Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Prestanda vs prestanda... i3 i7 propparna är snabba oavsätt om man sitter på pc eller mac.
själv kör jag mac..... föratt ? mac är smidigare, gör mitt arbetsflöde enklare och snabbare. Jag kan tycka deras grejer är något dyrare än pc. Men, jag är prylnörd, gillar teknik och snygga stilrena saker.. så varför ska jag köra pc? - ja kanske för att jag någon gång behöver sitta i ett program som jag kan sakna. Kan inte komma på något just nu. Detta är ungefär samma diskus som att fråga en Nikonfotograf varför han/hon inte kör Canon för. Vi är alla olika, har olika intressen i hur saker ska fungera, vi är vana vid olika saker, men tror inte något av märkena gör "bilden" bättre.

Ungefär samma sak mellan PC & MAC. Man väljer det man trivs med, sen kan man spy galla på konkurrenterna. Lite som att åka Volvo eller SAAB, - Audi eller bmw.

Jag kör PC på jobbet, och gör det 8-10 timmar om dagen.. Kan säga att de är en fröjd att höra mac-startupljudet och 2 sekunder senare är man inne i de fina mac os x. Inget strul, inga applikationer som hänger sig, allt är frånbörjan vältänkt. Jag kommer INTE byta tillbaka :)

Lycka till med ditt köp.
 
På EN kärna, ja. Ju fler kärnor som belastas, desto mindre blir turbo-boosten.

Så här funkar det på 870:

1 kärna: 2930 + 5*133 = 3.6GHz
2 kärnor: 2930 + 4*133 = 3.46GHz
3 kärnor: 2930 + 2*133 = 3.2GHz
4 kärnor: 2930 + 2*133 = 3.2GHz

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i7_microprocessors

OK men max på 900 serien är 3.4.

Vanlig överklockning kan förutom problem med stabiliteten ge en 50W ökning i strömförbrukning. då är vi uppe i ca 180W bara på processorn. Hur som helst är överklockning inget man kan göra på Mac och därför av rent akademiskt intresse i denna diskussionen.

870 med turboboost är fortfarande ett perfekt val av processor i iMac.

M
 
Vanlig överklockning kan förutom problem med stabiliteten ge en 50W ökning i strömförbrukning. då är vi uppe i ca 180W bara på processorn.
En rätt utförd överklockning ger inga som helst stabilitetsproblem. Och är man ute efter maximal prestanda brukar man sällan bry sig om strömförbrukningen :)
Vad gäller val av processor så skulle jag hellre haft en 950 än en 870 om jag fick bestämma vad som satt i iMac:en.
 
Måste säga att idag köpte jag just en sådan iMac och nåt så enkelt att installera jämfört med PC har jag aldrig varit med om. Stor skärm 21,5 tum, trådlös mus och tangentbord är inkluderat. Internet, mail och Windows office är klart på kort tid. Däremot får jag se om det funkar att byta mina Cd till Mac hos Adobe PS, vilket ska gå...

Svårt att hitta ett exemplar slut på lager hos Media Mark och Elgiganten i Sthlms trakten men i Barkaby på Elgiganten fanns det.

Mac är ju kända för sin användarvänlighet och det kan jag intyga....

Lycka till!
Monica
 
Min flickvän fick hem sin Macbook Pro 13.3" igår och min nya ACER 13.3" åker ut fort som tusan,
Kostade 9000kr för 2mån sedan och finns INGET som är bättre med den!!
Helt knäckt!

Macbook Pro har:
Bättre skärm
Bättre Tangenter
Bättre toutchpad
Känns snabbare
Smidigare att jobba med
Blir inte värm i knät får nästan brännskador av Acern


ALDRIG mera en PC för mig kommer sälja denna bums
 
imac 27 tum bästa valet om du jobbar med bilder

köpte min imac 27 tum för 28000 lite mer minne å apperture 3 å ångrar inte en sekund värd varje öre pc never more skit är vad det är å bara virus å bröte macen är bäst om du gillar å arbeta med dina bilder enda seriösa alternativet mac äger mig nu mera finns bara apple pc suger
 
köpte min imac 27 tum för 28000 lite mer minne å apperture 3 å ångrar inte en sekund värd varje öre pc never more skit är vad det är å bara virus å bröte macen är bäst om du gillar å arbeta med dina bilder enda seriösa alternativet mac äger mig nu mera finns bara apple pc suger
Och Steve Jobs skrattar hela vägen till banken :)
 
Och Steve Jobs skrattar hela vägen till banken :)

Spelar det någon roll om han skrattar eller gråter,
Bara man är nöjd själv och tycker det är värt priset.

Tror cheferna hos acer asus microsoft skrattar mera efter har lyckats sälja så mycket skit som inte ens funkar som det ska i så många år.
 
Nja, om it-avdelningarna anser att det är stor skillnad i driftssäkerhet och servicebehov så kan nog hemmaanvändaren uppleva en liknande skillnad.
Nej, det går faktiskt inte att dra direkta paralleller där. En it-avdelning som administrerar ett företags nätverk och datorer ser på saken på ett helt annat sätt och har andra behov än en enskild användare.
Sen är det rätt svårt för mig att relatera till hur det är för nån som inte varit datornörd hela livet, men det är väl säkert så att många på nybörjarnivå tycker att OS X är lättare att använda. För mig finns det inget i OS X som lockar, bortsett från vissa funktioner som ändå går att fixa i windows (t ex Exposé).
 
Min flickvän fick hem sin Macbook Pro 13.3" igår och min nya ACER 13.3" åker ut fort som tusan,
Kostade 9000kr för 2mån sedan och finns INGET som är bättre med den!!
Helt knäckt!

Macbook Pro har:
Bättre skärm
Bättre Tangenter
Bättre toutchpad
Känns snabbare
Smidigare att jobba med
Blir inte värm i knät får nästan brännskador av Acern


ALDRIG mera en PC för mig kommer sälja denna bums

alla mina maccar blir varma inte så man får brännskada men man vill inte ha dom på bara ben. Ingen av mina maccbook skärmar funkar att kalibrera/profilera med bra resultat. Jag använder bara bärbara för bilder utomlands för att mappa upp dom o placera dom på externa hårddiskar för att säkra jobbilderna.
Allt annat du skrev stämmer bra men jag kör mac för driftsäkerheten jag har aldrig haft något strul med mac.
 
Sen är det rätt svårt för mig att relatera till hur det är för nån som inte varit datornörd hela livet, men det är väl säkert så att många på nybörjarnivå tycker att OS X är lättare att använda.
Jag vet inte om du anser mig vara en datornörd, men jag började bygga datorer i slutet av 70-talet (inte genom att köpa färdiga kort och lådor från komplett.se) och har en hel del maskiner hemma, både Sun-servrar med Solaris och Apple-maskiner med Mac OS X. MS Windows (XP Pro) använder jag på vardagar som vanlig användare, inte som administratör, hos nuvarande kund.

I alla fall, jag kan säga att jag anser MS Windows vara klart mindre användarvänlig än Mac OS X sett som en användare. Det är ofta man blir frustrerad över märkliga begränsningar, t.ex.
1. Högerklicka fil och välj att skicka till email-mottagare.
2. Outlook öppnar ett fönster.
3. Om man nu försöker öppna ett annat Outlookfönster, t.ex. för att hämta text från ett annan mail, går detta inte. Outlook säger att en dialog är öppen och att den först måste stängas.
Jag tycker att jag ständigt råkar ut för denna typ av "krångel" i MS Windows och känner inte att det är ett användarvänligt system.

Det är möjligt att de som tycker att MS Windows fungerar bra har lärt sig undvika "krångel" medan jag ofta försöker göra något som fungerar i Solaris eller Mac OS X och som jag tycker borde fungera i MS Windows.
 
alla mina maccar blir varma inte så man får brännskada men man vill inte ha dom på bara ben. Ingen av mina maccbook skärmar funkar att kalibrera/profilera med bra resultat. Jag använder bara bärbara för bilder utomlands för att mappa upp dom o placera dom på externa hårddiskar för att säkra jobbilderna.
Allt annat du skrev stämmer bra men jag kör mac för driftsäkerheten jag har aldrig haft något strul med mac.

Jag jämnförde min 9000kr laptopp med min flickväns macbook pro och skärmen är som sagt sjukt mycket bättre, bättre svärta, bättre detaljer,högre upplösning och 5mm större bildyta på höjden hur det kan komma sig.

Vet inte riktigt vilka laptops som man kan kalibrera?

Hennes kan jag ha i knät utan att den knappt blir varmt och min gör det ont att ha i knät
 
I alla fall, jag kan säga att jag anser MS Windows vara klart mindre användarvänlig än Mac OS X sett som en användare. Det är ofta man blir frustrerad över märkliga begränsningar, t.ex.
1. Högerklicka fil och välj att skicka till email-mottagare.
2. Outlook öppnar ett fönster.
3. Om man nu försöker öppna ett annat Outlookfönster, t.ex. för att hämta text från ett annan mail, går detta inte. Outlook säger att en dialog är öppen och att den först måste stängas.
Jag tycker att jag ständigt råkar ut för denna typ av "krångel" i MS Windows och känner inte att det är ett användarvänligt system.

Nu är väl ett problem med Outlook inte detsamma som ett problem med windows, så det var ett dåligt exempel...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.