Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är väl ett problem med Outlook inte detsamma som ett problem med windows, så det var ett dåligt exempel...
Det var bara ett exempel som jag tog för att jag änn en gång råkade ut för det idag. Det finns mängder av liknande problem.

Accepterar du utskriftsmenyn som ett exempel? Varför ser den olika ut beroende på vilket program man skriver ut från? Varför kan man i en del program inte välja skrivare annan än den som är förvald?

Varför glömmer MS Windows bort hur man vill visa en katalog (lista, ikoner, ...) om man byter namn på katalogen? Om man byter tillbaks kommer den plötsligt ihåg inställningen igen.
 
Du kanske ska uppgradera ditt gamla Windows OS och se om du upplever några förbättringar. Annars tycks det vara alla Mactalibaners älsklingsjämförelse; senaste OS X och 10 år gamla XP - snacka om äpplen och päron.
 
Du kanske ska uppgradera ditt gamla Windows OS och se om du upplever några förbättringar.
Kunden uppgraderade några tusen maskiner från Windows 2000 till XP för två år sedan, så jag tvivlar på att det händer något nytt på den fronten i närtid. Det är så det ser ut på svenska företag.

Välkommen till verkligheten.
 
Och jag är mer än nöjd med Ubuntu 10.04, vill jag så kan jag få det att se ut som OS-X eller Win 7 men varför? Dessutom är det gratis, ruggigt stabilt och definitivt unix såsom det var tänkt att vara.

/Kent
 
Kunden uppgraderade några tusen maskiner från Windows 2000 till XP för två år sedan, så jag tvivlar på att det händer något nytt på den fronten i närtid. Det är så det ser ut på svenska företag.

Välkommen till verkligheten.
Vad företag gör spelar väl ingen som helst roll för oss användare? Kör man ett tio år gammalt OS hemma när det finns bättre så får man skylla sig själv om det inte funkar bra.
 
Vad företag gör spelar väl ingen som helst roll för oss användare?
Jag använder MS Windows pga vad ett företag gör, så för mig som användare spelar det stor roll vad företag gör.

Kör man ett tio år gammalt OS hemma när det finns bättre så får man skylla sig själv om det inte funkar bra.
Jag använder inte MS Windows hemma. För många företag är XP det som används och i praktiken det senaste. Detta är verkligheten.
 
Och jag är mer än nöjd med Ubuntu 10.04, vill jag så kan jag få det att se ut som OS-X eller Win 7 men varför? Dessutom är det gratis, ruggigt stabilt och definitivt unix såsom det var tänkt att vara.

/Kent

Fast Ubuntu är inte UNIX, det är ju en certifiering som bara komersiella OS har idag. (bl.a. os x)

Kör dock Ubuntu själv och trivs med det, OS X är oxo trevligt.

Windows har jag alltid haft svårt för, med det funkar i vissa lägen det också.
 
Det tror jag inte en sekund på. Tvärtom är jag helt övertygad om att de allra flesta som köpte dator för ett, två eller tre år sedan inte har bytt operativsystem.
Hur kan du inte tro på att allt fler kastar ut XP och byter till Windows 7? Inte blir det då färre som kör 7:an...
Dom som inte gör det är såna som knappt kan installera om windows själva, alltså saknar datorintresse, och dom som har på tok för gamla datorer. Men som vanligt ska du ju sätta dig på tvären bara för att.
 
Hur kan du inte tro på att allt fler kastar ut XP och byter till Windows 7? Inte blir det då färre som kör 7:an...
Dom som inte gör det är såna som knappt kan installera om windows själva, alltså saknar datorintresse, och dom som har på tok för gamla datorer.
Jag har en tydlig minnesbild av att det stod något annat när jag skrev min kommentar, nämligen att "i verkligheten har dom flesta kastat ut XP". Kanske läste jag fel och i så fall tar jag givetvis tillbaka min kommentar. Fast jag undrar om det inte kan vara så att du har redigerat ditt inlägg till "I verkligheten har dom allt fler kastat ut XP" (som det, lustigt nog, står just nu) efter att jag skrev min kommentar.

För övrigt visar ju statistiken att bara var fjärde datoranvändare har Win7. Dubbelt så många har XP.
 
Jag har en tydlig minnesbild av att det stod något annat när jag skrev min kommentar, nämligen att "i verkligheten har dom flesta kastat ut XP". Kanske läste jag fel och i så fall tar jag givetvis tillbaka min kommentar. Fast jag undrar om det inte kan vara så att du har redigerat ditt inlägg till "I verkligheten har dom allt fler kastat ut XP" (som det, lustigt nog, står just nu) efter att jag skrev min kommentar.

För övrigt visar ju statistiken att bara var fjärde datoranvändare har Win7. Dubbelt så många har XP.
Du har ju citerat mitt inlägg, det ändras inte även om det citerade inlägget redigeras
Det är ett "dom" som inte ska vara där, fast det är ju inte så svårt att räkna ut när man läser hela meningen. Nåväl.

För skojs skull kikade jag på användarstatistiken hos Steam (http://store.steampowered.com/hwsurvey), som visserligen bara innehåller folk som spelar spel, men det är ändock statistik för ett antal miljoner användare.

Så här såg det ut i september:
Windows 7 64-bit - 32.25%
Windows XP 32-bit - 27.93%
Windows Vista 32-bit - 13.87%
Windows 7 32-bit - 12.13%
Windows vista 64-bit - 8.25%

Sen är ju gamers alltid snabbare på att byta upp sig både vad gäller hårdvara och os, men man ser ju vart det bär hän.
 
Du har ju citerat mitt inlägg, det ändras inte även om det citerade inlägget redigeras
Sorry, jag uttryckte mig slarvigt. Låt mig formulera om:

Jag har en tydlig minnesbild av att det stod något annat när jag läste din kommentar, nämligen att "i verkligheten har dom flesta kastat ut XP".

Nå, hur var det? Minns jag rätt?
 
hehe

ja du joakim ebermark du har aldrig sett skärmen på en 27 tums imac tydligen har II72.93hz 8gig iminnet å2 tb burken så för likvärdiga grejor i pc så är det prisvärt det är skärmen jag älskar hehe.steve jobs får skratta hur länge han vill för jag skrattar åt dig.vad har du själv som är så prisvärt vi som har råd med äpplet vi handlar vi drömmer inte som du hehe.nu blir det en macbook pro åxå.så min imac å iphone 4 a å ipod slipper vara ensammna.så gå nu å köp dig en pc på siba med windows 2000 på å gråt resten av ditt lilla liv .du kan inte jobba med bilder dn saken har jag förståt för länge sen hehe.steve jobs for president fine for mee.jag har råd
 
Man kan dra det åt andra hållet.
Hitta en bärbar med samma kvalite på chassi, skärm, batteritid och mått som macbook pro 15.6

Vet att M3 gjorde ett test på liknande produkter mot apple och apple vann och var billigare i vissa produkter.

HP's Envyserie vill nog definitivt vara med i den jämförelsen.
 
Accepterar du utskriftsmenyn som ett exempel? Varför ser den olika ut beroende på vilket program man skriver ut från? Varför kan man i en del program inte välja skrivare annan än den som är förvald?

Varför glömmer MS Windows bort hur man vill visa en katalog (lista, ikoner, ...) om man byter namn på katalogen? Om man byter tillbaks kommer den plötsligt ihåg inställningen igen.


Ditt första exempel är återigen något som inte har ett dugg med Windows att göra, utan hur olika utvecklare väljer att implementera saker. Kikar man i de designdokument som MS tillhandahåller så skall de inte bete sig på det sättet, men som vi vet är folk lata.

Ditt andra exempel däremot ÄR ett Windowsproblem, och hänger om vi skall vara petiga ihop med hur metadata lagras för kompabilitet med äldre filsystem dessvärre. Naturligtvis BORDE man mappa alla objektkontexter till objektid i NTFS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.