Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Visar ju på vad du kan om datorer....
Bra hemmabyggen är bättre än det dom kompromissar ihop i fabrikerna.

Jupp, det utalandet bevisar att du inte har en aning om vad integration eller test eller verifiering av ett system hårdvara och/eller mjukvara innebär och vad utebliven sådan ger för resultat.

Du har inte heller en susning om (tydligen) hur viktigt det är för mjukvaruutvecklare att ha en stabil väldefinierad hårdvara att jobba mot.
 
Glöm inte att DELL köpte Alienware för ett par år sen, och att HP är majoritetsägare i Voodoo PC.
Fast Alienware erbjuder ingen vätskekylning på grafikkort(en).
Voodoo PC har man inte kunnat köpa på över ett år, och redan då var processoralternativen långsamma (Core 2 Quad). Får väl se vad som kan tänkas dyka upp från dom i framtiden.
 
Alltså, nu haltar ju jämförelserna igen...

Den där VAIO'n utgick ju ur sortimentet i somras.

Jag tycker vi jämför den där med HP Envy 14-1149 ( CI7 1.6 4GB/500 14.5 W7HP ) för drygt 11.000kr ink moms.. som förvisso även den krossar MBP prestandamässigt. Sen tycker jag _personligen_ att Envy-serien är jävligt snygg.

Helt plötsligt blev MBP dyr igen.
Jag ryckte bara en Sony med rätt spec. jämfört med en Mac. på prisjakt
Hade ingen aning om vad det var för sk**t ;-)

Det kommer alltid gå att hitta en Mac som är dyrare och en PC som är billigare eller tvärt om. Apple har ett litet modellprogram och de ger att de inte har "bleeding edge" och inte heller budgetgrejjor. De är med andra ord aldrig snabbast eller billigast. De har inte heller det som mål.

Jag gillar Mac, tycker inte de är billiga, kanske inte ens prisvärda. De är dock inte så svinigt dyr som en del här vill få det att framstå.

Jag får en dator med OSx på vilket för mig är ovärderligt :)

Windows, Solaris & annat får jag nog av på jobbet.
 
Inte på det du kan beställa "över disk", nej. Alienware har inget emot specialbeställningar... och det var ju specialbyggen vi talade om, inte sant?
Får nog bli väldigt, väldigt mycket till specialbeställning i så fall. Det chassit som värstingmodellen Area-52 ALX använder är nämligen oerhört högljutt, vattenkylning och sjukligt högt pris till trots.

EDIT: och är det mot förmodan möjligt, så är det ju uppenbart att priset kommer dra iväg till en fantasisumma som inte ens den bästa servicen man kan tänka sig skulle vara värd.

Det dom däremot är bra på är att impa på kidsen på Dreamhack ;)
 
Senast ändrad:
Hej orkade inte läsa alla inlagg innan detta då jag gissar att det är bara en massa snack pc är bäst mac är bäst. Jag säger bara min mening vad jag tycker. Jag har alltid haft pc inna fram till förra året då jag köpte mig en imac. Det är det bästa jag gjort när det gällaer datorer i alla fall :) Det jag tycker om är att det alltid funkar har inte hägnt sig en gång har startat om datorn typ 10gg på ett år och då har det vart för uppdateringar. Har haft 2 gånger då jag inte förstått det ricktigt då var det bara att ringa dit så var det löst på 5 min. Men det var en upplevelse att öppna kartången när man fick den och det vara bara stoppa i en ström sladd trycka på on sen kom det en bild sätt på tangent bordet sen en bild sätt på musen. Kom en ruta att jag skulle skriva in nätvärks lösen ord sen funkade allt med internet och allt. Sen bara tuta och köra. Jag är så jäkla nöjd så det har blivit att man köppt en macbookpro med :) Jag kommer aldrig med att köra ps
 
Men det var en upplevelse att öppna kartången när man fick den och det vara bara stoppa i en ström sladd trycka på on sen kom det en bild sätt på tangent bordet sen en bild sätt på musen. Kom en ruta att jag skulle skriva in nätvärks lösen ord sen funkade allt med internet och allt. Sen bara tuta och köra.

...du menar precis som en WIndowsmaskin från vilken märkestillverkare som helst?
Förlåt, men det du beskriver ovan är inte något som på nåt sätt är unikt för Apple.
 
Jo för att allt funkar till 100% Det har aldrig en märkes pc gjort för mig. Men den största skillnaden igentligen är ju att man slipper windows och det är jag glad för
 
*axelryckning* Det var många år sen jag hade "nåt strul" med en preload på en märkes-windows-burk.

Vad gäller krasher/blåskärmar så har jag på mina egna maskiner (så detta blir subjektivt) haft _två_ blåskärmar sedan jag började köra Vista i början på 2007. Numera kör jag dock Win 7. Jag har dock som princip att enbart köpa hårdvara som har WHQL-certifierade drivrutiner.

Vill du dock arbeta med Mac OS X så blir ju övriga argument irrelevanta, då måste du köra Apple.

Själv anser jag att OS X saknar på tok för mycket av de funktioner som _jag_ anser vara nödvändiga för min miljö för att ens komma på frågan. Men, som jag sagt så många gånger förr, jag anser att Apple har lyckats med det kognitiva.
 
Senast ändrad:
Distribuerad centraladministration av ett flertal datorer och tjänster.
Distribuerad indexfunktionialitet.

Ja, jag kör mina hemma maskiner på ungefär samma sätt som jag kör nätet jag ansvarar för i mitt arbete (som sträcker sig över hela norra europa).

Apple ligger (som jag tidigare sagt i tråden) sisådär tjugo år efter Microsoft i dessa avseenden.
 
är du mactaliban?

Jo för att allt funkar till 100% Det har aldrig en märkes pc gjort för mig. Men den största skillnaden igentligen är ju att man slipper windows och det är jag glad för

Aj aj du får inte säga att du haft problem med pc o inte med mac för då är du en mactaliban.
 
Distribuerad centraladministration av ett flertal datorer och tjänster.
Distribuerad indexfunktionialitet.

Ja, jag kör mina hemma maskiner på ungefär samma sätt som jag kör nätet jag ansvarar för i mitt arbete (som sträcker sig över hela norra europa).

Apple ligger (som jag tidigare sagt i tråden) sisådär tjugo år efter Microsoft i dessa avseenden.

jag har ingen aning om vad du jobbar med men bland yrkesfotografer kör dom flesta mac, känner faktiskt ingen som kör pc. Jag kör mac o det rullar på utan strul. Ingen aning om pc hade gjort det men finns ingen anledning att svitcha när det fungerar. Så funkar pc bra för dig så kör vidare på det.
Däremot en kompis som jobbar på en stor redovisnings firma där kan du räkna mac på fingrarna trots dom är ca 160 st som arbetar där. Tydligen är pc överlägset inom detta område.
 
jag har ingen aning om vad du jobbar med men bland yrkesfotografer kör dom flesta mac, känner faktiskt ingen som kör pc. Jag kör mac o det rullar på utan strul. Ingen aning om pc hade gjort det men finns ingen anledning att svitcha när det fungerar. Så funkar pc bra för dig så kör vidare på det.
Däremot en kompis som jobbar på en stor redovisnings firma där kan du räkna mac på fingrarna trots dom är ca 160 st som arbetar där. Tydligen är pc överlägset inom detta område.

Nej, "de flesta" som arbetar med foto kör inte Apple. Apple har trots allt bara en marknadsandel på cirka 10%. Apple är inte heller _bättre_ på bild/ljudredigering. De är inte heller _sämre_, men det finns ingen objektiv teknisk vinst att välja den ena plattformen över den andra.

Windows är totalt överlägsen Apples lösningar vad gäller distribuerade miljöer där centraladministration är önskvärd. Apple ligger (återigen) drygt 20 år efter MS i detta avseende... Tillochmed Windows NT 3.1 hade LÅNGT mycket bättre stöd för detta än Mac OS X 10.6 har.
 
ok ingen av dom kollegor jag känner som är yrkesfotografer kör med pc. Du kan öppna vilken fototidning som helst o se i (fakta rutan) vad dom använder för dator o kameror.
 
ok ingen av dom kollegor jag känner som är yrkesfotografer kör med pc. Du kan öppna vilken fototidning som helst o se i (fakta rutan) vad dom använder för dator o kameror.

...och som ett sammanträffande så kör några få av de som jag känner som helt eller delvis försörjer sig på foto/bildbehandling Apple (Gissningsvis följer andelen ganska exakt Apples cirka tioprocentiga marknadsandel). Resten använder Windows.

Jag väntar fortfarande på att någon skall upplysa mig om vad som (tekniskt sett) gör Apple till ett _bättre_ val än Windows för bildbehandling, då menar jag ett argument som INTE härstammar ifrån det faktum att mellan 1987 och 1992 så var MacIntosh det _enda_ vettiga alternativet för layouthantering iochmed Quark Express. Naturligtvis gjorde det att en stor del av världens tidningar gick över till MacIntosh, och naturligtvis kan jag se att man på en sådan arbetsplats fortsätter använda Apple-produkter av vana/tradition.

Men, återigen: Var är de objektiva argumenten för att Apple är ett BÄTTRE val?
 
Senast ändrad:
...och som ett sammanträffande så kör _en_ av de som jag känner som helt eller delvis försörjer sig på foto/bildbehandling Apple. Resten använder Windows.

Jag väntar fortfarande på att någon skall upplysa mig om vad som (tekniskt sett) gör Apple till ett _bättre_ val än Windows för bildbehandling, då menar jag ett argument som INTE härstammar ifrån det faktum att mellan 1987 och 1992 så var MacIntosh det _enda_ vettiga alternativet för layouthantering iochmed Quark Express. Naturligtvis gjorde det att en stor del av världens tidningar gick över till MacIntosh, och naturligtvis kan jag se att man på en sådan arbetsplats fortsätter använda Apple-produkter av vana/tradition.

Men, återigen: Var är de objektiva argumenten för att Apple är ett BÄTTRE val?

De flesta som testar på mac osx ett tag tycker att det är ett smidigare och snyggare operativsystem. Många använder idag bärbara på resande fot, apples trackpad är sjukt mycket bättre än allt annat jag testat. Det är långt ifrån samma virusspridning på osx som på windows. Batteritiden på apples bärbara är riktigt bra. Datorerna är sjukt snygga.
Alla apples datorer är hangjorda av Steve Almighty Jobs.
Sist men inte minst, steve jobs är Gud
 
De flesta som testar på mac osx ett tag tycker att det är ett smidigare och snyggare operativsystem. Många använder idag bärbara på resande fot, apples trackpad är sjukt mycket bättre än allt annat jag testat. Det är långt ifrån samma virusspridning på osx som på windows. Batteritiden på apples bärbara är riktigt bra. Datorerna är sjukt snygga.
Alla apples datorer är hangjorda av Steve Almighty Jobs.
Sist men inte minst, steve jobs är Gud


Ja, Kognitivt har Apple lyckats med Mac OS X, det har jag sagt många gånger i tråden. Men, vad i detta gör det till en bättre plattform för bildbehandling?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.