Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får precis lika bra byggkvalité på mina PC burkar, dessutom köper man ju alla komponenter separat och jag kan få precis vilket minne jag vill, vilken cpu och moderkort jag vill osv. Jag kan till och med välja specifika kablar till nätaggregaten om jag så vill. Det är maximal frihet och konfigurationsmöjlighet och det krävs för en arbetsstation. Du vill inte låsa in dig i ett skåp där du enbart för använda komponenter och tillbehör godkända av en specifik tillverkare till ett extremt högt pris./ Magnus

Detta är för mig ett tungt vägande argument att välja Mac. Tekniska förstudier av det här slaget har jag tröttnat på för länge sedan. Att någon annan valt komponenter som fungerar bra ihop betalar jag gärna en slant för.

Men självklart har du helt rätt i vad du skriver. Att bygga själv ger exceptionell valfrihet. Tyvärr tillhör jag dem som blir trött av att bara titta på tillbehörslistan vid t ex bilköp.
 
Till studion så ska vi köpa in en ny dator och då ville grafikern ha en Mac Pro och med den konfiguration som han behöver så kommer burken gå loss på över 50 000kr utan skärmar, för samma pengar så får vi mellan 3-5st kraftfullare burkar beroende på konfiguration med skärmar. Valet där mellan blev inte speciellt svårt kan jag ju säga. :)

/ Magnus

Alla vet att just macpro är extremt dyr jämfört med konkurrenter, skillnaderna är inte lika stora prismässigt om man kollar på imac, windows maskin med liknande prestanda och liknande skärm kostar nästan detsamma.

Men 3 st kraftfullare burkar skriver du? det blir 16500 för en sån maskin inklusive skärm? och den skulle vara kraftfullare än en 50 000 kr macpro? har jag svårt att tro på faktiskt.

Eller du skrev iofs att du tom kunde få 5 st kraftfullare med skärm. Alltså 10 000 per burk inklusive skärm bättre än 50 000 kr macpro? Ännu svårare att tro.

Bara en någorlunda skärm ligger väl på iaf minst 5000 för en grafiker eller?, om det stämmer så kostar dessa 5000 kr per dator. ? seriöst?

Tänk också på att du kan köpa minne, hårddiskar och grafikkort från vilken annan leverantör som helst till din macpro. Brukar bli lite billigare.
 
Heh.. jaja ni är alla Apple fanboys här så det är inte lönt försöka säga att PC burkar är mer värt pengarna. Nåja jag berättade iaf vad min erfarenhet var från detta och ni får tro bäst ni vill att jag ljuger och hittar på men det gör jag inte.

/ Magnus
 
Rutten dag idag eller?

Vidare, biljämförelser är verkligen skitfåniga.

Det finns EN, och ENDAST EN, hårdvarumässig skillnad mellan en "windowsmaskin" och en "Applemaskin":

Windows-sidan domineras fortfarande av BIOS, medan Apple har bytt till EFI.
I övrigt så är det exakt samma sak. Resten är estetik och hårklyverier.

Men, om du har några objektiva belägg så är du välkommen :)

Nä det var inte jag som skrev fåniga irrelevanta prisjämförelser. Du fattar uppenbarligen inte meningen med mitt inlägg.

Så ta ditt usla uppförande och dra något gammalt över dig.
 
Alla vet att just macpro är extremt dyr jämfört med konkurrenter, skillnaderna är inte lika stora prismässigt om man kollar på imac, windows maskin med liknande prestanda och liknande skärm kostar nästan detsamma.

Ok visa mig en DELL, HP eller någon annan etablerad tillverkare som gör en så fantastiskt billig dubbel Xeon workstation.
 
Heh.. jaja ni är alla Apple fanboys här så det är inte lönt försöka säga att PC burkar är mer värt pengarna. Nåja jag berättade iaf vad min erfarenhet var från detta och ni får tro bäst ni vill att jag ljuger och hittar på men det gör jag inte.

/ Magnus

Det är helt rätt att PC är billigare. Lågprisade Mac:ar finns inte. Det dräller av billiga PC:burkar i alla butiker. Vill man köpa billigt kan man inte köpa Apple.

Det som apple-geeks brukar reta upp sig på är den fullständiga oförmågan att se mervärdet i en solid konstruktion.

En Acer 3500:- Lap-top är inte jämförbar med en Macbook Pro, inte en Sony Vaio heller för den delen.

Här är en jämförelse som ligger bättre till hands:
Sony Vaio VGN-Z21WN (13,3", c2d 2.53Ghz, 4Gb ram, GeForce 9300M) ca 20000:-
APPLE MACBOOK PRO C2D 2.66 4GB/320 GeForce 320M 13.3" ca 15000:-

Helt plötsligt är inte Mac så jäkla dyr.
 
Heh.. jaja ni är alla Apple fanboys här så det är inte lönt försöka säga att PC burkar är mer värt pengarna. Nåja jag berättade iaf vad min erfarenhet var från detta och ni får tro bäst ni vill att jag ljuger och hittar på men det gör jag inte.

/ Magnus

Jag är då ingen fanboy... Jag undrar bara hur du fick ihop en 5000 kronors dator (eller en dator + vettig skärm lämpad för en grafiker för 10 000kr) som var kraftfullare än en 50 000 kr macpro?

Någon länk eller så?
 
Allt är ju relativt, men du har nog fel. Själv köpte jag i vintras en knappt årsgammal MB för 5000 spänn. Det tycker jag är ganska billigt.

Jo allt är relativt, hur man än vrider & vänder sig har man rumpan bak ända till man drar ner brallorna för då kommer den fram.

För 5000:- kan du få en sprillans ny Windowsburk, jag hade valt Apple i alla fall men det är jag det. (och du oxo uppenbarligen)
 
Detta är för mig ett tungt vägande argument att välja Mac. Tekniska förstudier av det här slaget har jag tröttnat på för länge sedan. Att någon annan valt komponenter som fungerar bra ihop betalar jag gärna en slant för.

Men självklart har du helt rätt i vad du skriver. Att bygga själv ger exceptionell valfrihet. Tyvärr tillhör jag dem som blir trött av att bara titta på tillbehörslistan vid t ex bilköp.

Men, om du inte vill bygga sjävä. Så finns ju HP, DELL Lenovo etc etc.
 
Det är helt rätt att PC är billigare. Lågprisade Mac:ar finns inte. Det dräller av billiga PC:burkar i alla butiker. Vill man köpa billigt kan man inte köpa Apple.

Det som apple-geeks brukar reta upp sig på är den fullständiga oförmågan att se mervärdet i en solid konstruktion.

En Acer 3500:- Lap-top är inte jämförbar med en Macbook Pro, inte en Sony Vaio heller för den delen.

Här är en jämförelse som ligger bättre till hands:
Sony Vaio VGN-Z21WN (13,3", c2d 2.53Ghz, 4Gb ram, GeForce 9300M) ca 20000:-
APPLE MACBOOK PRO C2D 2.66 4GB/320 GeForce 320M 13.3" ca 15000:-

Helt plötsligt är inte Mac så jäkla dyr.

Alltså, nu haltar ju jämförelserna igen...

Den där VAIO'n utgick ju ur sortimentet i somras.

Jag tycker vi jämför den där med HP Envy 14-1149 ( CI7 1.6 4GB/500 14.5 W7HP ) för drygt 11.000kr ink moms.. som förvisso även den krossar MBP prestandamässigt. Sen tycker jag _personligen_ att Envy-serien är jävligt snygg.

Helt plötsligt blev MBP dyr igen.
 
Sådär resonerade jag också för 8-10 år sen. Det gör jag inte längre.
Varför inte?
Som hemmabyggare har du mycket större valmöjligheter vad gäller komponenter av hög kvalitet, moderkort som är utformade med överklockning i åtanke och med dom finesser man vill ha, chassi, kabeldragning och allt annat som hör till.

Och sen finns det ju ytterligare detaljer som att det är inte särskilt många tillverkare som erbjuder vätskekylning till både gpu och cpu från fabrik. Eller speciallösningar vad gäller kylning av hårddiskar, minnen och chipset.
 
Varför inte?
Som hemmabyggare har du mycket större valmöjligheter vad gäller komponenter av hög kvalitet, moderkort som är utformade med överklockning i åtanke och med dom finesser man vill ha, chassi, kabeldragning och allt annat som hör till.

Och sen finns det ju ytterligare detaljer som att det är inte särskilt många tillverkare som erbjuder vätskekylning till både gpu och cpu från fabrik. Eller speciallösningar vad gäller kylning av hårddiskar, minnen och chipset.

Därför att numera värdesätter jag saker som "tre års service på plats next business day" och "knäpptyst maskin" mer än att kunna impa på folk på Dreamhack.

Jag lödde ihop min första dator från en byggsats 1982, och har därefter byggt mina egna och andras datorer i snart 30 år. Men jag ser inte tillräckligt stora förtjänster i att göra det längre.

Jag har en spelmaskin också, som väl gissningsvis tillhör de som skulle kunna ta "silvermedalj" (i5 / 12GB / 2xGTX460), ja jag har byggt den själv, men det är definitivt min sista hembyggda.

Edit: Gud vad irriterande att skriva en siffra fel och landa på en produkt som faktiskt finns ;)
 
Senast ändrad:
Därför att numera värdesätter jag saker som "tre års service på plats next business day" och "knäpptyst maskin" mer än att kunna impa på folk på Dreamhack.

Jag har en spelmaskin också, som väl gissningsvis tillhör de som skulle kunna ta "silvermedalj" (i7 / 12GB / 2xGTX470), ja jag har byggt den själv, men det är definitivt min sista hembyggda.

Ptja, tycker man det är okej med överpris för att få service i de extremt sällsynta fall då det kan behövas, så...
Viktigast för mig är maximal prestanda och låg ljudnivå till ett vettigt pris.
Och ljudnivån är garanterat lägre på ett hemmabyggt prestandamonster som är byggt med just det i åtanke.
Hur det ligger till prismässigt sett är ju ingen nyhet heller.
 
"Garanterat?" - Stora ord där, men jag tvivlar på att du kan backa upp dem.

Ja, jag är "Windows PC användare".
Ja, jag avskyr PC-talibaner lika mycket som jag avskyr Mac-talibanerna ;)
 
"Garanterat?" - Stora ord där, men jag tvivlar på att du kan backa upp dem.
Ja, för det första måste du ha vätskekylning på både processor och grafikkort för att komma ner på samma låga ljudnivåer (och temperaturer) vid massiv överklockning. Redan där försvinner ju så gott som hela utbudet hos tillverkarna som kan leverera den på-plats-service du är ute efter.
Är det ens nån av dom som säljer datorer med vätskekylda grafikkort?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.