ANNONS
Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast nu jämför du äpplen med päron.
Nej, verkligen inte. Geekbench jämför endast minne + processor. Det var du som påstod att det var att ta i att säga att dagens processorer är galet mycket snabbare. Men det är dom.
Kan jämföra med vilken c2d som helst, eller core quad, det blir fortfarande mer än 100% skillnad.

Det visar hur lite du kan om datorer.
Förutom att läsa på lite kan du exempelvis börja med att kika på resultatet av lite benchmarks:

MacBook Pro (17-inch Core 2 Duo) Intel Core 2 T7600 2.33 GHz (2 cores)
Poäng i geekbench: 2968

iMac (27-inch Mid 2010) Intel Core i3 550 3.2 GHz (2 cores)
Poäng i geekbench: 5965

iMac (27-inch Mid 2010) Intel Core i7 870 2.93 GHz (4 cores)
Poäng i geekbench: 9111

http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/

Sen kan jag tillägga att i7 870 tillhör dom sämsta i7:eek:rna...

Men du kan ju inte jämföra bärbar med stationär. Dessutom så spelar inte det så stor roll i hur snabb den känns. Vista är ju tex i princip lika snabbt som XP och 7 enligt benchmarks men känns ju som sirap.

Men du kan ju inte jämföra bärbar med stationär. Dessutom så spelar inte det så stor roll i hur snabb den känns. Vista är ju tex i princip lika snabbt som XP och 7 enligt benchmarks men känns ju som sirap.
Nej, lite orättvist är det väl. Men nu råkar det ju vara så att till och med skillnaden mellan dom där två iMac:arna är 50%.

Nej, verkligen inte. Geekbench jämför endast minne + processor.
Vad jag menade var att du jämför en bärbar dator från 2006 med bordsdatorer från 2010. Den snabbaste bärbara datorn på sidan du länkar till är MacBook Pro 15-tum med i7 2.67 GHz som får 5532, dvs inte ens dubbelt så hög poäng som motsvarande dator från 2006. Du kanske tycker att det är "galet mycket snabbare", men jag tror inte att speciellt många användare håller med dig.

940, 950, 970, 965EE, 975EE är alla processorer som är allt i från lite till ganska så mycket snabbare än 870:n.

Ja men 900 serien drar ju nästan dubbelt så mycket ström. Det är mycket värme att kyla bort och vill man ha en tyst dator är ju det ett problem. Dessutom så har 800 serien effektivare turboboost än 900 serien så den hänger med rätt bra. Skulle man bygga en maskin så är det däremot inget bra val då den är rätt dyr.

Slutsats:

900-serien är snabbare speciellt om den ska lastas hela tiden. 800 är strömsnålare och nästan lika snabb men bör inte väljas om man ska ha en konstant hög last.

För den typ av dator som iMacen är så är nog 870 ett bra val. Det är ju inte en dator typ som ligger med konstant hög belastning.

Dessutom så är det ju tyvärr så att ska man köra Mac OSX så är det ju Apples hårdvara man har att välja på. Jag vill i alla fall inte välja bort OSX.

Som vanligt en märklig debatt.

På ena sidan några som skriver om hur bra datorn går att använda.
På andra sidan mågra som kan alla processormodeller i huvudet och som bara bryr sig om siffror från något geek-program.

Sannerligen märkligt.

Hehe jag håller med. Det är trots allt så att min 4år (snart) gamla MacBook Pro först nu börjar kännas trött och det märks egentligen bara när jag kör Aperture eller Lightroom med deras stora databaser. Vilka siffror den får i mätning vetjag inte och jag bryr mig inte.

M

Vad jag menade var att du jämför en bärbar dator från 2006 med bordsdatorer från 2010. Den snabbaste bärbara datorn på sidan du länkar till är MacBook Pro 15-tum med i7 2.67 GHz som får 5532, dvs inte ens dubbelt så hög poäng som motsvarande dator från 2006. Du kanske tycker att det är "galet mycket snabbare", men jag tror inte att speciellt många användare håller med dig.
Jag visade bara på hur långsam den är jämfört med dagens processorer, that's it. Sen att apple inte har några quad-i7-laptops är en annan historia.

Ja men 900 serien drar ju nästan dubbelt så mycket ström. Det är mycket värme att kyla bort och vill man ha en tyst dator är ju det ett problem. Dessutom så har 800 serien effektivare turboboost än 900 serien så den hänger med rätt bra. Skulle man bygga en maskin så är det däremot inget bra val då den är rätt dyr.
Under full load drar 9-serien mer ström, men kör man med alla energisparfuktioner igång så skiljer det inte mycket vid liten last.

Om det är viktigt att ha en tyst dator så skaffar man vätskekylning, det är inget problem. Sen går det faktiskt att bygga väldigt tysta datorer med luftkylning också...

Turbo-boosten använder man bara om man inte överklockar. Och är man ute efter prestanda så är det precis vad man gör om man bygger en dator med en i7, så det är en funktion som är av mindre relevans. En i7 950 har blivit så pass billig nu med, så för min del skulle inte en enda av 8-seriens processorer locka ett dugg om jag skulle välja idag.

Jag visade bara på hur långsam den är jämfört med dagens processorer, that's it. Sen att apple inte har några quad-i7-laptops är en annan historia.
Nja, du påstod att "din mac från 2006 är sjukt långsam i jämförelse med en dator med modern hårdvara". Eftersom diskussionen gällde en bärbar Mac så blir det lite konstigt att jämföra med andra datorer. Redan 2006 fanns det Macdatorer som var snabbare än de bärbara.

Nja, du påstod att "din mac från 2006 är sjukt långsam i jämförelse med en dator med modern hårdvara". Eftersom diskussionen gällde en bärbar Mac så blir det lite konstigt att jämföra med andra datorer. Redan 2006 fanns det Macdatorer som var snabbare än de bärbara.
Alla core 2 duo-processorer är långsamma jämfört med i7, även dom som sitter i stationära datorer. Vad är det du försöker bevisa?

Jag skulle nog tro att du får punga upp närmare 8k bara för burken och 3k för skärmen.

Att macen skulle vara dyrare är som sagt en sanning med modifikation, men om man vill ha en budgetdator så stämmer det, plastiga delar, billigare komponenter osv.. Sen finns det en mac som är dyrare än motsvarande PC och det är Mac PRO (obs, inte macbook), där tror jag att apple tänker att de som köper en sån har pengarna att spendera och bryr sig inte om att räkna komponent för komponent.

Nog är det så, men köper jag en Windowsmaskin får det bli en billig och plastig. Köper jag en Mac kan jag tänka mig att betala en slant för kvalitén på chassi etc. Vet inte varför jag känner så här, men därför den något "orättvisa" jämförelsen.

Jämförelsen har betydelse för mig..

Senast ändrad:
Under full load drar 9-serien mer ström, men kör man med alla energisparfuktioner igång så skiljer det inte mycket vid liten last.

Om det är viktigt att ha en tyst dator så skaffar man vätskekylning, det är inget problem. Sen går det faktiskt att bygga väldigt tysta datorer med luftkylning också...

Turbo-boosten använder man bara om man inte överklockar. Och är man ute efter prestanda så är det precis vad man gör om man bygger en dator med en i7, så det är en funktion som är av mindre relevans. En i7 950 har blivit så pass billig nu med, så för min del skulle inte en enda av 8-seriens processorer locka ett dugg om jag skulle välja idag.

Jo men nu behöver vi bygga och här sticker väl priset iväg också. Dessutom så kan man inte få till en så smidigt paket som en iMac med vätskekylning utan man behöver bygga en towermodell. Turboboost är ju automatisk överklockning så det är väl snarare så att man använder turboboost hela tiden då. Jag tycker fortfarande det är bättre att bygga en sval tyst dator som kan växla upp när det behövs än att ha en utan last på fullvarv. Vänder man på det så är väl energisparfunktionerna också att den växlar ner till lägre klocka.

M

Turboboost är ju automatisk överklockning så det är väl snarare så att man använder turboboost hela tiden då. Jag tycker fortfarande det är bättre att bygga en sval tyst dator som kan växla upp när det behövs än att ha en utan last på fullvarv. Vänder man på det så är väl energisparfunktionerna också att den växlar ner till lägre klocka.
Mja, automatisk överklockning med väldiga begränsningar. Det är bara när man kör saker som använder 1 eller 2 kärnor som det blir stor skillnad, medans en riktig överklockning snabbar upp alla kärnor hela tiden. Vid full load med program som körs på alla fyra kärnorna kan inte turboboosten klocka mer än 2-300MHz, vilket knappt är märkbart.
En riktig överklockning på 1GHz+ däremot...

Mja, automatisk överklockning med väldiga begränsningar. Det är bara när man kör saker som använder 1 eller 2 kärnor som det blir stor skillnad, medans en riktig överklockning snabbar upp alla kärnor hela tiden. Vid full load med program som körs på alla fyra kärnorna kan inte turboboosten klocka mer än 2-300MHz, vilket knappt är märkbart.
En riktig överklockning på 1GHz+ däremot...

870 ökar från 2.93 till 3.6 det är 670 Mhz det är rätt bra.

880 är ännu bättre kolla här: http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?series=43123

900 serien däremot kan inte turboboosta lika mycket

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar