Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Kognitivt har Apple lyckats med Mac OS X, det har jag sagt många gånger i tråden. Men, vad i detta gör det till en bättre plattform för bildbehandling?

Nej inte för JUST bildbehandling, men t.ex bildbehandling och mycket annat. Sedan så uppskattar folk som jobbar med bild och grafik ofta estetik. Hos dessa människor faller osx och apples chassin ofta i smaken.
 
Nej inte för JUST bildbehandling, men t.ex bildbehandling och mycket annat.

Det funkar alltså bättre för bildbehandling och mycket annat för de människor som tycker att apples osx är smidigare och snyggare.

Men för just ditt jobb som osx ligger 20 år efter så passar ju det inte alls bättre oavsett om du tycker det är snyggt och smidigt.
 
Det funkar alltså bättre för bildbehandling och mycket annat för de människor som tycker att apples osx är smidigare och snyggare.

Men för just ditt jobb som osx ligger 20 år efter så passar ju det inte alls bättre oavsett om du tycker det är snyggt och smidigt.

Fast jag kan faktiskt ge en objektiv anledning till varför Windows är ett BÄTTRE val för bildbehandlng för mig. Paddy for Lightroom + aBehringer BFC2000. Den kombinationen finns inte ens på Applesidan.
 
Det funkar alltså bättre för bildbehandling och mycket annat för de människor som tycker att apples osx är smidigare och snyggare.

Ja, och det är ju just det: Det är subjektivt vad man anser är bäst i den här frågan och därför är det ingen sanning att den ena eller andra plattformen är bättre, som många vill få det till.
 
Fast jag kan faktiskt ge en objektiv anledning till varför Windows är ett BÄTTRE val för bildbehandlng för mig. Paddy for Lightroom + aBehringer BFC2000. Den kombinationen finns inte ens på Applesidan.

Jag kan ge en objektiv anledning till att mac är bättre att surfa och maila med, du löper extremt liten risk att bli smittad av virus.

Jag kan ge en objektiv anledning till att windows är bättre att surfa med, flash kräver inte lika mycket.

Så denna diskussion av vad som är bäst är ointressant, man får helt enkelt se till varje enskild person.

Precis som ztenlund skriver så är det mesta subjektivt.
 
Fast jag kan faktiskt ge en objektiv anledning till varför Windows är ett BÄTTRE val för bildbehandlng för mig. Paddy for Lightroom + aBehringer BFC2000. Den kombinationen finns inte ens på Applesidan.

Jag kan också ge objektiv anledning till varför osx är bättre för MIG när det gäller bildbehandling. Jag klara mig knappt utan exposé i osx, och sist jag satt på windows photoshop så kunde jag inte välja bort den grå bakgrunden så att jag hade skrivbordet direkt bakom bilderna. ( kommer dock inte ihåg vilken verison av ps det var, det kan också varit så att min vän inte hade koll på inställningarna.)

Men det blir ju subjektivt. De sakerna som du pratar om är ju kanske helt oinstressant för många.

Så det enda som man kan säga är riktigt objektivt är, t.ex.

virus risken (fördel osx)
Flash prestanda (fördel windows)
 
Fortsätt gärna med subjektiva argument... Tycker det är värdefullt.

Jag tror att många här (inklusive mig själv) kanske har lite för dålig koll på det operativsystem man inte använder dagligen för tillfället.

ebemark skrev ju t.ex. något som gjorde att mitt subjektiva värde hos exposé som fördel för osx dog ut :D (om det nu funkar så bra i verkligheten som det låter?)

Allt jag vet är att från tiden jag hade windows och de få gånger jag använt windows nyligen så trivs jag inte i den miljön. Hade jag gett windows 7 en rejäl chans så kanske jag hade tyckt bättre om det.

Det bästa för din del är att testa både osx och windows 7 så mycket som möjligt och sedan bestämma själv vilket som är bäst.

Men glöm inte bort att du blir av med virus problemet på osx, det är guld värt för de flesta.
 
Men glöm inte bort att du blir av med virus problemet på osx, det är guld värt för de flesta.
Det så kallade virusproblemet i windows är gravt överdrivet. Jag har inte haft nån antivirusmjukvara installerad på jag vet inte hur många år, senaste gången jag hade virus var när jag körde Windows 95...
 
virus risken (fördel osx)

Samtidigt finns det LÅNGT LÅNGT fler öppna security advisories hos Secunia mot OS X än det gör mot Vista / Win7.


Jag tar mig friheten att kopiera in ett inlägg som jag gjorde på ett annat forum för några veckor sedan.

"Det här med trojaner/maskar/virus mellan OS X och Windows kommer att öppna en jävla maskburk om jag går in på det....

Men det är inte ett dugg svårare att skriva maskar till OS X än det är till Windows numera. Om folk tog ett steg tillbaka och tittar sig omkring så finner man att JÄVLIGT FÅ maskar numera släpps till Windows. Trojaner är fortfarande ett lite större problem.

Secunuia listar just nu 1280 _icke fixade_ säkerhetshål i sammanlagt 147 advisories i kod relaterade till Mac OS X.

80% av dem finns det fixar för, men de anses (av Secunia) inte fått tillräckligt stort genomslag för att 'räknas'.

20% av dem finns det inga fixar för, utan de hålen kvarstår.

Dessutom gäller att för 80% av de 147 advisories så gäller det säkerhetshål som kan utnyttjas utan att ha tillgång till datorn (med andra ord, över internet). Av de som KAN utnyttjas via nätet så klassas 80% som säkerhetsproblem med "High" risk.


Jämför vi med Windows 7 så ser det ut såhär:

65 säkerhetshål, 42 advisories.
13% är opatchade.
Av dessa 13% är 39% "high risk".
13% av dessa går att utnyttja över nätet.


Vad Apple håller på att lära sig nu är att när man släpper in flera tillverkares produkter så får man också större problem med problem i koden.

OS X säkrare än Windows? Nej."
 
Samtidigt finns det LÅNGT LÅNGT fler öppna security advisories hos Secunia mot OS X än det gör mot Vista / Win7.


Jag tar mig friheten att kopiera in ett inlägg som jag gjorde på ett annat forum för några veckor sedan.

"Det här med trojaner/maskar/virus mellan OS X och Windows kommer att öppna en jävla maskburk om jag går in på det....

Men det är inte ett dugg svårare att skriva maskar till OS X än det är till Windows numera. Om folk tog ett steg tillbaka och tittar sig omkring så finner man att JÄVLIGT FÅ maskar numera släpps till Windows. Trojaner är fortfarande ett lite större problem.

Secunuia listar just nu 1280 _icke fixade_ säkerhetshål i sammanlagt 147 advisories i kod relaterade till Mac OS X.

80% av dem finns det fixar för, men de anses (av Secunia) inte fått tillräckligt stort genomslag för att 'räknas'.

20% av dem finns det inga fixar för, utan de hålen kvarstår.

Dessutom gäller att för 80% av de 147 advisories så gäller det säkerhetshål som kan utnyttjas utan att ha tillgång till datorn (med andra ord, över internet). Av de som KAN utnyttjas via nätet så klassas 80% som säkerhetsproblem med "High" risk.


Jämför vi med Windows 7 så ser det ut såhär:

65 säkerhetshål, 42 advisories.
13% är opatchade.
Av dessa 13% är 39% "high risk".
13% av dessa går att utnyttja över nätet.


Vad Apple håller på att lära sig nu är att när man släpper in flera tillverkares produkter så får man också större problem med problem i koden.

OS X säkrare än Windows? Nej."

Jag har inte sagt att det är säkrare, men det är definitvt en lägre virus risk.

Jag har haft windows (xp). Har vänner som har windows vista och 7. En vän som jobbar med dator support. Och jag inklusive en flera vänner har osx.

De flesta jag känner som har windows har virusskydd och alla har haft problem med virus (eller trojaner eller liknande, jag vet inte skillnaden) de har iaf haft saker på sin dator som skadar systemet.

Kompisen som jobbar med datorsupport stöter ofta på windows användare som har virus.

Ingen jag känner som har osx har någonsin haft ett virusskydd, och ingen har heller haft något som helst problem med sånt. Inklusive mig själv.

Vill man härja fritt på internet så är osx mindre utsatt.

Oavsett vad dina siffror angående säkerhet säger.

De flesta struntar i anledningen till att osx är mindre utsatt. Säg att det är lättare och skriva virus o grejer för osx så spelar det i dagsläget ingen roll. För i princip ingen med osx har problem med det.

I framtiden kan det kanske bli tvärtom. Så för framtiden är kanske dina siffror intressanta men inte i dagsläget.
 
Vill man härja fritt på internet så är osx mindre utsatt.

Oavsett vad dina siffror angående säkerhet säger.

Visst är det mindre intressant att koda mot OS X för botnetutvecklare och liknande, då det bara har 10% av marknaden.

Vidare; Idag handlar det inte om att "jävlas med andras datorer så det märks", utan att "ta över andras datorer UTAN att det märks på något sätt för att kunna använda dem som drönare eller proxy".
 
Visst är det mindre intressant att koda mot OS X för botnetutvecklare och liknande, då det bara har 10% av marknaden.

Vidare; Idag handlar det inte om att "jävlas med andras datorer så det märks", utan att "ta över andras datorer UTAN att det märks på något sätt för att kunna använda dem som drönare eller proxy".

hehe. Vad är en drönare och en proxy?

Och om någon lyckas med detta vad händer då?
 
hehe. Vad är en drönare och en proxy?

Och om någon lyckas med detta vad händer då?

Jag väljer att länka till Wikis defintion av Botnet för att förklara vad en drönare är.

http://en.wikipedia.org/wiki/Botnet

Men, man kan för några hundra dollar hyra ett botnet med några tiotusentals datorer ett par timmar, och då kan man lätt sänka "vilken server som helst" genom att överbelasta den med trafik.

De personer vars datorer används till detta kommer inte att märka något av det, eftersom en välkontruerad attackdrönare inte belastar värdsystemet så att det märkt.

Som wikiartikeln påpekar:

BredoLab: Trettio MILJONER drönare.
Mariposa: Tolv miljoner drönare

En proxy används för att dölja din identitet.

Återigen, jag kan betala några tior för att få hyra nåt dussin proxyservrar i ett par timmar, sen gör jag såhär:

Jag loggar från min egen laptop (Via ett kontantbredbandstrådlösttjosan) på den första Proxy-servern, från den hoppar jag till nästa, till nästa till nästa [...]

Alltså: Jag -> Proxy A -> Proxy B -> Proxy C -> Proxy D -> Paypal

och slutligen använder jag ett stulet kreditkort för att tvätta lite pengar via paypal.

Personen vars kreditkort det är anmäler detta till sin bank som, om de ens ORKAR polisanmäla detta, begär ut uppgifter från PayPal, som talar om att köpet gjordes från [Den IP-adress som Proxy D hade].

Men där slutar spåren, för naturligtvis har de trojaniserade maskinerna satts upp så att INGA loggar sparas. Dessutom, ÄVEN om ägaren av Proxy D är så pass mycket geek att han på något sätt lyckats logga varifrån trafiken kom, så måste man då börja leta efter "Proxy C" etc etc etc...

Sådant arbete lägger man helt enkelt inte ner.


Så, om du utvecklade sådana här program: Skulle du inrikta dig mot en plattform som har 90% av marknaden, eller en som har 10% av marknaden? Skulle du vidare se till att dina program var så "osynliga som möjligt", eller skulle du vilja att de med dunder och brak börjar måla mustascher på alla JPG-bilder den kan hitta, och därmed låta användaren MÄRKA att något är fel?

EN annan kul sammanställning: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_notable_computer_viruses_and_worms

För femton år sen var virus/mask/trojan-programmerandet en "kul grej".
Numera är mask/trojan-programmerandet en industri vars produkter omsätter mångmiljardbelopp dagligen.
Om tio år är "cyberattackerna" ett strategiskt vapen.
 
Senast ändrad:
Jag väljer att länka till Wikis defintion av Botnet för att förklara vad en drönare är.

http://en.wikipedia.org/wiki/Botnet

Men, man kan för några hundra dollar hyra ett botnet med några tiotusentals datorer ett par timmar, och då kan man lätt sänka "vilken server som helst" genom att överbelasta den med trafik.

De personer vars datorer används till detta kommer inte att märka något av det, eftersom en välkontruerad attackdrönare inte belastar värdsystemet så att det märkt.

Som wikiartikeln påpekar:

BredoLab: Trettio MILJONER drönare.
Mariposa: Tolv miljoner drönare

En proxy används för att dölja din identitet.

Återigen, jag kan betala några tior för att få hyra nåt dussin proxyservrar i ett par timmar, sen gör jag såhär:

Jag loggar från min egen laptop (Via ett kontantbredbandstrådlösttjosan) på den första Proxy-servern, från den hoppar jag till nästa, till nästa till nästa [...]

Alltså: Jag -> Proxy A -> Proxy B -> Proxy C -> Proxy D -> Paypal

och slutligen använder jag ett stulet kreditkort för att tvätta lite pengar via paypal.

Personen vars kreditkort det är anmäler detta till sin bank som, om de ens ORKAR polisanmäla detta, begär ut uppgifter från PayPal, som talar om att köpet gjordes från [Den IP-adress som Proxy D hade].

Men där slutar spåren, för naturligtvis har de trojaniserade maskinerna satts upp så att INGA loggar sparas. Dessutom, ÄVEN om ägaren av Proxy D är så pass mycket geek att han på något sätt lyckats logga varifrån trafiken kom, så måste man då börja leta efter "Proxy C" etc etc etc...

Sådant arbete lägger man helt enkelt inte ner.


Så, om du utvecklade sådana här program: Skulle du inrikta dig mot en plattform som har 90% av marknaden, eller en som har 10% av marknaden? Skulle du vidare se till att dina program var så "osynliga som möjligt", eller skulle du vilja att de med dunder och brak börjar måla mustascher på alla JPG-bilder den kan hitta, och därmed låta användaren MÄRKA att något är fel?

EN annan kul sammanställning: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_notable_computer_viruses_and_worms

För femton år sen var virus/mask/trojan-programmerandet en "kul grej".
Numera är mask/trojan-programmerandet en industri vars produkter omsätter mångmiljardbelopp dagligen.
Om tio år är "cyberattackerna" ett strategiskt vapen.

Men då påverkar det ju inte mig och min dator något negativt om jag förstod dig rätt?
 
Men då påverkar det ju inte mig och min dator något negativt om jag förstod dig rätt?

Jag vet inte hur jag skall tolka din fråga.

Menar du "Eftersom jag inte märker något av att någon annan använder min dator så behöver jag inte bry mig", så är du den typen av människa som gör att jag (på fullaste allvar) anser att det skulle krävas "Körkort" för att få använda en internetupkoppling, som går att använda till något annat än att "surfa via proxy" och "email" och dessutom obligatorisk försäkring mot tredje part (precis som i trafiken). Nej, jag skojar INTE.

Lite "skit i andra, sålänge det inte drabbar mig".

Menar du "Jag är Mac-användare, så jag behöver inte bry mig eftersom ingen utsätter min plattform för attack", isåfal blir mitt svar "Det har varit jävligt roligt att skratta åt hur Apple väljer att tona ner de säkerhetshot som faktiskt HAR dykt upp till OS X" :)
 
Själv har jag alltid byggt ihop mina egna datorer efter specifikt utvalda delar ofta köpta från olika butiker. Kan säga att det har fungerat mycket bättre än kompisars märkesdatorer, som man har fått springa och laga/hjälpa dem med stup i kvarten.
Att det är en märkesdator innebär inte per automatik att det är bra kvalitétsgrejer i den.

Har provat en Mac ett par veckor, men blev väl inte sådär väldigt överväldigad, även om jag älskar min iPhone. Jag kommer att köra PC ett bra tag till.

Enda anledningen för mig att byta skulle vara byggkvalitén med aluchassi på de bärbara, då jag kommer att behöva en sådan inom snar framtid. Men min stationära kommer att få stå kvar.
 
Jag vet inte hur jag skall tolka din fråga.

Menar du "Eftersom jag inte märker något av att någon annan använder min dator så behöver jag inte bry mig", så är du den typen av människa som gör att jag (på fullaste allvar) anser att det skulle krävas "Körkort" för att få använda en internetupkoppling, som går att använda till något annat än att "surfa via proxy" och "email" och dessutom obligatorisk försäkring mot tredje part (precis som i trafiken). Nej, jag skojar INTE.

Lite "skit i andra, sålänge det inte drabbar mig".

Menar du "Jag är Mac-användare, så jag behöver inte bry mig eftersom ingen utsätter min plattform för attack", isåfal blir mitt svar "Det har varit jävligt roligt att skratta åt hur Apple väljer att tona ner de säkerhetshot som faktiskt HAR dykt upp till OS X" :)

Dom får fixa nån bättre säkerhetslösning på problemet, jag och min dator bryr oss inte nämnvärt. Varför skulle jag bry mig om apple tonar ner säkerhetshot mot osx? jag och alla jag känner märker ju ändå inget problem.

Du menar att jag skall tänka: " jag ska inte köra osx pga att någon kan ta hjälp av min dator att handla på någons kreditkort " Det är seriöst kreditkortsföretagen och de som har servrarna som har ansvaret för säkerheten

Nej nej och åter nej, jag bryr mig faktiskt inte.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.