS X 10.x har) . Visst, många av de delarna är saker som en normal användare aldrig kommer att ha något intresse av, men i "verkliga världen" på de större IT-avdelningarna så är dessa funktioner något som man baserar sin dagliga verksamhet på.
 
Senast ändrad:
ja du joakim ebermark du har aldrig sett skärmen på en 27 tums imac tydligen har II72.93hz 8gig iminnet å2 tb burken så för likvärdiga grejor i pc så är det prisvärt det är skärmen jag älskar hehe.steve jobs får skratta hur länge han vill för jag skrattar åt dig.vad har du själv som är så prisvärt vi som har råd med äpplet vi handlar vi drömmer inte som du hehe.nu blir det en macbook pro åxå.så min imac å iphone 4 a å ipod slipper vara ensammna.så gå nu å köp dig en pc på siba med windows 2000 på å gråt resten av ditt lilla liv .du kan inte jobba med bilder dn saken har jag förståt för länge sen hehe.steve jobs for president fine for mee.jag har råd
Egentligen är det inte ens värt att svara på ditt trams och skitsnack men jag gör det ändå eftersom jag är väluppfostrad, till skillnad från vissa andra.

Det är faktiskt inte ett dugg prisvärt, hårdvarumässigt sett. Om just den skärmen är så viktig, ja så kan vi ju säga att man köper en 27" apple cinema display för 9000:-, för dom 19000:- som är kvar kan man bygga en sjuhelvetes dator. För ett och ett halvt år sen byggde jag min nuvarande burk, gick på ungefär 15000:- (utan skärm) och den krossar alla iMacs vad gäller prestanda.
Idag får man ännu bättre grejer för samma pris, ännu mer så för 19000:-
Det som är iMacens fördel är att det är en all-in-one-dator, men för mig som byggt datorer i 15 år är det viktigare att kunna välja bra komponenter och få så snabb dator som möjligt för pengarna än att datorn tar liten plats och kör OS X. I övrigt är ju iMac:en en trevlig liten dator, om bara alla dess användare vore lika trevliga...
 
Meneeeöööööööööh: OS X (och alla tidigare Appleplattformar) är ju ett fsck0ring jävla skämt om man vill centraladministrera en större miljö... Det finns ju inte ens någon asynkron atomiserad synkronisering av metaobjekt, det sux0r ju!

....


Däremot så verkar den genomsnittliga Apple-användaren att vägra inse att på vissa fronter ligger OS X MER än tjugo år efter Microsoft (Kom igen, NT 3.51 hade bättre stöd för centraladministration än vad OS X 10.x har) . Visst, många av de delarna är saker som en normal användare aldrig kommer att ha något intresse av, men i "verkliga världen" på de större IT-avdelningarna så är dessa funktioner något som man baserar sin dagliga verksamhet på.

känns jätteaktuellt för trådstartaren.
 
Macen är mer intuitiv, stabilare, smidigare.
fel fel fel

Bra motargument där ;)

Lite on topic.
Jag gillar windows, men även os x.
Tvärtom mot vad pöbeln säger kan man köra windows utan virusprogram, OM man har koll på vad man gör. Eftersom datorn har fler brukare än mig så valde jag att köra antivirus ändå, de gör ja inte på OSX.

Om macen är mer prisvärd än pcn går att diskutera i oändlighet. Först måste vi bestämma definitionen för prisvärd, är det prestanda per krona? Räknas utseende, skärm, ljudnivå, operativsystem, och hur skall dessa kriterier viktas? Som ni förstår går de å bena i det här rätt länge. För min del vägde det över åt mac denna gång och en iMac 27" i5 inhandlades. Hade kommit undan med ett antal tusanlappar mindre om jag valt en PC istället, men då hade jag återigen börjat skruva, byta, installera och krångla, något jag ville komma ifrån. Och nej, man behöver inte skruva i en PC, men för att jag kan vet jag att jag kommer.

Självklart finns det inget absolut svar, mac eller pc, för varenda människa, som ni vill få det att låta, utan man får utgå ifrån varje människas olika behov.
 
Det finns väl både för- och nackdelar med båda "systemen" såklart, gillar man att pilla och dona och tweeka så kanske en pc med windows är lämpligare.

Själv gick jag över till Mac för två år sedan och är jätte nöjd. Jag upplever att det är mindre krångel och att behöva starta om datorn osv.

Jag jämförde bärbara mot varandra, MacbookPro mot PC med motsvarande prestanda och det skiljde lite i pris till fördel för PC, men inte så mycket som vissa vill påskina och jag betalar gärna lite för design och känslan av byggkvalitet.
 
Om man tänker byta från windowsmiljö till mac-OS-miljö så kan det ju vara på sin plats att se vad det kostar att byta programvarorna också. Att enbart se på hårdvaran ger ju bara en del av helheten. Men som så ofta blundas det för detta, i synnerhet från mac-kramarnas sida.
 
Av naturliga skäl tror jag inte så många ser det som nån större kostnad ;)
Men visst, helt klart bör man ju tänka på det oavsett vad man byter till,
Windows-kramare som Mac-kramare, för det finns säkert de som byter
från M till W.
 
ja du joakim eberspräscher

ja du har ju fortfarande inte berättat vilka fantastiska nasa prylar du har i din dator trots att jag frågade ? plus det att jag gillar inte å ligga å skruva i datorer har gjort så i 15 år. utan helt enkelt hittat en bra produkt i min imac 27.men om du tycker det är dåligt å svara på mina inlägg å klaga på mina produkter så upp till bevis vad har du själv som är så revolutionerande i din pc så mac köparna står med hakan vid knäna ? jag är ute å plåtar bilder å har inte tid å ligga som du å meka med skit .jobbar enbart med min mac med bilder .är du spelnörd lr vad ? du hoppar vilt mellan svar å kommentarer här på forumet. så var nu snäll å berätta din ultimata pc patent som är så billigt å som gör oss mac ägare så avundsjuka så ? svar tack.
 
Vilken jävla sandlåda detta är.

Trodde inte vuxna människor kunde bli osams för valet av en dator.

Mac eller Win, köp den ni gillar oavsett prestanda eller utseende

Jag kör Mac, varför, vet inte riktigt, men det har alltid funkat för mig

Killen som startade tråden frågade om råd, och ni slänger skit på varandra

Så mitt råd till trådstartaren, köp en iMAC du kommer inte bli missnöjd, skulle du trots allt bli missnöjd, är det väl bara att köpa någon annan modell eller annat märke
 
Nu vet jag ju inte hur bra Priser Dustin har på sina grejjer.

Men de tar 27196kr för sin MC561S/A. (APPLE MAC PRO XQC 2X 2.4 6GB/1TB SD RADEON 5770)

För 15569kr bygger jag en "windowsmaskin" som i alla avseenden (förutom möjligen det rent estetiska) är lika bra, eller bättre, än sagda Mac Pro.

Så, jodå.. jag tror vi alla kan vara överens om att man betalar ett premiumpris för Apples maskiner, men visst, det är ju likadant oavsett vilken varutyp vi talar om.

Jag finner det nästan mer fascinerande att Steve inte har något material publicerat på fotosidan :)
 
För 15569kr bygger jag en "windowsmaskin" som i alla avseenden (förutom möjligen det rent estetiska) är lika bra, eller bättre, än sagda Mac Pro.

Jepp det går att hitta windows burkar med samma hårdvara från 5-25kkr med samma prestanda som Apple.

Skoda, VW & Audi är i stort sett samma sak samma hårdvara till våldsamt olika pris.

Jag kan få 500hp i min passat och den kommer ändå vara mycket billigare än en Porsche

What´s the point? Finns nog inget mer meningslöst argument än priset i den här frågan.
 
Jepp det går att hitta windows burkar med samma hårdvara från 5-25kkr med samma prestanda som Apple.

Skoda, VW & Audi är i stort sett samma sak samma hårdvara till våldsamt olika pris.

Jag kan få 500hp i min passat och den kommer ändå vara mycket billigare än en Porsche

What´s the point? Finns nog inget mer meningslöst argument än priset i den här frågan.

Vidare, biljämförelser är verkligen skitfåniga.

Det finns EN, och ENDAST EN, hårdvarumässig skillnad mellan en "windowsmaskin" och en "Applemaskin":

Windows-sidan domineras fortfarande av BIOS, medan Apple har bytt till EFI.
I övrigt så är det exakt samma sak. Resten är estetik och hårklyverier.

Men, om du har några objektiva belägg så är du välkommen :)
 
Till studion så ska vi köpa in en ny dator och då ville grafikern ha en Mac Pro och med den konfiguration som han behöver så kommer burken gå loss på över 50 000kr utan skärmar, för samma pengar så får vi mellan 3-5st kraftfullare burkar beroende på konfiguration med skärmar. Valet där mellan blev inte speciellt svårt kan jag ju säga. :)

/ Magnus
 
Till studion så ska vi köpa in en ny dator och då ville grafikern ha en Mac Pro och med den konfiguration som han behöver så kommer burken gå loss på över 50 000kr utan skärmar, för samma pengar så får vi mellan 3-5st kraftfullare burkar beroende på konfiguration med skärmar. Valet där mellan blev inte speciellt svårt kan jag ju säga. :)

/ Magnus

Ni valde Mac Pro. Visst Mac Pro kostar en hel del (annars hade jag säkert suttit på en sådan nu istället för iMac), speciellt om man konfigurerar den med lite bättre prylar. Men hårdvara är ju inte bara specar, det handlar också om byggkvalité och glöm inte att med en Mac får du OSX och några användbara program. Att få använda OSX istället för Windows är för mig värt en hel del.
 
Ni valde Mac Pro. Visst Mac Pro kostar en hel del (annars hade jag säkert suttit på en sådan nu istället för iMac), speciellt om man konfigurerar den med lite bättre prylar. Men hårdvara är ju inte bara specar, det handlar också om byggkvalité och glöm inte att med en Mac får du OSX och några användbara program. Att få använda OSX istället för Windows är för mig värt en hel del.

Ja, det är väl därför Apple bara har 1 års inskicksservice som standard, medan de flesta stora Windows-tillverkarna brukar ha tre-år-på-platsen som standard på maskiner i den prisklassen.

Nej, Apple utmärker sig inte över Windows-världen. De har varesig bättre eller sämre byggkvalitet än en genomsnittlig märkes-windows-maskins-tillverkare.
 
Jag får precis lika bra byggkvalité på mina PC burkar, dessutom köper man ju alla komponenter separat och jag kan få precis vilket minne jag vill, vilken cpu och moderkort jag vill osv. Jag kan till och med välja specifika kablar till nätaggregaten om jag så vill. Det är maximal frihet och konfigurationsmöjlighet och det krävs för en arbetsstation. Du vill inte låsa in dig i ett skåp där du enbart för använda komponenter och tillbehör godkända av en specifik tillverkare till ett extremt högt pris.

/ Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.