ANNONS
Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom får fixa nån bättre säkerhetslösning på problemet, jag och min dator bryr oss inte nämnvärt. Varför skulle jag bry mig om apple tonar ner säkerhetshot mot osx? jag och alla jag känner märker ju ändå inget problem.

Du menar att jag skall tänka: " jag ska inte köra osx pga att någon kan ta hjälp av min dator att handla på någons kreditkort "

Nej nej och åter nej, jag bryr mig faktiskt inte.

Och du tror på fullaste allvar att det är det enda hotet?
I praktiken så säger du att du inte bryr dig om någon använder din dator för ekonomisk brottslighet, snor privat information inkl. dina bilder etc., kapar dina inloggningsuppgifter till olika sidor t.ex. mail eller eventuella bankuppgifter.

Snacka om att stoppa huvudet i sanden.

Var på ett seminarium i våras, där det framkom att det kommer ungefär 400 nya virus varje dag och även om det inte finns lika mycket virus till Mac som för PC så finns det.

Du menar att jag skall tänka: " jag ska inte köra osx pga att någon kan ta hjälp av min dator att handla på någons kreditkort " Det är seriöst kreditkortsföretagen och de som har servrarna som har ansvaret för säkerheten

Nej nej och åter nej, jag bryr mig faktiskt inte.

Nej, du skall tänka "Du skall inte ha en internetuppkoppling om du inte är beredd att ansvara för vad den används till, oavsett vilket operativsystem du kör".

Nej, du skall tänka "Du skall inte ha en internetuppkoppling om du inte är beredd att ansvara för vad den används till, oavsett vilket operativsystem du kör".

Du är ju bara för rolig. Nej, jag ansvarar inte för om någon hacker tar hjälp av min dator och gör olagliga saker, sålänge jag inte påverkas.

Det får banker och serverägare helt enkelt lösa med bättre säkerhet.

Jag köper min dator, surfar och gör vad jag känner, sålänge ingen förstör för mig så bryr jag mig inte. Det är verkligen inget konstigt med det.

Det får banker och serverägare helt enkelt lösa med bättre säkerhet.

Jag köper min dator, surfar och gör vad jag känner, sålänge ingen förstör för mig så bryr jag mig inte. Det är verkligen inget konstigt med det.

Jupp, datalagringsdirektivet ÄR faktiskt ett steg på vägen att hantera problemet med folk som resonerar som du ;)

Du är ju bara för rolig. Nej, jag ansvarar inte för om någon hacker tar hjälp av min dator och gör olagliga saker, sålänge jag inte påverkas.

Then again.. Vet du vad jag har gjort de senaste gånger jag använt botnet-tjänster? Jag har _köpt_ drönarna, vilket betyder att botnetägaren är medveten att han inte kommer att kunna använda dem igen.

Varför? Jo, för det sista jag gjorde när jag var färdig med dem var att aktivera self destrukt och radera så mycket data jag kom åt... UTIFALL att personen ifråga hade någon sorts loggning på maskinen.

*Poff*

Jag förstår inte hur du menar? vad har datalagringsdirektivet med mig att göra i detta läge?

Det blir MYCKET enklare att spåra up vilka datorer som använts, och därefter kräva de personerna på skadestånd då det blir en smal sak att visa vilken trafik som skickats.

Om du tror att lagen INTE kommer att användas så... då är du faktiskt ganska naiv :)

Det blir MYCKET enklare att spåra up vilka datorer som använts, och därefter kräva de personerna på skadestånd då det blir en smal sak att visa vilken trafik som skickats.

Om du tror att lagen INTE kommer att användas så... då är du faktiskt ganska naiv :)

Du menar att jag skulle bli skadeståndsskyldig för något jag inte ens vet har hänt?

Then again.. Vet du vad jag har gjort de senaste gånger jag använt botnet-tjänster? Jag har _köpt_ drönarna, vilket betyder att botnetägaren är medveten att han inte kommer att kunna använda dem igen.

Varför? Jo, för det sista jag gjorde när jag var färdig med dem var att aktivera self destrukt och radera så mycket data jag kom åt... UTIFALL att personen ifråga hade någon sorts loggning på maskinen.

*Poff*

Du menar att alla mina filer försvinner?

Det var ju det jag frågade om, om detta kunde påverka mig personligen... varför inte bara säga det från början?

Du menar att alla mina filer försvinner?

Det var ju det jag frågade om, om detta kunde påverka mig personligen... varför inte bara säga det från början?

Vad jag menar är att en trojan kan, när den till slut har installerats, kan göra precis VAD FAN SOM HELST med din dator, allt som är lagrat på den och allt som är anslutet till den.

Min poäng var att moderna trojaner byggs upp för att inte märkas innan de används för en attack av något slag. Detta gör att alla uttalanden som "Jag har aldrig haft något säkerhetssystem på min dator, och jag har aldrig fått ett virus" är så fruktansvärt fåniga så det är inte sant.

Det är dock betydligt dyrare att _köpa_ drönare från ett botnet än det är att _hyra_ dem.. naturligtvis.

Om nån går via flera proxies runt hela jorden, så påverkas det knappast nämnvärt av ett svenskt eller europeiskt datalagringsdirektiv...

Om nån går via flera proxies runt hela jorden, så påverkas det knappast nämnvärt av ett svenskt eller europeiskt datalagringsdirektiv...

Sålänge målet eller en av drönarna finns inom direktivets område så fungerar ju direktivet utmärkt.

Var i världen fanns du och din oskyddade dator sa du? ;)

Sålänge målet eller en av drönarna finns inom direktivets område så fungerar ju direktivet utmärkt.

Var i världen fanns du och din oskyddade dator sa du? ;)
Oskyddad är den inte, men nåt antivirustrams kör jag inte.
Sen går det att spoofa pakets ursprung också, så bara för att det är lätt att följa vägen trafiken tar betyder det inte att man hittar rätt.

Eller.. så hyr man drönare för att jävlas.

Ponera att man har en grudge mot någon och har personens emailadress.

Det är inga problem att skicka en fråga som följande till botnätägare

"Har ni en drönare på en dator där en användarprofil ofta loggar in på [email protected]"?
(Email / kerditkortsnummer / liknande brukar som regel samlas in av drönarna).

Om svaret är ja, så hyr man den drönaren i ett par timmar, och börjar beställa en jäkla massa tidningsprenumerationer, böcker, CD-skivor från ställen som skickar mot faktura, och beställer dem hem till personen vars dator det är.

Visst, personen kommer ju aldrig att behöva _betala_ för grejjerna, men man kan ju kosta dem ett antal timmars strul och telefon/mailande till leverantörerna.

Botnets är jäkligt kul för "kreativa ändamål".

I could go on for ages :)

Men, nu är vi jäkligt långt off topic.

Men att säga "Jag har aldrig fått en trojan/mask på min dator" är helt enkelt skitlöjligt att säga utan att tillägga "...vad jag vet".

Menm, vi faller hela tiden tillbaka till:

Om någon anser att Apple är ett bättre subjektivt val för sin arbetsmiljö, och vill betala det premium som det innebär så skall de naturligtvis välja Apple. Svårare än så är det inte.

Jag har personligen inga problem med att betala en hel hög tusenlappar för en vinterjacka med en CK-logga för att jag helt enkelt tycker den är snyggare än 700-kronors jackan på Dressman. Den håller mig inte varmare, den håller mig inte mera torr... Men den är snyggare :)

Det där hade varit mera intressant om du kunde gräva fram länken till frågorna, demografin och viktningen. Vidare, hur refererar sagda undersökning till vad tgråden ursprungligen handlade om: Bildbehandling ;=O)

Du kan inte ge upp va, känner till din typ............

vad har dina påhittade historier om Botnet med nedanstående fråga att göra, Om du undrar var den kommer ifrån så är det faktiskt orginalfrågan i denna tråd.

--------------------------------------------

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.
"Motsvarande Windows-burk med skärm kostar drygt 7000:-
Macen kostar 12000:-

Ni som köpt Mac: Varför var det värt det?
Ni som nyligen köpt Windows-maskin: Övervägde ni Mac?

Tacksam för tips!

PS. Hoppa över de tekniska förklaringarna och argumenten.
Jag vet vad som skiljer dem åt . DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar