Jag väljer att länka till Wikis defintion av Botnet för att förklara vad en drönare är.
http://en.wikipedia.org/wiki/Botnet
Men, man kan för några hundra dollar hyra ett botnet med några tiotusentals datorer ett par timmar, och då kan man lätt sänka "vilken server som helst" genom att överbelasta den med trafik.
De personer vars datorer används till detta kommer inte att märka något av det, eftersom en välkontruerad attackdrönare inte belastar värdsystemet så att det märkt.
Som wikiartikeln påpekar:
BredoLab: Trettio MILJONER drönare.
Mariposa: Tolv miljoner drönare
En proxy används för att dölja din identitet.
Återigen, jag kan betala några tior för att få hyra nåt dussin proxyservrar i ett par timmar, sen gör jag såhär:
Jag loggar från min egen laptop (Via ett kontantbredbandstrådlösttjosan) på den första Proxy-servern, från den hoppar jag till nästa, till nästa till nästa [...]
Alltså: Jag -> Proxy A -> Proxy B -> Proxy C -> Proxy D -> Paypal
och slutligen använder jag ett stulet kreditkort för att tvätta lite pengar via paypal.
Personen vars kreditkort det är anmäler detta till sin bank som, om de ens ORKAR polisanmäla detta, begär ut uppgifter från PayPal, som talar om att köpet gjordes från [Den IP-adress som Proxy D hade].
Men där slutar spåren, för naturligtvis har de trojaniserade maskinerna satts upp så att INGA loggar sparas. Dessutom, ÄVEN om ägaren av Proxy D är så pass mycket geek att han på något sätt lyckats logga varifrån trafiken kom, så måste man då börja leta efter "Proxy C" etc etc etc...
Sådant arbete lägger man helt enkelt inte ner.
Så, om du utvecklade sådana här program: Skulle du inrikta dig mot en plattform som har 90% av marknaden, eller en som har 10% av marknaden? Skulle du vidare se till att dina program var så "osynliga som möjligt", eller skulle du vilja att de med dunder och brak börjar måla mustascher på alla JPG-bilder den kan hitta, och därmed låta användaren MÄRKA att något är fel?
EN annan kul sammanställning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_notable_computer_viruses_and_worms
För femton år sen var virus/mask/trojan-programmerandet en "kul grej".
Numera är mask/trojan-programmerandet en industri vars produkter omsätter mångmiljardbelopp dagligen.
Om tio år är "cyberattackerna" ett strategiskt vapen.