Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det Janne menar är att Apple inte vill att man kör OSX virtuellt på ett annat operativsystem, inte att man inte får köra Windows virtuellt i OSX.


7,7% är alltså 1 av 13 datorer. Det är tillräckligt få för att jag ytterst sällan skall stöta på dem i min vardag (eftersom ingen av de mjukvaror vi använder på jobbet finns till OSX).

När jag köpte min första egna dator hade jag redan suttit vid Wintel-maskiner i 15 år, hemma, i skolan och på jobb. De Mac-datorer jag stötte på under min skolgång var lätt räknade. Den Mac jag minns bäst var den ur-Macintosh som en av systemteknikerna på gymnasiet hade byggt om till akvarium.

Det spelar ingen roll om man försöker föra en saklig debatt om Windows vs. OSX, är man inte med Mac så är man emot. Hell thee, Steve Almighty!

Haha

Frågan kvarstår dock, var i mina kommentarer står det att jag föreslår att man installerar osx i någonting annat än MAC???


(eftersom ingen av de mjukvaror vi använder på jobbet finns till OSX).!

OJ, vad kör ni för ordbehandling, kalkyprogram, bildbehandlingsprogram, presentationsprogram etc på ditt jobb då?
Självklart så har ni säkert specialprogram som kanske bara fungerar på win, men kom inte och säg att det inte finns MAC varianter av 98% av de applikationer som finns till WIN.

Och skulle det finnas, så kan man ju köra även de i en MAC eller hur? (Läs virtualiserat i VMware eller via bootcamp och liknande

Det spelar ingen roll om man försöker föra en saklig debatt om Windows vs. OSX, är man inte med Mac så är man emot. Hell thee, Steve Almighty!

Jag tror att jag är en av få som försöker hålla en saklig debatt i denna fråga, jag bara slår ner på dumheter som skrivs,

Steve allmighty får stå för dig
 
Självklart så har ni säkert specialprogram som kanske bara fungerar på win, men kom inte och säg att det inte finns MAC varianter av 98% av de applikationer som finns till WIN.
98%, nja, så är det inte men det beror på vad du sysslar med. Hur många seriösa elektronikcad finns det på mac? Inga, och då menar jag seriösa mjukvaror. Hur många kompilatorer finns det på mac. I princip inga. Jag kan fortsätta.

Apropå läckra program, kolla in detta:

www.altium.com
 
För det första skulle jag vilja säga, du har fel.
Hitta en sådan bra dator med en lika bra skärm för 7k? Verkar för mig omöjligt, men ok, om vi köper det rakt av så skulle jag fortfarande aldrig köra något annat än mac när jag får välja. Macen är mer intuitiv, stabilare, smidigare. Bara en sån sak som att med imacen får du allt i ett, motsvarande pc-modeller är skämt i jämförelse.

Sen håller dom bättre prestandamässigt, vilket kanske låter knepigt, men om vi tar som exempel min gamla macbook från 2006, den håller fortfarande hastigheten bra, och har blivit snabbare med varje ny version av Mac OS som kommit, jag kan säga att alla mina pc-polare som köpte dator samtidigt har bytt dom minst en gång...

"Back in the days" när jag körde PC så räknade jag MHz och MB, det gör jag inte längre, och det finns en god anledning till det. En dator kan se snabb ut på papperet, men det är så mycket annat som spelar in oc

David! Det är härligt med oreserverade och hängivna Mac användare!

Mvh

NE
 
Haha

Frågan kvarstår dock, var i mina kommentarer står det att jag föreslår att man installerar osx i någonting annat än MAC???
Nej, men du angriper ju alla försök att visa att det faktiskt går att installera OSX på annan hårdvara (om än med lite mer jobb).

OJ, vad kör ni för ordbehandling, kalkyprogram, bildbehandlingsprogram, presentationsprogram etc på ditt jobb då?
Självklart så har ni säkert specialprogram som kanske bara fungerar på win, men kom inte och säg att det inte finns MAC varianter av 98% av de applikationer som finns till OSX.
Vi kör bara helt vanliga Office för det du räknar upp men hälften av min tid går åt till programmering och varken ABB, Siemens eller andra tillverkare av styrsystem har anpassat sin mjukvara för Mac. En del av de här programmen är så speciella att de bara går att installera på WinXP SP2 och en del tillverkare ger bara support om man uppfyller vissa systemkrav (t.ex. WinXP SP2 med vissa KB-fixar).

Jag gillar inte den här typen av inlåsning heller men om det är garantin för att många av Sveriges största industrier och kraftverk snurrar som de skall får jag bita ihop. Man kan tycka att de borde gå att köra på alla Windows-maskiner men precis som Apple har dessa tillverkare valt en standardkonfiguration för att göra sina system så stabila som möjligt. Om Sveriges elförsörjning bygger på att man kör XP SP2 på servrarna så har vi inte mycket val.

Det är inte länge sedan Autocad kom till OSX men vad jag vet har ingen av de stora utvecklarna av tilläggsmoduler släppt några till Mac än. Elprocad, Autocad PID, Autoplant är några av dem. Inte heller PDMS eller de stora 3D CAD-mjukvarorna för maskinkonstruktion finns till Mac vad jag vet. När jag jobbade med elektronik fanns inga sådana mjukvaror på Mac heller.

Hade vi sluppit lägga en massa tid i Office för att skriva dokument, ta fram kalkyler och göra presentationer hade vi kunnat göra mycket mer "riktigt" ingenjörsarbete. Sett över ett år lägger jag gott och väl halva min arbetstid på dessa specialprogram och att hålla på och starta om flera gånger om dagen för att byta os är inte hållbart. Och ärligt talat, vad skulle någon som bara använder Word och Outlook tjäna på att göra det på en Mac istället?

Och skulle det finnas, så kan man ju köra även de i en MAC eller hur? (Läs virtualisert i VMware eller via bootcamp och liknande
Varför betala dubbelt för Apples hårdvara, OSX-licenser och Windows-licenser när vi får samma prestanda med enbart Windows för ett betydligt lägre pris? Med VMWare är vi tillbaka på det som Janne nämner tidigare i tråden, att OSX saknar mycket av centraladministrationsfunktionerna.

Jag tror att jag är en av få som försöker hålla en saklig debatt i denna fråga, jag bara slår ner på dumheter som skrivs,

Steve allmighty får stå för dig
Nu är det min tur att asgarva, ingen annan försöker ju lika fanatiskt framhålla hur fantastiskt mycket bättre Apple/OSX är än Windows!?

Tack och adjö, nu åker jag till sommarstugan och hugger ved istället. Lycka till med att frälsa världen!
 
Jobbigt, kanske det, men har man inte råd att köpa en mac så är det ett sätt att prova operativet på. Då slipper man iaf köpa grisen helt nere i säcken.

Vidare är det inte självklart att ett amerikanskt EULA gäller fullt ut i Sverige, även om vissa (amerikanska) mjukvaruföretag verkar tro att resten av världen står framåtböjda med byxorna nere. Det kanske vore något för din jurkand-kompis att gräva i, Janne?

Jag har för mig att det t.o.m. är tillåtet att bryta kopieringsskydd i Sverige under vissa förutsättningar?

OS X har inte en amerikansk EULA i sverige. Den är skriven på svenska.

Jo, du får bryta "tekniska åtgärder för skydd av upphovsrätt" om det är NÖDVÄNDIGT för att ,jukvaran skall kunna användas för sitt avsedda syfte.

I fallet OS X är det tveksamt om man kan oberopa det, eftersom det inte får användas på annat än Appledatorer. Men notera, tveksamt och rättsligen oprövat.
 
Vidare vill jag minnas-------du är inte sann!!!

Men lilla gubben, vem är dåligt påläst, vem har skrivit att man ska installera OSX på någonting annant än en MAC.

Du verkar bara intresserad av att slänga in dåligt underbyggda kommentarer för att irritera folk, kan du inte lägga av med denna typ av argumentering.

Ta gärna virtualiseringsfrågan med de som tillverkar Parallells och VMware och som säljer applikationerna.

Poängen är: Det är väl självklart att det är svårar att installera en mjukvara som AKTIVT försöker förhindra dig att göra det på en plattform för vilken den inte är avsedd, än det är att installera en mjukvara på en dator som har fullt stöd för det.

Självklart är det knöligare att göra en installation av OS X på en x86/BIOS-plattform, än det är att installera Vindows på en Apple-dator som har fullt stöd för det.

Varför skulle tillverkarna av Paralells/liknande ha några problem? Jag förstår inte argumentet.

Det är ju lite som att be mig klaga på Volvo efter som deras produkter KAN användas för att köras för fort med.

VI kan vända på det och konstatera att även MS förbjuder dig att virtualisera på OEM-licenser. MS förbjuder dig att göra automatiserade deploymentlösningar på OEM-licenser.

Alla tillverkare har begränsningar i hur mjukvaran får användas.
 
Jag har nyligen (6 månader sen) bytt till Mac. Behövde en smidig bärbar med FW, tittade en del på både Windows maskiner och Mac, men tänkte att det kan vara värt att chansa på en Mac, skulle ju ändå bara vare en sekundär maskin. som man kunde ha med sig på resor och liknande......Hade ju en nybyggd PC med I7 processor och SSD disk, som för övrigt kan rekommenderas till både PC och Mac =)

Det blev en MacBook Pro 13", efter en del svärande (Man gör en ju del saker annorlunda på Macen vs PC:n =) ), ett val som var väl så bra att när jag vant mig vid OS X så startade jag PC:n mer sällan, till slut så överlämnades den till hustrun som behövde en ny PC. Vet att prestandan mellan maskinerna är jättestor, men mina behov täcktes nästan av den bärbara, fläkten går igång när jag tittar på film på extern skärm med 1920x1200 upplösning, och är lite högljud men går aldrig igång annars

Kontentan är nog att jag efter 18 år med PC och Windows troligtvis inte kommer att köpa en ny Windows maskin, utan köper jag en stationär maskin så blir det nog en Mac (IMAC eller Mac Pro), inte för att jag tycker illa om Windows 7, ett riktigt bra OS, utan helt enkelt att jag tycker att Mac:en är enklare och smidgare att hantera, bättre mus, pekplatta mm(Jag har kanske blivit lite lat)

När jag köper applikationer idag så ser jag till att det är applikationer som fingerar både under OS X och Windows, man vet ju aldrig när man får en knäpp och vill gå tillbaka
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.